Dictamen de la Comisión J...e del 1996

Última revisión
19/12/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 387/1996 del 19 de diciembre del 1996

Tiempo de lectura: 5 min

Tiempo de lectura: 5 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 19/12/1996

Num. Resolución: 387/1996


Cuestión

Ampliación y aclaración del Dictamen 302/1996, sobre el Proyecto de Decreto por el que se establece un régimen de protección para la zona de El Grapissar de El Vendrell

Contestacion

ANTECEDENTS

 

1. El conseller d?Agricultura, Ramaderia i Pesca, per escrit de 22 de novembre de 1996 (registre d?entrada del dia 4 de desembre), ha sol·licitat, a l?empara d?allò previst a l?article 17 del Reglament de la Comissió Jurídica Assessora, que s?emeti informe d?ampliació i aclariment del Dictamen 302/1996, sobre el Projecte de decret pel qual s?estableix un règim de protecció per a la zona del Grapissar del Vendrell.

 

En l?annex s?ha remès un informe del Servei Jurídic del Departament que acota els termes i l?extensió de la sol·licitud. D?una banda, es demana ampliació sobre l?abast i la funcionalitat de l?article 10 de la Llei 4/1989, de 27 de març. D?altra banda, es requereix un aclariment sobre les afirmacions contingudes al fonament III que fan referència al fet que ?la legislació de protecció d?espais naturals no dóna cobertura a la regulació projectada? i al fet que ?naturalment també podria determinar-se la protecció tot aplicant algun dels règims de protecció d?espais naturals categoritzats per la Llei 12/1985?, les quals semblen contradictòries. Expressament es reclama si la Llei 12/1985 pot sustentar un règim de protecció per a la zona del Grapissar a fi d?atorgar un règim protector sense l?elaboració d?una llei específica.

 

 

FONAMENTS JURIDICS

 

I.En relació amb la funcionalitat de l?article 10 de la Llei estatal 4/1989, de 27 de març, cal reiterar que assenyala que els espais susceptibles de protecció poden estar situats a qualsevol punt del territori i dels espais marítims subjectes a la jurisdicció nacional amb indicació de finalitats de protecció general i previsió d?elements d?ordenació però per les seves característiques, àmpliament genèriques, no reuneix els extrems ni presenta la precisió per concloure que estableix una regulació protectora determinada, i per això mateix no pot constituir un suport suficient d?ordre o nivell de llei per donar cobertura al Projecte de decret que s?informa.

 

L?expressió ?és difícil trobar en aquest precepte ?l?article 10? un suport per a la regulació proposada? vol indicar la impossibilitat que l?esmentat Projecte de decret pugui trobar suport exclusivament en les previsions de l?article 10 de la Llei 4/1989, de 27 de març.

 

 

II. Pel que fa a l?expressió del fonament III pàgina 6 ?la legislació de protecció d?espais naturals no dóna cobertura a la regulació projectada? i la seva aparent contradicció amb el paràgraf que finalitza el fonament III ?Naturalment, també podria determinar-se la protecció tot aplicant algun dels règims de protecció d?espais naturals categoritzats per la Llei 12/1985?, cal cridar l?atenció sobre que la primera expressió és un simple resum de l?anàlisi dels preceptes de la Llei catalana 12/1985, de 13 de juny, al marge dels espais categoritzats, per esbrinar si dóna un suport per al Projecte de decret. És per això que l?expressió està precedida de les paraules ?constatat que [?]?.

 

Amb unes altres paraules, atès que el Projecte de decret expressament no s?acull als espais tipificats previstos per l?ordenament ?parcs nacionals, paratges d?interès nacional, reserves naturals, parcs naturals? es va cercar si algunes altres disposicions de caràcter general podien donar aixopluc al Projecte de decret. En no trobar-se?n, s?assenyalava la constatació de manca de cobertura per la legislació d?espais naturals.

 

Diferent és el supòsit del darrer paràgraf del fonament III en el qual, després d?indicar davant la inexistència de suport legal, la necessitat d?un instrument legal ?s?esmenten diverses possibilitats? per donar viabilitat a la regulació projectada, i es planteja com alternativa, i al marge del text del Projecte de decret, que la protecció del Grapissar es pot articular mitjançant la seva declaració com a espai natural aplicant una de les categories abans indicades.

 

En aquest sentit, cal recordar que els parcs nacionals, els paratges naturals d?interès nacional i les reserves naturals integrals s?han de declarar per llei (articles 22, 23 i 24 de la Llei 12/1985), mentre les reserves naturals parcials, els parcs naturals, ho són per decret (articles 24 i 25).

 

En els parcs naturals la conservació s?estima compatible ?amb l?aprofitament ordenat de llurs recursos?. En les reserves naturals parcials es poden impedir les activitats que, directament o indirectament, poden perjudicar els valors naturals de protecció que estan enunciats a l?article 24.3 de la Llei 12/1985.

 

D?altra banda, i com a antecedent que pot ésser objecte de consideració, es pot esmentar el Decret 332/1986, de 23 d?octubre, sobre declaració del Parc Natural del Delta de l?Ebre i de les Reserves Naturals Parcials de la Punta de la Banya i de l?illa de Sapinya, en l?annex del qual es compren porcions d?aigües marítimes interiors, concretament a l?apartat b) (?Porció de la badia del Fangar situada ?).

 

 

CONCLUSIÓ

 

Per tant, aquesta Comissió Jurídica Assessora entén que l?article 10 de la Llei estatal 4/1989, de 27 de març; aïlladament no pot donar cobertura legal suficient al Projecte de decret i que en el fonament III del Dictamen 302/1996 no existeix contradicció entre la constatació que les normes generals ?al marge dels espais naturals tipificats de la Llei catalana 12/1985? no donen suport suficient al Projecte de regulació informat i l?afirmació que un règim de protecció? òbviament amb un projecte de regulació diferent? es pot obtenir mitjançant l?aplicació de les regles pròpies d?un espai natural tipificat.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Los galaicos: ¿castreños o celtas?
Disponible

Los galaicos: ¿castreños o celtas?

Fernando Gil González

8.45€

8.03€

+ Información

Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar
Disponible

Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar

6.83€

6.49€

+ Información

La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea
Disponible

La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea

Carlos Francisco Molina del Pozo

17.00€

16.15€

+ Información

Sistema jurídico e instituciones de Andalucía
Disponible

Sistema jurídico e instituciones de Andalucía

V.V.A.A

51.00€

48.45€

+ Información

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Disponible

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)

Consejo Consultivo de Andalucía

29.75€

28.26€

+ Información