Dictamen de la Comisión J...e del 1991

Última revisión
19/09/1991

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 63/1991 del 19 de septiembre del 1991

Tiempo de lectura: 7 min

Tiempo de lectura: 7 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 19/09/1991

Num. Resolución: 63/1991


Cuestión

Modificación del Plan general metropolitano relativa a la definición y regulación de una zona de dotación hotelera y determinación de los suelos que se afectan en esta, del término municipal de L?Hospitalet de Llobregat

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. La complexitat de l'expedient remès a informe d'aquesta Comissió Jurídica Assessora aconsella la delimitació de la qüestió que ha de ser objecte de dictamen.

La «proposta de modificació del Pla general metropolità, relativa a la definició i regulació d'una zona de dotació hotelera i determinació dels sòls que s'afecten a aquesta» té, com la seva denominació indica, dues parts: una, de modificació de les normes urbanístiques d'aquest pla, i l'altra, de determinació dels sòls que es qualifiquen de dotació hotelera.

La primera part de la proposta s'articula a través de la incorporació als articles 9 i 34 de les normes urbanístiques d'una nova àrea al sòl urbà anomenada «zona de dotació hotelera (clau 10)»; de la creació en l'article 369 d'un apartat 2, segons el qual és d'aplicació l'establert en el paràgraf anterior a l'àmbit del terme municipal de l'Hospitalet; de la incorporació a l'article 370 d'un apartat 5 sobre condicions d'ordenació per a l'àmbit del municipi de l'Hospitalet de Llobregat, i de l'afegit a la disposició transitòria sisena d'un apartat 3.

Aquesta part de la proposta per no suposar en si mateixa una diferent zonificació o ús urbanístic de terrenys concrets, encara que ha de ser tinguda en consideració per aquesta Comissió, no és l'objecte pròpiament dit del dictamen a emetre. És per aquesta raó per la qual se n'omet l'anàlisi, sens perjudici de fer notar la confusió que es pot generar si no es distingeixen bé els sistemes dotacionals, generalment públics, i les zones d'edificabilitat privada, d'ús lucratiu.

La segona part de la proposta es refereix a la ubicació de les instal·lacions hoteleres en tres àrees del terme municipal: 1, de la carretera nacional; 2, de la Feixa Llarga: 3, del sector Pedrosa.

Tota aquesta segona part de la proposta, comporta una modificació consistent en una diferent zonificació o ús urbanístic de determinats terrenys que inicialment hauria de ser objecte del dictamen d'aquesta Comissió, però el sentit desfavorable o dilatori de l'informe prèviament emès pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques (extrems primer, segon i quart), fa innecessari, segons l'article 76 del text refós de la legislació vigent a Catalunya en matèria urbanística (aprovat pel Decret legislatiu 1/1990, de 12 de juliol), que el dictamen es refereixi a les modificacions que a la proposta afectaven l'àrea de la carretera N-II i al sector de Pedrosa.

És, per tant, encertada la precisió que es fa a la comunicació del conseller de 2 d'agost de 1991, relativa al fet que l'informe de la Comissió es referís al punt 3 de la resolució de l'esmentada autoritat de data 13 de maig de 1991, que és del tenor literal següent:

«3. INFORMAR DESFAVORABLEMENT als efectes que disposa l'article 76 del Decret legislatiu 1/1990, la modificació del Pla general metropolità al terme municipal de l'Hospitalet de Llobregat consistent a qualificar de zona de dotació hotelera, clau 10, uns terrenys situats a l'àrea de la Feixa Llarga, amb el benentès que caldrà incorporar la prescripció següent:

La dotació hotelera haurà de subvenir les necessitats que pretenia satisfer la residència lligada a les instal·lacions esportives i l'edificabilitat no podrà ultrapassar la màxima assignada del Pla especial de dotacions esportives per a l'ús residencial».

II. La Comissió Jurídica Assessora ha d'examinar, en primer lloc, si s'han acomplert els tràmits assenyalats en l'article 76 del text refós de la legislació vigent a Catalunya en matèria urbanística que han de precedir l'informe ara sol·licitat, és a dir: acord de la corporació local interessada, adoptat amb el quòrum de l'article 112.2.b) de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, i informe favorable del conseller de Política Territorial i Obres Públiques.

A l'acord municipal, de 7 de novembre de 1990, que va aprovar provisionalment la proposta de modificació del planejament esmentada, es fa constar expressament que l'acord s'adopta «con el quorum de la mayoría absoluta legal que establece el art. 47.3.i) de la Ley Reguladora de Bases de Régimen Local». El quòrum esmentat és també el de l'article 112.3.k) de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, que exigeix l'article 76 del Decret legislatiu 1/1990. S'ha de lamentar, nogensmenys, que un òrgan de govern d'un ens local català no invoqui la legislació pròpia de Catalunya.

També hi consta, pel que es refereix a l'extrem concret que ha de ser objecte d'aquest dictamen, l'informe favorable del conseller de Política Territorial i Obres Públiques.

La proposta de modificació, si aquest dictamen fos favorable, s'haurà de sotmetre a l'aprovació del Govern de la Generalitat.

III. L'informe d'aquesta Comissió Jurídica Assessora no es pot cenyir a l'examen de si s'han acomplert les exigències legislatives en matèria de procediment, sinó que ha d'entrar a examinar la procedència o la improcedència de la modificació projectada, segons s'estimi que concorrin o no raons d'interès general degudament justificades, perquè aquest interès ha de ser la idea rectora bàsica de l'actuació de l'Administració (art. 103.1 de la CE).

L'interès general, com ha declarat aquesta Comissió Jurídica Assessora (Dictamen 20/1991), és un concepte jurídic indeterminat que no permet qualificar l'activitat administrativa de discrecional; ans al contrari, en aquest supòsit la possibilitat de modificar el planejament està predeterminada a la concurrència o absència d'aquestes raons d'interès general, que s'han de justificar i que poden ser examinades pels tribunals.

En la interpretació de l'article 76 del text refós de la legislació vigent a Catalunya en matèria urbanística, i amb referència a les zones verdes o espais lliures, aquesta Comissió ha seguit un criteri restrictiu (dictàmens 11/1989, 46/1990 i 20/1991); però ara es tracta d'introduir una variació de la qualificació urbanística, referida no a terrenys d'ús públic, sinó a sòl que, encara que qualificat d'equipament, té ja previst un ús residencial incompatible amb l'ús públic.

En efecte, l'àrea de la Feixa Llarga ha estat objecte d'un Pla especial tramès per l'ajuntament i aprovat amb caràcter definitiu per la Comissió d'Urbanisme ?que és per tant, el planejament vigent? que qualifica aquests terrenys d'equipament esportiu, però que s'hi preveu un ús residencial lligat a les dotacions esportives.

En aquest sector s'ha d'ubicar el nou estadi de beisbol, i completant l'illa es construirà un nou poliesportiu, camps de rugbi i més endavant l'estadi de futbol; instal·lacions que es podran fer encara que s'aprovi la proposta de modificació del planejament.

Els terrenys objecte de requalificació van ser adquirits pel municipi en virtut d'expropiació forçosa com a integrants del sector de parc esportiu. Per ser sòl de titularitat pública la proposta de modificació del planejament preveu la utilització dels terrenys mitjançant concessió administrativa o dret de superfície per un termini màxim de 50 anys, finalitzat el qual, revertirà al municipi tant el sòl com tota la instal·lació.

Les raons que abonen el canvi d'ordenament són les següents: necessitats pròpies de les instal·lacions esportives, que ja havien estat reconegudes dins del planejament vigents absència d'instal·lacions hoteleres al terme municipal ?s'afirma en la memòria de la proposta que actualment a l'Hospitalet no existeix cap hotel?, i proximitat a d'altres equipaments públics ?Residència Prínceps d'Espanya i Hospital Oncològic?.

Considera aquesta Comissió Jurídica Assessora que les raons adduïdes poden ser ateses si, com ha informat el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, s'estableix l'exigència que la dotació hotelera haurà de subvenir les que pretenia satisfer la residència lligada a les instal·lacions esportives i s'impedeix que l'edificabilitat no sobrepassi la màxima assignada pel Pla especial, amb les determinacions que manté substancialment la finalitat de satisfer les necessitats esportives del sector.

CONCLUSIÓ

S'emet informe favorable sobre la proposta de modificació del Pla General Metropolità al terme municipal de l'Hospitalet de Llobregat, consistent a qualificar de zona de dotació hotelera (clau 10) uns terrenys situats a l'àrea de la Feixa Llarga, sempre que l'acord d'aprovació s'adopti amb la prescripció que la dotació hotelera haurà de subvenir les necessitats que pretenia satisfer la residència lligada a les instal·lacions esportives i que l'edificabilitat no podrà ultrapassar la màxima assignada pel Pla Especial.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

La residencia en territorio español. Paso a paso
Disponible

La residencia en territorio español. Paso a paso

Dpto. Documentación Iberley

17.00€

16.15€

+ Información

Entrada y salida del territorio español. Paso a paso (DESCATALOGADO)
Disponible

Entrada y salida del territorio español. Paso a paso (DESCATALOGADO)

Dpto. Documentación Iberley

12.75€

3.19€

+ Información

Regulación de la fase de alegaciones en el proceso civil
Disponible

Regulación de la fase de alegaciones en el proceso civil

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Custodia de menores. Paso a paso (DESCATALOGADO)
Disponible

Custodia de menores. Paso a paso (DESCATALOGADO)

Dpto. Documentación Iberley

17.00€

4.25€

+ Información