Dictamen de la Comisión J...o del 1993

Última revisión
03/06/1993

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 76/1993 del 03 de junio del 1993

Tiempo de lectura: 8 min

Tiempo de lectura: 8 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 03/06/1993

Num. Resolución: 76/1993


Cuestión

Constitución de la entidad municipal descentralizada de Llerona dentro del término municipal de les Franqueses del Vallès

Contestacion

ANTECEDENTS DE FET

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. Correspon a aquesta Comissió Jurídica Assessora de conformitat amb allò que estableix l?article 3.2.h) del Text refós de les lleis que regulen la seva organització i funcionament dictaminar preceptivament els expedients de l?Administració local per a la constitució d?entitats municipals descentralitzades com ho és el tramitat per l?Ajuntament de les Franqueses del Vallès V. davant la iniciativa promoguda per alguns veïns per tal de constituir Llerona com a entitat municipal descentralitzada en el sí de l?esmentat municipi.

La funció de la Comissió Jurídica Assessora en aquests casos ?com han tingut ocasió de recordar els dictàmens 10 i 13/1991? comporta l?examen del compliment dels pressupòsits i requisits formals i materials exigits per la legislació vigent.

Aquesta legislació ve constituïda fonamentalment pels articles 76 al 80 de la Llei 8/1987 de 15 d?abril municipal i de règim local de Catalunya i pels articles 75 al 89 del Decret 140/1988 de 24 de maig que aprova el Reglament de demarcació territorial i població dels ens locals.

II. La realitat que és a la base de les entitats municipals descentralitzades ha estat establerta per la legislació municipal des dels seus orígens. Així la Llei municipal de 1877 ja parlava de ?pueblos agregados a un término municipal? i fou l?Estatut municipal de 1924 qui amb més precisió les definí com les ?que dentro de un municipio y constituyendo núcleos separados de edificaciones forman un conjunto de personas y bienes con derechos e intereses peculiares y colectivos diferenciables de los generales del Municipio?. La legislació catalana abans esmentada les ha reconegut també tot i ajustant-se a la Llei de bases del règim local que les preveu als articles 3.2.a) i 45.

Val a dir que en el present moment històric les entitats municipals descentralitzades es constitueixen fonamentalment ?llevat del supòsit establert a l?article 79.3 de la Llei municipal? com una alternativa de menor impacte a la creació de nous municipis per segregació d?un altre preexistent. I per aquest motiu en ocasions poden presentar-se en una línia contrària al criteri legislatiu que els ens locals siguin cada vegada d?una magnitud major que correspongui a les necessitats dels serveis que han de prestar.

Amb tota seguretat és per aquest motiu que l?ordenament jurídic català ha tingut cura de precisar amb molt detall els pressupòsits requisits i condicions per a la constitució de les entitats municipals descentralitzades. I cal que ara examinem si tots ells concorren en l?expedient analitzat.

III. Resultant obvi que en el cas establert no es dóna el pressupòsit impeditiu de naturalesa objectiva que no es pot constituir com a entitat municipal descentralitzada el nucli on té la seu l?Ajuntament des d?una perspectiva cronològica cal tractar en primer terme de la iniciativa en la tramitació de l?expedient. En el cas que ens ocupa obra a l?expedient un escrit de petició de 355 persones amb signatura formalitzada davant notari i convenientment protocol·litzada. Es pot presumir que correspon a veïns residents en el territori que hauria de ser base de l?entitat i constitueixen una majoria superior al cinquanta per cent del darrer cens electoral de la part del municipi corresponent que és ?segons informa el mateix Ajuntament? de 622 persones ja que òbviament s?han de computar només les persones amb dret de vot i no tots els habitants que en aquest cas són 750. D?altra banda es va constituir la Comissió promotora prevista pel Reglament de demarcació territorial i població. A la petició s?acompanya la Memòria exigida reglamentàriament i d?aquesta manera s?acompleixen totes les previsions legals respecte de la iniciativa.

L?actuació de l?Ajuntament de les Franqueses del Vallès ha estat igualment ajustada a la llei fins i tot en el compliment del termini de dos mesos ja que en el Ple del 17 d?abril de 1991 va adoptar l?acord corresponent quan la petició havia estat presentada el dia 18 de febrer de 1991. Posteriorment l?acord se sotmeté al tràmit d?informació pública per un termini de seixanta dies dins el qual la Comissió Promotora reiterà els seus arguments i demanà expressament que sense ulterior tràmit l?expedient es trametés al Departament de Governació de la Generalitat per a la seva continuació.

Finalment també s?han cobert els tràmits reglamentaris ?llevat del que afecta els terminis? pel que fa al Departament de Governació el qual demanà a l?Ajuntament que li facilités certa documentació complementària i un cop rebuda passà l?expedient al Servei de Demarcacions Territorials que amb data de març del 1993 emeté el corresponent informe sobre la base del qual es produí l?acord de la Comissió de Delimitació Territorial de 25 de maig de 1993.

S?ha de significar en darrer terme que no resulta d?aplicació pel que fa a aquesta Comissió Jurídica Assessora el que disposa l?article 80 al final del Reglament de demarcació territorial i població que fixa el termini d?un mes perquè aquesta Comissió emeti el seu informe. Aquesta disposició ha d?entendre?s derogada per l?article 12 del Text refós de les lleis que la regulen sense que es pugui considerar que a aquests expedients se?ls atorgui una qualificació automàtica d?urgència la qual cosa estaria renyida amb l?exigència legal de petició per part de l?òrgan consultant en cada cas.

IV. Pel que fa als requisits materials per a la constitució de l?entitat municipal descentralitzada cal significar en primer terme el nombre i la qualitat de les al·legacions i la documentació aportades a l?expedient en suport de les respectives posicions.

L?extensa Memòria presentada per la Comissió promotora s?estén a consideracions sobre el territori la població els sectors econòmics el patrimoni històrico-artístic els moviments associatius i fins i tot les festes populars dedicant també atenció preferent a una anàlisi economicofinancera en la qual s?examina l?evolució dels pressupostos municipals els ingressos de Llerona i les despeses derivades de la descentralització.

L?acord municipal que es pronuncia desfavorablement sobre la constitució es basa en una prolixa i fonamentada Moció de l?Alcaldia en la qual es valoren els diferents informes ?jurídic econòmic urbanístic prestacional de serveis i fins i tot sanitari? sol·licitats per l?Ajuntament.

Difícil resulta doncs pronunciar-se concretament sobre el particular. I en aquest punt la Comissió té en compte el criteri de l?Ajuntament afectat i de la Comissió de Delimitació Territorial de Catalunya desfavorables a la constitució de l?entitat municipal descentralitzada.

De tota manera cal significar que tant per a l?Ajuntament de les Franqueses del Vallès com per a la Comissió de Delimitació Territorial de Catalunya resulta clar que en el cas que ens ocupa concorre la primera de les condicions previstes legalment ?art. 77.2 de la Llei municipal? per a la constitució d?una entitat municipal descentralitzada com és que l?eventual constitució no comportaria una pèrdua de qualitat en la prestació dels serveis generals del municipi.

Pel que fa a la concurrència de circumstàncies d?ordre geogràfic històric social econòmic o administratiu que ho requereixin ?tercera de les condicions legals? tant l?Ajuntament com la Comissió es pronuncien negativament però a judici d?aquesta Comissió Jurídica Assessora els arguments utilitzats són vàlids per denegar a Llerona la condició de municipi independent però no ho són tant en ordre a la seva possible constitució com a entitat municipal descentralitzada.

És la segona de les condicions legals ?capacitat financera per a complir les seves atribucions? la que determina el pronunciament desfavorable de l?Ajuntament i de la Comissió de Delimitació Territorial i la que justifica el dictamen també desfavorable d?aquesta Comissió Jurídica Assessora. És cert que la Comissió promotora incorpora a la memòria un estudi econòmic molt detallat d?on resulta l?existència de capacitat financera del nucli de Llerona. Però l?estudi de l?Ajuntament analitza cadascuna de les partides amb mentalitat més realista per arribar a la conclusió que la constitució de Llerona suposaria partir d?un dèficit inicial de 7.787.374 pessetes que hauria d?equilibrar-se amb un increment de la pressió fiscal. Per aquest motiu que en la seva part substancial és acceptat per l?informe del Servei de Demarcacions Territorials cal concloure que no es dóna la segona de les condicions exigides legalment per a la constitució de l?entitat municipal descentralitzada.

V. L?informe del Servei de Demarcacions Territorials de la Direcció General d?Administració Local del Departament de Governació acaba recomanant que Llerona es constitueixi com a òrgan territorial de participació de la forma prevista a l?article 62 de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. La Comissió de Delimitació Territorial després d?emetre informe desfavorable sobre la constitució d?una entitat municipal descentralitzada proposa la constitució d?un òrgan d?aquella naturalesa.

I aquesta Comissió Jurídica Assessora es pronuncia també en sentit favorable sobre aquesta proposta. El fet que Llerona és un nucli amb un grup de població propi la clara voluntat manifestada pels peticionaris que es constituís com a entitat municipal descentralitzada i la raonada concurrència d?algunes de les previsions legals per assolir aquella realitat aconsellen que en el seu defecte pugui constituir-se en aquesta forma de participació en l?organització municipal.

CONCLUSIÓ

És procedent informar desfavorablement sobre la constitució de Llerona com a entitat municipal descentralitzada dins el terme municipal de les Franqueses del Vallès i informar favorablement sobre la proposta que es constitueixi com a òrgan territorial de participació.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga