Dictamen de la Comisión J...o del 1993

Última revisión
03/06/1993

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 78/1993 del 03 de junio del 1993

Tiempo de lectura: 7 min

Tiempo de lectura: 7 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 03/06/1993

Num. Resolución: 78/1993


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se asignan las funciones a los órganos directivos del Instituto Catalán del Consum

Contestacion

ANTECEDENTS DE FET

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. La Llei 16/1987 de 9 de juliol creà l?Institut Català de Consum com a organisme autònom del Departament de Comerç Consum i Turisme amb personalitat jurídica pròpia i amb autonomia administrativa i econòmica. L?article 4 n?establia els òrgans de govern concretament el consell de direcció el president-director general i el secretari executiu i els preceptes següents especificaven la composició d?aquell consell (article 5) i les funcions d?aquells tres òrgans (articles 6: consell de direcció 7: president-director general 8: secretari executiu). Més endavant l?article 10 indicava que l?Institut s?estructuraria en àrees operatives no oportunes que s?especificaven.

Sobre aquesta base el Decret 194/1991 de 2 de setembre regulà l?organització interna de l?Institut indicant a l?article 1 que aquest desenvoluparia les seves funcions mitjançant ?els òrgans següents?: la secretaria executiva les funcions de la qual les especificava a l?article 2 i tres àrees operatives; aquest plantejament atribuïa indegudament a aquestes àrees el qualificatiu d?òrgans quan aquests eren només aquelles tres instàncies de l?article 4 de la llei (consell de direcció president-director general secretari executiu). Val a dir a més que a aquella secretaria executiva se li atribuïen per decret les mateixes funcions que la llei atribuïa al secretari executiu amb una redacció idèntica llevat de la primera funció que a la Llei (secretari) es descrivia com a ?dirigir l?administració i el personal? i al decret (secretaria) com a ?dirigir l?Administració i la gestió del personal?.

Aquesta situació normativa s?ha vist alterada per la disposició transitòria 6a de la Llei 3/1993 de 5 de març de l?estatut del consumidor que modifica diversos articles d?aquella Llei 16/1987 i entre ells l?article 4 segons el qual en la nova redacció els òrgans de govern de l?Institut Català de Consum són: ?el consell de direcció?; ?el president que és el conseller de Comerç Consum i Turisme el qual exerceix la representació de l?Institut?; ?eventualment un vice-president?; ?el director amb rang de director general que és nomenat pel govern a proposta del director de l?Institut? i ?el secretari executiu que és nomenat pel conseller de Comerç Consum i Turisme a proposta del director de l?Institut?.

L?apartat 2 d?aquest article 4 indica que les funcions dels òrgans de govern de l?Institut s?han d?establir per reglament. És doncs d?acord amb aquest precepte que es proposa el Projecte de decret sotmès a dictamen en l?examen del qual no es pot entrar sense fer dues consideracions prèvies:

a) La disposició addicional 6a no deroga expressament els articles de la Llei que regulen els òrgans de l?Institut (com hem vist els articles 6 7 i 8) ni en preveu expressament la modificació per reglament. Per tant aquesta s?ha de basar en aquella afirmació segons la qual ?les funcions dels òrgans de govern de l?Institut s?han d?establir per reglament? continguda a l?apartat 2 de la nova redacció que la disposició addicional dóna a l?article 4 de la Llei 16/1987.

b) Sobre aquesta base a partir d?un sistema tècnicament discutible d?elaboració normativa aquesta derogació indirecta i diferida abastaria tots els òrgans de govern de l?Institut i en canvi el Projecte de decret no regula el consell de direcció i limita el seu abast al president el director i el secretari executiu.

Per tant de promulgar-se el decret projectat la regulació dels òrgans de l?Institut restaria distribuïda entre la Llei 16/1987 (que seguiria regulant la composició i les funcions del consell de direcció) i el decret.

II. Resta doncs inalterada la regulació del consell de direcció i el Projecte de decret en canvi ha de regular ex novo les funcions del president i del director atès que ara la Llei 3/1993 al revés d?allò que feia la Llei 16/1987 diferencia ambdós càrrecs i per tant ha estat necessari distribuir entre aquests les funcions que inicialment s?atribuïen a l?anomenat aleshores president-director general.

D?altra banda el fet que el Projecte de decret reguli a més la figura del secretari ja prevista inicialment en la Llei ve determinat probablement per la conveniència d?ampliar la llista de les seves funcions segons l?experiència derivada de la pràctica. No cal dir que la figura del secretari es configura com d?altra banda és lògic en íntima connexió amb el director i per exemple aquest fet es posa de manifest en allò que fa referència al pressupost (article 2-e i 3-d) o al règim del personal (articles 2-g i 3-b) fins i tot a la convocatòria del consell de direcció que l?article 3-e atribueix al secretari ?per ordre del director?.

Malgrat tot aquest aspecte de les convocatòries ha de ser objecte d?una observació derivada de la Llei estatal 30/1992 de 26 de novembre de règim jurídic a les administracions públiques i del procediment administratiu comú aplicable a les administracions de les comunitats autònomes segons que especifica la lletra b) del seu article 2. Segons l?article 23.1 lletra a) d?aquesta llei en cada òrgan col·legiat correspon al President d?acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries raó per la qual la referència que l?esmentat article 3.e del Projecte de decret fa a l?ordre del director s?hauria de substituir per una altra a la del President. Ara bé si per raons d?oportunitat es considera oportú de mantenir aquell impuls del director en les convocatòries hom podria establir com una funció específica d?aquest la d?ordenar les convocatòries per delegació del President.

D?altra banda el projecte no fa cap al·lusió a la figura del vice-president omissió que no sembla justificada malgrat l?eventualitat d?aquest càrrec. Per tant fóra convenient un precepte que indiqués que el vice-president si existia exerciria les funcions del president en defecte o en cas d?impossibilitat d?aquest.

A part d?això en allò que fa referència al contingut dels tres articles del Projecte de decret no cal fer cap observació quant a les funcions que atribueix al president (article 1) al director (article 2) i al secretari executiu (article 3) que lògicament deriven d?aquella experiència. En qualsevol cas potser caldria precisar a qui s?han d?adreçar les propostes d?elaboració de disposicions de caràcter general previstes a la lletra d) de l?article 2 si al Consell de Direcció com sembla lògic o si directament al conseller.

D?altra banda el darrer paràgraf d?aquest article 2 no hauria d?anar precedit de la lletra i) com fa el projecte car la delegació de funcions no és al seu torn una funció sinó una manera d?exercir les que es tenen. Seria per tant un paràgraf independent.

El Projecte conté a més una disposició derogatòria que deixa sense efecte aquell article 2 del Decret 194/1991 de 2 de setembre que regulava la Secretaria de l?Institut i una disposició final que preveu la vigència del decret l?endemà de la seva publicació. Es considera encertada la disposició derogatòria i malgrat que el criteri d?aquesta Comissió Jurídica Assessora és restrictiu en matèria d?entrada en vigor anticipada de les normes aquesta és acceptable atès el contingut només organitzatiu de la norma.

III. Resta una indicació final a fer. La complexitat formal de la normativa relativa a l?Institut sembla excessiva car restaria integrada per dues lleis i si es promulga el projecte sotmès a dictamen per dos decrets el 194/1991 ?que derogat el seu article 2 només regularia les àrees d?actuació de l?Institut a part l?Agència d?Informació Europea de Consum? i el decret ara projectat que regularia els òrgans de l?Institut amb exclusió del Consell de Direcció que es regula a la Llei 16/1987 articles 5 (composició) i 6 (funcions).

Fóra recomanable doncs una simplificació normativa i atès que òbviament no es pot incidir en el text de les dues lleis potser fóra convenient de refondre el text del Decret 194/1991 i el de l?ara projectat reproduint en la refosa aquell article 6 de la Llei 16/1987 que regula les funcions del consell de direcció amb la qual cosa un sol text reglamentari contindria tota la normativa relativa a les funcions dels òrgans de l?Institut les àrees i aquella Agència d?Informació Europea de Consum.

CONCLUSIÓ

Es dictamina favorablement sobre el Projecte de decret amb les observacions formulades en els fonaments jurídics II i III d?aquest Dictamen.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga