Dictamen de la Comisión J...o del 1993

Última revisión
06/05/1993

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 62/1993 del 06 de mayo del 1993

Tiempo de lectura: 6 min

Tiempo de lectura: 6 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 06/05/1993

Num. Resolución: 62/1993


Cuestión

Segregación de una parte del término municipal de la Roca del Vallès para agregarlo al de Cardedeu y de una parte de este término municipal para agregarlo al término municipal de la Roca del Vallès

Contestacion

ANTECEDENTS DE FET

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. L?expedient de segregació que se sotmet a dictamen d?aquesta Comissió Jurídica Assessora ha d?ésser examinat des d?un punt de vista doble. En primer lloc s?ha de considerar si s?han acomplert els tràmits procedimentals que la legislació vigent estableix. En segon lloc si es donen els requisits materials que l?ordenament ha previst perquè pugui donar lloc a la segregació.

Entre els supòsits que el Decret 140/1988 de 24 de maig d?aprovació del Reglament de demarcació territorial i població dels ens locals (RDTP) regula com a formes d?alteració de termes municipals es troba el de segregació per agregar part d?un municipi al territori d?un altre. En el cas que s?examina la segregació que es projecta té un doble abast: la finca Vilalba (terme municipal de la Roca del Vallès) es pretén agregar-la al municipi de Cardedeu; i la finca ca n?Eres Vell (terme municipal de Cardedeu) a la Roca del Vallès. Ara bé si el contingut de la segregació és doble no passa el mateix amb els acords municipals que inicien l?expedient ja que només l?Ajuntament de Cardedeu. adopta l?acord d?iniciació de l?expedient d?alteració que preveu l?article 16.a) del citat Decret 140/1988 al qual amb posterioritat s?oposa l?Ajuntament de la Roca del Vallès.

L?acord d?iniciació de l?expedient d?alteració que data de 23 de gener de 1990 es va acompanyar dels requisits que exigeix l?art. 17.1 (memòria justificativa) i l?art. 23.1 (informació pública) del Decret 140/1988.

Això no obstant el tràmit d?audiència a la corporació local afectada però no promotora de l?expedient (en aquest cas l?Ajuntament de la Roca del Vallès..) va ser iniciat abans de finalitzar el tràmit d?informació pública motiu pel qual l?Ajuntament de la Roca del Vallès. V. esgrimeix l?argument de la indefensió en què podia haver incorregut per no disposar de totes les dades antecedents etc. que s?haguessin derivat de la informació pública. Si bé aquesta deficiència processal hauria estat de pes d?haver-se produït s?ha d?entendre que no ha estat així pel fet que en la fase d?informació pública segons consta en l?expedient aportat no s?han produït al·legacions fet que es pot entendre més com una actuació administrativa fora de termini per precoç que no pas com un vici processal capaç d?originar la il·legalitat del procediment. L?informe emès per la Diputació de Barcelona no fa esment d?aquest obstacle procedimental.

Com que en l?expedient consten l?informe de la Comissió de Delimitació Territorial a més del de la Direcció General d?Urbanisme es pot assenyalar que des del punt de vista formal s?han acomplert els tràmits procedimentals exigits per la legislació vigent.

II. Entrant ja en l?examen del contingut material de l?alteració promoguda i del seu ajustament a l?ordenament vigent convé subratllar els aspectes següents que per altra banda motiven o justifiquen les possibles alteracions dels municipis en conflicte. L?Ajuntament de Cardedeu basa la petició d?agregació de la finca Vilalba en raons fonamentalment històriques; l?Ajuntament de la Roca del Vallès basa la seva oposició en raons urbanístiques i geogràfiques. Unes i altres s?esgrimeixen en els informes aportats que a la vegada són contradits per altres. El que fonamentalment es dedueix és que les raons de l?alteració i de la negativa es fonamenten en el passat i en previsió del que succeeixi en el futur (un cop alterada físicament la zona per la urbanització que es dugui a terme) però es fixen poc en el present que és al que la norma que regula les alteracions de termes municipals lliga la conseqüència jurídica.

III. Els motius de les alteracions de la segregació en aquest cas estan regulats en l?art. 14 del Decret 140/1988. El primer d?aquests preveu que els nuclis de població formin un sol conjunt amb continuïtat urbana. Aquest supòsit no es dóna en el cas que s?examina pel fet que no hi ha nucli de població ni tan sols població ja que els habitants del nucli de les finques que es pretenen intercanviar ascendeixen a cinc persones segons es diu a l?expedient. Pel que fa al segon dels motius consideracions d?ordre geogràfic econòmic o administratiu que ho fessin aconsellable cal expressar que de l?expedient no es dedueix que de forma aconsellable la geografia la població o la supressió d?obstacles administratius justifiquin l?alteració. Especialment si el procés de segregació es preveu en termes de present. No hi ha dubte que encara que les normes despleguin la seva vigència indefinidament l?actuació administrativa ha de moure?s en el temps present. No es pot llegir l?article 14 del Decret 140/1988 amb vocació del que pugui passar en el futur ja que podria succeir que en el futur tampoc no es donessin les circumstàncies que es van preveure perquè haguessin evolucionat de forma diferent.

Deixant a banda aquesta argumentació que només pretén assenyalar que l?expedient de segregació que ara sembla prematur es pot tornar a plantejar sempre que les circumstàncies reals es creguin modificades cal també analitzar els informes aportats per les corporacions en conflicte i per altres que han pogut expressar el seu parer amb imparcialitat.

L?informe de la Diputació de Barcelona rebutja l?existència de continuïtat urbana i de consideracions geogràfiques econòmiques o d?un altre tipus.

A més s?assenyala que el terme de Cardedeu està condicionat per barreres físiques que no se superarien amb la segregació projectada. Fins i tot les raons històriques són rebutjades per l?informe que s?esmenta. En resum les circumstàncies de l?art. 14 del Decret 140/1988 no es donen amb la intensitat suficient.

L?informe de la Comissió de Delimitació Territorial subratlla els aspectes urbanístics de les finques objecte de les segregacions i agregacions proposades. El sector de Vilalba (a la Roca del Vallès) podrà ser urbanitzat per ubicar-hi un camp de golf habitatges i equipaments; els habitatges unifamiliars amb grau d?edificabilitat baix en nombre de 212 donen una notable autonomia a les actuacions ja que els serveis seran finançats per la comunitat de veïns i segons es preveu la captació de l?aigua provindrà de la depuradora directament i no tindrà connexió amb la xarxa de la Roca del Vallès ni la de Cardedeu. En qualsevol cas si s?arribés a produir en el futur una unitat urbanística entre la finca Vilalba (de la Roca del Vallès) i Cardedeu sempre hi hauria segons s?ha assenyalat l?anomenada muntanya de la Verreta i la via del ferrocarril Barcelona-Portbou. Per aquests motius entre d?altres la Comissió de Delimitació Territorial informa desfavorablement sobre la segregació i l?alteració de termes en data 25 de març de 1993.

IV. En vista de les consideracions anteriors aquesta Comissió Jurídica Assessora entén que no es donen els requisits de l?art. 14 del Decret 140/1988 per la qual cosa és rellevant la negativa d?un dels ajuntaments interessats no promotor de l?expedient a iniciar les negociacions pertinents per a la futura senyalització dels límits de l?alteració.

CONCLUSIÓ

S?emet informe desfavorable sobre l?expedient de segregació d?una part del terme municipal de la Roca del Vallès per agregar-lo al de Cardedeu i d?una part d?aquest terme municipal per agregar-lo al terme municipal de la Roca del Vallès.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga