Dictamen de la Comisión J...o del 1995

Última revisión
12/01/1995

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 5/1995 del 12 de enero del 1995

Tiempo de lectura: 6 min

Tiempo de lectura: 6 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 12/01/1995

Num. Resolución: 5/1995


Cuestión

Proyecto de Orden de supresión del valor facial de 200 pesetas de los cartones del Juego del Bingo

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. La Generalitat de Catalunya té competència exclusiva en matèria de Joc segons allò que disposa l?Estatut d?autonomia de Catalunya a l?article 9.32.

En ús d?aquesta competència el Parlament de Catalunya aprovà la Llei 15/1984 de 20 de març del joc i per la Llei 21/1984 de 24 d?octubre de l?impost del joc de la plena o bingo establí aquesta font impositiva determinant la base imposable i el tipus de gravamen a aplicar sobre els cartrons el qual va ser modificat posteriorment per la disposició addicional 16 de la Llei 32/1991 de 24 de desembre de pressupostos de la Generalitat.

Atès que el Projecte d?ordre de supressió del valor facial de 200 pessetes dels cartrons del Joc del Bingo es tracta d?una disposició de caràcter general dictada en execució d?una llei el dictamen d?aquest òrgan consultiu és preceptiu d?acord amb l?article 3.1.b) del Decret legislatiu 1 de 25 de març de 1991 que refon les lleis de la Comissió.

II. Afirmada la competència de la Generalitat en la matèria que ens ocupa hem d?examinar ara la competència de la consellera de Governació per a l?emanació de l?Ordre objecte d?aquest dictamen.

L?article 5 de l?esmentada Llei 15/1984 diu explícitament que ?el Departament de Governació ha d?aprovar les reglamentacions especials dels jocs i de les apostes inclosos en el catàleg. La modificació del valor dels cartrons de bingo que aquí es planteja es pot considerar inclosa en el punt 2 d?aquest article que recull les matèries que han de ser objecte de reglamentació i que a l?apartat h) estableix el ?règim de gestió i d?explotació?.

D?acord amb aquest article diferents ordres del conseller de Governació han fixat els preus de venda al públic dels cartrons del Joc del Bingo que estan compostos d?un valor facial al qual se suma una quota fixa corresponent a l?impost establert per la Llei 21/1984 modificada per la Llei 32/1991.

Amb aquest Projecte d?ordre es pretén modificar l?Ordre de 14 de juliol de 1986 que implantà els cartrons de 200 pessetes amb un valor facial de 175 pessetes i fixar com a valor mínim de venda al públic el cartró del bingo de 300 pessetes establert a l?Ordre de 21 de febrer de 1992.

Es tracta doncs d?una modificació d?una disposició reglamentària per a la qual està habilitada legalment d?una manera específica la consellera de Governació ja que segons l?article 61 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat de Catalunya després de dir que la potestat reglamentària de l?Administració de la Generalitat correspon al Govern afirma que no obstant això cada conseller pot dictar disposicions en matèria d?organització del seu Departament i que també ?pot dictar reglaments si disposicions amb rang de llei l?hi habiliten?.

D?altra banda la categoria normativa emprada és la correcta ja que d?acord amb l?article 62 de la Llei 13/1989 les disposicions generals de l?Administració de la Generalitat adopten forma d?ordre si són dictades pel conseller.

III. Des d?un punt de vista formal el Projecte s?ajusta a la tramitació per a l?elaboració de les disposicions de caràcter general prevista als articles 63 64 i 65 de la Llei 13/1989 i conté la documentació exigida en aquests:

A) L?elaboració de la disposició ha estat iniciada per la Direcció General del Joc i Espectacles que és el centre directiu corresponent.

B) El Projecte ve acompanyat d?una Memòria que expressa el marc normatiu en què s?insereix la norma justifica l?oportunitat i l?adequació als fins perseguits en manifestar que la supressió dels cartrons de 200 pessetes ha estat reiteradament sol·licitada pels empresaris del sector del bingo de Catalunya (AEJEA) en funció de l?evolució negativa de les vendes i de la recessió actual al sector.

C) Es recullen les disposicions afectades i la taula de vigències.

D) S?acompanya l?anàlisi cost-benefici de la proposta en la qual es fa palès que l?ordre no comportarà costos addicionals per a la Generalitat ni tampoc per a les sales de bingo així com la necessitat d?adequar el valor del cartró a la nova realitat econòmica.

E) El Projecte s?ha sotmès a informació pública per Edicte publicat al DOGC de 12 de desembre de 1994 ja que afecta una pluralitat indeterminada de persones com són els possibles futurs jugadors sense que s?hagi rebut cap al·legació dins el termini establert.

F) L?Assessoria Jurídica del Departament de Governació ha emès un informe en el qual després de fer les consideracions jurídiques i de fer algunes observacions a l?articulat considera que no hi ha cap impediment jurídic perquè el projecte segueixi la corresponent tramitació legal.

IV. El Projecte consta d?una exposició de motius d?un article únic d?una disposició transitòria i d?una disposició final.

A l?exposició de motius caldria citar l?Ordre de 14 de juliol de 1986 que és la que establí el valor facial mínim del cartró actualment vigent a Catalunya i incloure una disposició derogatòria que anul·li expressament aquesta ordre.

La redacció de l?article únic es podria millorar i afegir l?Ordre de 21 de febrer de 1992 que és la que crea el cartró amb el valor de 300 pessetes (de les quals 26250 corresponen al valor facial) que es fixa ara com a valor mínim.

Pel que fa a la disposició final que estableix l?entrada en vigor de la norma l?endemà de la seva publicació si bé aquesta immediatesa és excepcional i tan sols és adequada als casos en què la disposició requereixi una aplicació urgent també és cert que en el cas de les disposicions reglamentàries aquest caràcter restrictiu no és tan radical i en aquest cas concret es pot considerar la urgència tenint en compte que el contingut de l?ordre implica una intervenció activa de la Fàbrica Nacional de la Moneda i Timbre.

D?altra banda s?hauria de comprovar si hi ha una contradicció entre el valor que es diu facial en el títol del projecte i el del primer epígraf de l?exposició de motius.

Resta només fer una consideració final en el sentit de recordar que a l?exposició de motius s?haurà de fer constar si la norma es dicta d?acord o vist el dictamen d?aquesta Comissió Jurídica Assessora en compliment de l?article 5.3 del Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març i l?article 18 del Decret 127/1991 de 17 de juny.

CONCLUSIÓ

S?acorda informar favorablement sobre el Projecte d?ordre de supressió del valor facial de 200 pessetes dels cartrons del Joc del Bingo.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga