Dictamen de la Comisión J...o del 1996

Última revisión
22/02/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 49/1996 del 22 de febrero del 1996

Tiempo de lectura: 6 min

Tiempo de lectura: 6 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 22/02/1996

Num. Resolución: 49/1996


Cuestión

Proyecto de Decreto de creación de los ficheros automatizados denominados sistemas de información de la policía de personas físicas, personas físicas menores de edad y vehículos, gestionados por el Departamento de Gobernación

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. El Projecte de decret que se sotmet a Dictamen d?aquesta Comissió Jurídica Assessora fa referència a la creació dels fitxers automatitzats denominats sistemes d?informació de la policia de persones físiques persones físiques menors d?edat i vehicles gestionats pel Departament de Governació.

Els objectius d?aquest projecte són d?una banda la creació de tres nous fitxers per a finalitats policials i d?altra banda fer realitat les garanties de confidencialitat seguretat e integritat de les dades de caràcter personal establertes a la Llei 5/1992 de 29 d?octubre de regulació del tractament automatitzat de dades de caràcter personal a través del mecanisme previst a l?article 40 d?aquesta llei segons el qual les comunitats autònomes podran crear i mantenir els seus propis fitxers públics.

El projecte sotmès a dictamen també dóna compliment al que preveu l?article 18 de la mateixa norma que estableix que la creació modificació o supressió de fitxers automatitzats de les administracions públiques solament es pot fer mitjançant la disposició general publicada al diari oficial que correspongui.

Aquesta Comissió ja va tenir ocasió d?informar favorablement en el seu Dictamen 241/94 el Decret 324/1994 de 16 de novembre que regula els fitxers automatitzats que contenen dades de caràcter personal gestionats pel Departament de Governació i els seus organismes autònoms en compliment de l?apartat segon de la disposició addicional segona de la Llei orgànica 5/1992.

No obstant això en aquesta relació no existien els fitxers automatitzats gestionats per la Direcció General de Seguretat Ciutadana que es van elaborar en compliment de la Llei 10/1994 d?11 de juliol de la policia de la Generalitat - Mossos d?Esquadra. Segons l?article 16.4 de l?esmentada norma ?es crea el Centre de Procés de Dades Policials per a la recollida el dipòsit l?elaboració la classificació i la conservació de la informació necessària per a l?exercici de les funcions del Cos de Mossos d?Esquadra. L?estructura i el funcionament del Centre de Procés de Dades Policials s?ha d?ajustar al que disposen la llei orgànica que regula el tractament automatitzat de les dades de caràcter personal i la resta de la legislació vigent?.

L?article 20 de la Llei orgànica 5/1992 regula els fitxers de les Forces i Cossos de Seguretat i després de dir que els fitxers automatitzats creats per les Forces i Cossos de Seguretat que continguin dades de caràcter personal estaran sotmesos al règim general d?aquesta llei estableix com a límit que la recollida i tractament automatitzats per a finalitats policials de dades de caràcter personal per les Forces i Cossos de Seguretat sense consentiment de les persones afectades es troben limitats a aquells supòsits i categories de dades que resultin necessaris per a la prevenció d?un perill real per a la seguretat pública o per a la repressió d?infraccions penals havent d?estar emmagatzemats en fitxers específics establerts a l?efecte que s?hauran de classificar per categories en funció del grau de fiabilitat.

És per tant competent la Generalitat per regular aquesta matèria i hi ha cobertura legal suficient per regular-la per decret.

II. La tramitació que s?ha seguit per a l?elaboració d?aquesta norma s?ajusta als requisits del procediment d?elaboració de les disposicions de caràcter general regulat al capítol 4 del títol III de la Llei 13/1989 de 14 de desembre. Així:

? En compliment de l?article 63 aquesta disposició ha estat iniciada pel centre directiu corresponent com és la Direcció General de Seguretat Ciutadana.

? La proposta de disposició s?acompanya d?una memòria prèvia a la tramitació del projecte que expressa el marc normatiu en què la proposta s?insereix i justifica l?oportunitat i l?adequació de la norma als fins que es persegueixen en considerar oportú dotar de l?adequat recolzament legal la informació que el Cos de Mossos d?Esquadra recull en l?exercici diari de la seva professió com a policia ordinària i integral que exerceix les funcions que l?ordenament jurídic atribueix a les forces i cossos de seguretat.

? Es fa constar que aquest Projecte de decret no modifica cap norma anterior si bé amplia el nombre de fitxers existents que han de ser gestionats pel Departament de Governació.

? S?adjunta l?estudi econòmic en termes de cost-benefici del projecte que es considera suficient.

? D?acord amb l?article 64 i en considerar el conseller de Governació que la disposició podria afectar una diversitat d?interessats indeterminats s?ha sotmès el projecte a informació pública per Edicte de 21 de desembre de 1995 publicat al DOGC núm. 2.149 de 3 de gener de 1996. Consten els certificats de les Delegacions Territorials del Govern a Lleida Tarragona i Girona així com també del Departament de Governació fent constar que no s?ha presentat cap al·legació.

? L?informe de l?Assessoria Jurídica del Departament de Governació és correcte i dóna suficient compliment a l?article 65.1.

III. Pel que fa al fons del contingut de la norma cal dir que és molt simple ja que reprodueix sensiblement l?esquema de l?anterior Decret 324/94 de 16 de novembre que regula els fitxers automatitzats del Departament de Governació i es limita a donar compliment del que disposa la Llei 5/1992. En aquest sentit per una banda s?intenta limitar l?ús de la informàtica i altres mitjans de tractament automatitzat de dades de caràcter personal per tal de garantir l?honor la intimitat personal i familiar dels ciutadans i l?exercici legítim dels seus drets recollits a l?article 8 de la Constitució i per altra banda es pretén amb cada fitxer evitar l?alteració i la pèrdua de dades i el seu tractament o accés no autoritzat.

Cal fer només una observació a l?article 4 en relació amb el qual es proposa la redacció següent: ?El titular de la Direcció General de Seguretat Ciutadana és la persona responsable dels fitxers automatitzats i adoptarà sota la supervisió directiva del conseller de Governació les mesures tècniques de gestió i organitzatives necessàries per tal de garantir la confidencialitat seguretat i integritat de les dades així com totes aquelles mesures necessàries destinades a fer efectius els drets dels afectats reconeguts en la Llei orgànica 5/1992 de 29 d?octubre i en els seus desplegaments reglamentaris.

CONCLUSIÓ

És procedent elevar al Govern per a la seva aprovació el Projecte de decret de creació dels fitxers automatitzats denominats sistemes d?informació de la policia de persones físiques persones físiques menors d?edat i vehicles gestionats pel Departament de Governació.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Régimen estatal del Impuesto sobre el Patrimonio
Disponible

Régimen estatal del Impuesto sobre el Patrimonio

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Los secretos empresariales en el marco de la Ley
Disponible

Los secretos empresariales en el marco de la Ley

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

La representación de las personas en el Derecho Civil
Disponible

La representación de las personas en el Derecho Civil

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Penas y medidas de seguridad
Disponible

Penas y medidas de seguridad

Carlos David Delgado Sancho

22.05€

20.95€

+ Información

Guía de expertos para ser agente FIFA
Disponible

Guía de expertos para ser agente FIFA

V.V.A.A

12.75€

12.11€

+ Información