Dictamen de la Comisión J...o del 1995

Última revisión
12/01/1995

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 7/1995 del 12 de enero del 1995

Tiempo de lectura: 5 min

Tiempo de lectura: 5 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 12/01/1995

Num. Resolución: 7/1995


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se establece la ordenación curricular del grado elemental de enseñanzas de danza

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. El Projecte de decret sotmès a dictamen s?ha tramitat de manera bàsicament correcta amb inclusió de la documentació exigida per l?article 63.2 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat. Malgrat tot és criteri d?aquesta Comissió Jurídica Assessora que la memòria justificativa és un document que hauria de figurar tot acompanyant el text inicial de la disposició projectada per tant en la fase inicial de l?expedient amb l?objectiu de facilitar el millor coneixement de les motivacions de la disposició a aquells que han d?examinar-lo per exemple en el tràmit d?audiència. Per tant la referència que fa aquell precepte a les consultes que es poden haver formulat en el tràmit de la norma projectada s?ha d?entendre com al·lusiva a les possibles aportacions prèvies a l?elaboració d?aquell text inicial.

Sobre aquesta base la memòria que figura a l?expedient sense data però tramesa al Subdirector General de l?Assessoria Jurídica del Departament el 10 de novembre passat no té aquell caràcter no podent considerar-se substituïda en aquella fase inicial per la breu ?justificació de la disposició? de data 5 d?octubre de 1993.

A part d?això segons que resulta dels antecedents el projecte ha estat dictaminat pel Consell Escolar de Catalunya complint la previsió feta a l?article 9.1 lletra a) de la Llei 25/1985 de 10 de desembre de consells escolars.

II. El text objecte de dictamen presenta un desplegament de la normativa bàsica estatal en la matèria és a dir la Llei orgànica 1/1990 de 3 d?octubre d?ordenació general del sistema educatiu i el Reial decret 755/1992 de 26 de juny pel qual s?estableixen els aspectes bàsics del currículum del grau elemental dels ensenyaments de dansa.

Com s?indicava en el Dictamen 196/94 d?aquesta Comissió Jurídica Assessora la llei a l?article 4 disposà que correspon al govern concretament el Govern de l?Estat la fixació de ?contenidos y criterios de evaluación del currículo los aspectos básicos de éste que constituyen las enseñanzas mínimas con el fin de garantizar una formación común de todos los alumnos y la validez de los títulos correspondientes? de manera que les administracions educatives competents en aquest cas la Generalitat ?establecerán el currículo de los distintos niveles etapas ciclos grados y modalidades del sistema educativo del que formarán parte en todo caso las enseñanzas mínimas?.

El Reial decret 755/1992 doncs estableix una regulació detallada del currículum fins al punt que de manera similar a com s?observava en aquell dictamen En relació amb els ensenyaments musicals de grau mig el marge normatiu que queda a la disposició de la Generalitat es pot qualificar de residual.

Finalment per completar el marc jurídic en el qual s?encaixa la disposició projectada i per tant els ensenyaments de dansa que en el grau elemental són el seu objectiu val a dir que l?article 3 d?aquella llei orgànica diferencia entre ensenyaments de règim general i de règim especial distingint entre aquests els artístics i els d?idiomes. Doncs bé més endavant a l?article 39 entre els ensenyaments especials de tipus artístic situa els de dansa amb tres graus elemental mitjà i superior. El decret objecte de dictamen es refereix com s?acaba de dir i com indica el seu títol només al primer.

III. Entrant ja en el comentari de la norma proposada cal observar en primer lloc l?extensió segurament excessiva de l?exposició de motius que es podria simplificar eliminant les consideracions més aviat teòriques poc adequades per a una disposició normativa compreses en els paràgrafs segon tercer i quart àdhuc en el vuitè (?L?esforç ...?) i novè (?L?ensenyament ...?). Quant a l?articulat és essencialment correcte en allò que fa referència als continguts estrictament jurídics. No és tasca d?aquesta Comissió Jurídica Assessora en canvi fer la crítica de l?extensa enumeració dels objectius dels curricula feta a l?article 3 en nombre de setze quantitat que sembla excessiva i que certament supera els vuit del reial decret estatal.

Potser caldria reconsiderar la ubicació de l?article 5 del text relatiu a la consideració del català com a llengua pròpia de l?ensenyament que amb la seva col·locació actual trenca una mica la regulació dels curricula. Sembla que la seva col·locació com a article 3 fora més indicada. En qualsevol cas l?expressió ?drets individuals? del paràgraf 3 s?hauria de completar: drets lingüístics individuals.

Sempre en l?aspecte sistemàtic atès el seu contingut l?actual paràgraf 4 de l?article 6 hauria de constituir un article independent.

A l?últim la disposició final que autoritza el Departament d?Ensenyament a dictar les disposicions necessàries per a l?aplicació del decret projectat s?ha d?entendre en el sentit que està al·ludint a disposicions amb rang d?ordre car sobre aquella base no foren possibles disposicions amb categories de decret d?acord amb l?article 64 de la Llei 13/1989. D?altra banda fora preferible que el precepte es referís al conseller no al departament.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre el Projecte de decret pel qual s?estableix l?ordenació curricular del grau elemental d?ensenyaments de dansa.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Derecho constitucional. Esquemas y casos prácticos para su estudio
Disponible

Derecho constitucional. Esquemas y casos prácticos para su estudio

V.V.A.A

25.50€

24.23€

+ Información