Dictamen de la Comisión J...o del 1995

Última revisión
23/03/1995

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 52/1995 del 23 de marzo del 1995

Tiempo de lectura: 7 min

Tiempo de lectura: 7 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 23/03/1995

Num. Resolución: 52/1995


Cuestión

Segregación de una parte del término municipal de Santa Eugènia de Berga para su agregación al de Calldetenes

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. L?expedient s?ha tramitat d?una manera correcta a iniciativa de l?Ajuntament de Calldetenes evidentment legitimat sobre això d?acord amb l?article 17 lletra a) de la Llei 8/1987 de 15 d?abril municipal i de règim local de Catalunya tramitat pel mateix Ajuntament d?acord amb l?article 21 del Decret 140/1988 de 24 de maig pel qual s?aprova el Reglament de demarcació territorial i població dels ens locals.

S?hi han observat els tràmits oportuns prenent-se els acords municipals amb els quòrums i les majories exigides per la citada llei en el seu article 17 lletra b) i s?han complert també els tràmits exigits per aquesta que s?especifiquen en els antecedents en especial els informes de l?Ajuntament de Santa Eugènia de Berga; del Consell Comarcal d?Osona que s?ha limitat a donar-se per assabentat; de la Diputació de Barcelona; de la Direcció General d?Administració Local del Departament de Governació i de la Comissió de Demarcació Territorial.

Només caldria observar que les certificacions relatives als diferents acords de l?Ajuntament de Calldetenes es lliuren a partir dels esborranys de les actes abans de la seva aprovació sense que consti l?aprovació posterior d?aquestes.

D?altra banda la competència de la Comissió Jurídica Assessora en ordre a l?emissió d?aquest dictamen resulta de l?article 17.1 lletra d) de la Llei 8/1987 de 15 d?abril municipal i de règim local de Catalunya.

II. L?expedient s?ha iniciat sobre la base d?un evident acord entre els dos ajuntaments directament afectats és a dir el de Calldetenes i el de Santa Eugènia de Berga en allò que fa referència al nucli edificat d?aquest segon municipi que està físicament unit al nucli d?aquell. Però la diferència no s?ha pogut superar al llarg de tot el procediment en allò que fa referència a la superfície no edificada que també s?havia d?incloure en l?operació.

Existeix una proposta inicial de l?Ajuntament de Calldetenes considerada excessiva per l?Ajuntament de Santa Eugènia de Berga i propostes posteriors més reduïdes de la Diputació de Barcelona de la Direcció General d?Administració Local de la Comissió de Demarcació Territorial i com és de suposar d?aquell segon Ajuntament. La de la citada Comissió abona la formulada per l?Ajuntament de Santa Eugènia de Berga en sessió de 3 de novembre de 1994 que segons afirmació de l?informe corresponent havia estat acceptada globalment i en la seva major part per l?Ajuntament de Calldetenes en sessió de 28 del mateix mes.

Aquesta situació dialèctica determina la impossibilitat de procedir per la via de l?acord intermunicipal de l?article 18 de l?esmentada Llei municipal i de règim local de Catalunya essent per tant l?adequada la del seu article 14. Aquest precepte estableix que es pot procedir a l?agrupació parcial de municipis en els supòsits establerts a l?article 13.1 lletres b) i c) de la mateixa Llei. És a dir quan els nuclis de població formen un sol conjunt amb continuïtat urbana i quan les condicions d?ordre geogràfic demogràfic econòmic o administratiu ho facin necessari o aconsellable. Els dos criteris són rebuts al seu torn per l?article 14 respectivament lletres a) i b) del Decret 140/1988 de 24 de maig pel qual s?aprova el Reglament de demarcació territorial i població dels ens locals.

Per tant la qüestió central des d?un punt de vista substantiu consisteix a saber si es dóna o no en el cas que s?està examinant un sol dels dos requisits expressats car és evident que s?han de donar conjuntament perquè pugui produir-se l?efecte previst a l?article 14 del citat reglament és a dir la segregació de part d?un municipi o de diversos municipis ?en aquest cas un el de Santa Eugènia de Berga? per agrupar-los a un altre ara el de Calldetenes.

III. De la documentació aportada i en particular de l?observació dels plànols resulta evident que les edificacions situades en la part del terme de Santa Eugènia de Berga afectat per la segregació prèvia a l?agregació estan unides sense solució de continuïtat al nucli de la població de Calldetenes.

Es tracta d?una part del barri denominat Darrere als Horts amb una població d?uns 200 habitants segons dades del Instituto Nacional de Estadística relatives a 1986 situat l?esmentat barri entre els termes de Vic i de Santa Eugènia de Berga corresponent a aquest últim la major part és a dir en el nucli urbà 107 habitants i en disseminat 40. De fet en cap extrem de tot l?expedient es qüestiona aquella situació d?unió física.

Concorre doncs el requisit de la lletra a) de l?article 14 d?aquell text reglamentari. Però del mateix expedient es pot deduir també la concurrència de la previsió feta en aquell article reglamentari sota lletra b) almenys en allò que fa referència als aspectes econòmic i administratiu. Concretament de l?expedient resulta que l?Ajuntament de Calldetenes presta alguns dels serveis municipals als habitants del barri de Santa Eugènia de Berga objecte de l?expedient.

Es tracta dels serveis preceptius de subministrament d?aigua potable recollida de residus i cementiri a part d?altres de caràcter voluntari com ara els esportius. A part d?això els habitants afectats utilitzen també els corresponents serveis educatius i sanitaris de Calldetenes i s?integren en la seva parròquia aspectes tots els de referència en aquest paràgraf que no han estat contestats en el procediment.

Per tant hom ha de considerar que concorren no un sinó els dos requisits exigits en aquell precepte reglamentari per procedir a la segregació i ulterior agregació interessades.

IV. De fet l?única oposició formulada és de l?Ajuntament de Vic que com s?ha dit es persona en l?expedient ad cautelam. Fonamenta el seu rebuig en l?article 7.2 del Reglament de demarcació i població dels ens locals al qual es remet el seu article 15. Segons aquell precepte el municipi a favor del qual s?ha de fer la integració ha de tenir major contingut i potencial demogràfic i econòmic i ha de disposar dels mitjans personals i materials per gestionar tots els serveis.

Val a dir que segons dades aportades per la Diputació de Barcelona a l?expedient l?Ajuntament de Calldetenes tenia l?any 1991 un pressupost de 104.977.000 pessetes per una població de 1.472 habitants o sigui a raó de 71.316 pessetes per habitant mentre que el de Santa Eugènia de Berga el tenia de 100.682.000 pessetes amb una població de 1.550 habitants i per tant a raó de 63.332 pessetes per habitant.

Per tant es podria discutir si es reuneix aquell requisit en relació amb la dada estricta de població però naturalment només si entenguéssim que aquell criteri de l?article 7.2 s?ha d?aplicar sobre la base de comparar la total població dels dos municipis tesi que és l?adequada si d?allò de què es tracta és d?una agregació total que aquest és el cas previst a aquell article 7. En canvi la hipòtesi de l?article que fa la remissió el 15 és evidentment una altra. És a dir la de segregació per a ulterior agregació per tant d?agregació parcial i d?allò que es tracta aleshores és simplement de l?aplicació ?dels criteris regulats a l?article 7.2 i 7.3 d?aquest Reglament?.

Per tant la referència s?ha d?establir entre Calldetenes i el nucli objecte de l?operació cas en el qual no hi ha dubte de la concurrència dels requisits. És a dir el requisit de l?apartat 2 d?aquell article 7 i també el de l?apartat 3: incorporació d?aquell nucli al municipi de Calldetenes.

V. Pel que fa referència al territori que hauria d?acompanyar al nucli urbà referit aquesta Comissió Jurídica Assessora entén que és una qüestió de fet que ha de resoldre?s en la disposició que si és el cas aprovi l?agregació parcial interessada.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre la proposta de segregació de part del terme municipal de Santa Eugènia de Berga per a la seva agregació al de Calldetenes.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Agentes químicos en la Prevención de Riesgos laborales
Disponible

Agentes químicos en la Prevención de Riesgos laborales

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información