Dictamen de la Comisión J...o del 1993

Última revisión
20/05/1993

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 65/1993 del 20 de mayo del 1993

Tiempo de lectura: 6 min

Tiempo de lectura: 6 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 20/05/1993

Num. Resolución: 65/1993


Cuestión

Modificación de las Normas subsidiarias de planeamiento de Alcarràs

Contestacion

ANTECEDENTS DE FET

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. D?acord amb allò previst a l?article 76 del Text refós de la legislació vigent a Catalunya en matèria urbanística aprovat per Decret legislatiu 1/1990 de 12 de juliol l?aprovació definitiva dels projectes de modificació de plans o normes subsidiàries que continguin una alteració de les qualificacions preexistents sobre zones verdes o espais lliures només es pot atorgar previ informe vinculant favorable d?aquesta Comissió Jurídica Assessora la qual ha de ponderar si l?alteració projectada respon a criteris d?interès general; cal tenir present el sentit teleològic d?aquesta previsió de l?ordenament urbanístic en preveure des de la Llei 158/1963 de 2 de desembre aquest tràmit tan singular finalitat clarament protectora d?aquestes àrees d?ús general i equilibrat de les ciutats.

II. Abans d?entrar a considerar els aspectes substancials cal verificar si en l?expedient que s?informa s?han complert els requisits procedimentals.

D?una banda l?exigència del quòrum establert a l?art. 112.3 de la Llei municipal i de règim local de Catalunya ha estat observada tant en l?acord d?aprovació inicial del projecte de modificació per part del Consell plenari de l?Ajuntament d?A. de data 5 de juny de 1992 com en el d?aprovació provisional que és de 2 d?octubre de 1992 ambdós adoptats per unanimitat; sempre que en la votació hagi participat un nombre d?integrants de la corporació igual o superior als que constitueixen la majoria absoluta.

Així mateix el conseller de Política Territorial i Obres Públiques ha informat favorablement sobre la modificació el 13 de gener de 1993.

III. Aquesta Comissió ha de limitar l?abast del parer a l?existència o no de raons d?interès general en el canvi proposat per a les àrees adscrites al sistema de zones verdes o espais lliures. Amb aquesta finalitat s?han d?examinar els aspectes en què directament es reflecteix l?alteració com és ara la dimensió quantitativa o la qualitat dels àmbits afectats en relació amb la funció urbanística que l?ordenament assigna a aquests espais. Ara bé aquestes acotacions no són cap obstacle per a prendre en consideració altres elements de l?ordenació urbanística del sector en el qual se situa l?operació de canvi sempre que hi hagi una relació directa que prèviament permeti la identificació de factors que contribueixin a posar de relleu l?existència o no de raons d?interès general. Així no és indiferent el destí que rebia una àrea objecte de desqualificació ni tampoc ho són elements relatius a la vessant pròpiament relacionada amb la gestió urbanística ni els aspectes implicats en la modificació del planejament. L?única condició rau en la rellevància directa per a valorar si l?interès general aixopluga la proposta de mutació de la qualificació d?un espai lliure.

IV. Com es remarca als antecedents el projecte promogut implica:

a) la qualificació com a equipament educatiu concretament institut d?estudis secundaris d?uns terrenys que el planejament vigent zonifica com a espais lliures en sòl classificat com a sòl urbà i de 8.704 m2 de superfície.

b) Classificar com a sòl urbà 12.940 m2 de sòl avui no urbanitzable i qualificar-los com a zona verda.

De l?expedient es desprèn que la destinació del terreny esmentat al paràgraf a) a equipaments és conseqüència de l?opció realitzada pels serveis tècnics del Departament d?Ensenyament els quals van descartar fins a tres localitzacions alternatives.

També cal tenir en compte que la titularitat dels terrenys no és municipal. En concret s?afirma que els esmentats al paràgraf a) són de propietat estatal i per tant s?haurà de sol·licitar la cessió.

V. Des d?un punt de vista quantitatiu la mutació implica un augment important de superfície ?4236 m2? i per tant la proposta comporta des d?aquesta perspectiva una bona adequació als interessos públics. En canvi si ens fixem en la localització de la nova àrea que es projecta qualificar com a espai lliure la conclusió ha de ser diferent ja que l?espai avui adscrit té un alt grau de centralitat mentre que el que es projecta qualificar és perifèric com posa de relleu l?actual classificació com a sòl no urbanitzable i es demostra als plànols.

Per tant si no es prenen en consideració altres elements seria difícil fer compatible la modificació que s?informa amb els criteris d?interès general que l?ordenament exigeix.

VI. Cal però afegir la consideració d?altres aspectes que conflueixen en el supòsit que estem informant. La causa de la mutació d?espais lliures és la destinació a establiment educatiu dels terrenys avui qualificats com a tal. Aquesta és una raó important ja que de fet el canvi se situa en el marc global de les prestacions públiques. L?àrea afectada en deixar la funció pròpia de les zones verdes passa a oferir-ne una altra que com l?ensenyament de titularitat pública respon evidentment a objectius d?interès públic.

Ara bé aquest plantejament sense altres precisions no seria suficient perquè les raons d?interès públic que la mutació ha de respectar no es poden assolir pel simple fet de constatar que l?espai serà adscrit a una altra finalitat pública. Admetre aquest plantejament seria tant com considerar que l?ordenament dóna un mateix tractament a les zones verdes i als equipaments i que per tant són qualificacions intercanviables. I això no és així en vista de la legislació urbanística. Cal verificar si hi ha altres elements que puguin avalar la modificació i que en aquest cas i precisament per aquestes circumstàncies l?alteració té l?aval de l?interès general.

En aquest sentit es poden remarcar dos factors. En primer lloc s?ha de tenir en compte que l?opció projectada és el fruit d?un examen de fins a quatre emplaçaments alternatius que l?Ajuntament va sotmetre a la consideració de l?Administració educativa i aquesta es va decidir per aquell que implica el canvi que ara s?informa per raons diverses relatives al servei d?ensenyament i a les característiques dels terrenys i serveis de què disposen aspectes tots aquests al·ludits en l?informe de la Delegació Territorial de Lleida del Departament d?Ensenyament. En segon lloc la titularitat estatal del terreny objecte de qualificació com a equipament facilita la realització del projecte en temps convenient.

En conseqüència en tant que efectivament es donin aquests elements ?destinació a establiments educatius i disposició dels terrenys? es pot considerar que la variació de la determinació sobre zones verdes troba suport en raons d?interès general.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement la modificació de les Normes subsidiàries de planejament urbanístic d?Alcarràs si bé queda condicionat a l?efectiva destinació a la instal·lació educativa i a la disposició dels terrenys.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga