Dictamen de la Comisión J...e del 1996

Última revisión
21/11/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 336/1996 del 21 de noviembre del 1996

Tiempo de lectura: 6 min

Tiempo de lectura: 6 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 21/11/1996

Num. Resolución: 336/1996


Cuestión

Creación del Consorcio para la promoción de municipios de El Moianès

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. El conseller de Governació sol·licita el dictamen d?aquesta Comissió Jurídica Assessora corresponent a l?expedient tramès per l?Ajuntament de Moià en relació amb la creació del ?Consorci per a la promoció de municipis del Moianès? a constituir pels ajuntaments de Calders Castellcir Castellterçol L?Estany Granera Moià Monistrol de Calders Santa Maria d?Oló i Sant Quirze de Safaja i els Consells comarcals del Bages i el Vallès Oriental.

És preceptiu el dictamen d?aquest alt òrgan consultiu del Govern de la Generalitat en matèria de participació de municipis de diverses comarques en un consorci però solament en el supòsit en què s?hi exigeixi per llei aquest dictamen (art. 3.2.i) del text refós de les lleis reguladores de la Comissió Jurídica Assessora aprovat pel Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març). L?esmentada exigència s?estableix a l?article 253 de la Llei 8/1987 de 15 d?abril municipal i de règim local de Catalunya ?LMRLC? segons el qual ?els municipis no poden participar en els consorcis en què intervenen comarques diferents a la qual pertanyen ?supòsit que es dóna en aquest expedient? si l?objecte del consorci és coincident amb una activitat o amb un servei declarats d?interès comarcal en el programa d?actuació de la seva comarca?; però ?afegeix aquest precepte legal? ?no obstant això si es demostra objectivament la necessitat o la conveniència de la participació el conseller de Governació a sol·licitud dels municipis interessats escoltades les comarques i les altres administracions afectades i amb informe previ de la Comissió Jurídica Assessora pot autoritzar la participació del municipi en el consorci?.

Per tant aquesta Comissió ha d?examinar en primer lloc si en el procediment ha existit la sol·licitud dels municipis interessats en el Consorci i l?audiència de les comarques i les altres administracions afectades i en el supòsit que l?objecte del Consorci fos coincident amb una activitat o amb un servei declarats d?interès comarcal haurà de comprovar si s?ha demostrat objectivament la necessitat o la conveniència de la participació dels municipis.

El conseller de Governació ?atenent ?diu? les circumstàncies que concorren en el present expedient? sol·licita també la tramitació del dictamen amb caràcter d?urgència petició a la qual s?accedeix perquè el procediment per a la constitució del consorci no ha d?incidir el termini de sis mesos.

II. Cal recordar en primer lloc que aquesta Comissió Jurídica Assessora (Dictamen 89/95) va informar desfavorablement sobre la creació d?un consorci integrat per diferents municipis i pels consells comarcals del Bages i del Vallès Oriental. Les raons de la disconformitat eren les següents:

1a. El Consell comarcal d?Osona (acord de 25 de gener de 1995) es donava per assabentat de la iniciativa de la creació del consorci però comunicava a l?Ajuntament de Collsuspina el qual pertany a la seva comarca que si la seva intenció era integrar-se en el consorci era necessari observar el procediment de l?article 255.2 de la LMRLC.

2a. El mateix Consell comarcal feia constar a més a més que en el seu programa d?actuació comarcal es preveia l?actuació en les mateixes àrees de competència del consorci.

3a. La constitució d?un consorci ?deia el Dictamen? estava limitada quan els municipis participants pertanyien a comarques diferents malgrat que no es tractava d?una prohibició absoluta sinó relativa: una vegada comprovada la concurrència de la necessitat o conveniència de la participació ?que en aquest expedient no resultava justificada? l?esmentada participació podia ésser autoritzada.

III. Les objeccions formulades en el Dictamen 89/95 d?aquesta Comissió han estat obviades en l?expedient que ara es dictamina. En efecte:

a) El municipi de Collsuspina ja no és ens consorciat.

b) La constitució del Consorci ja no afecta la comarca d?Osona.

c) L?objecte del Consorci ?que abans no es definia? és la promoció turística i econòmica dels ens consorciats.

d) No es menciona que l?objecte del Consorci sigui coincident amb una activitat o amb un servei declarats d?interès comarcal.

No obstant això se suggereix una revisió de l?article 1r del projecte d?estatuts (que afectaria també l?article 28) per a més d?acomodar la seva redacció a la de l?article 252 de la LMRLC (reproduït a l?article 312.1 del Reglament d?obres activitats i serveis dels ens locals aprovat pel Decret 179/1995 de 13 de juny) salvar l?aplicació si s?escau de l?article 255 de l?esmentada Llei en la incorporació al Consorci d?altres municipis.

Malgrat que no sigui objecte d?aquest dictamen cal advertir que l?article 23 dels estatuts deixant de banda que caldria referir-lo al Consorci (en singular) i no als consorcis no s?ajusta a la redacció de l?article 319 de l?esmentat Reglament de 13 de juny de 1995 que diu que les aportacions dels consorciats s?han de percebre ?de la manera i amb la quantia que estableixen els estatuts? (i no la Junta General).

IV. En matèria de procediment els acords dels ens locals consorciats s?han adoptat amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de les respectives corporacions. Els esmentats acords juntament amb els estatuts han estat sotmesos a informació pública pel termini de trenta dies i s?han tramès a la Direcció General d?Administració Local sense que aquesta hagi considerat que existien infraccions de l?ordenament jurídic. Per tant la tramitació s?ha ajustat al procediment previst a l?article 313 del Reglament d?obres activitats i serveis dels ens locals.

L?objecte del Consorci és la promoció turística i econòmica dels ens consorciats (art. 4 dels estatuts) i com en l?expedient no apareix que aquest objecte sigui coincident amb una activitat o amb un servei declarats d?interès comarcal no es pot donar lloc ara a una actuació consorcial contrària a la Llei 6/1987 de 4 d?abril sobre l?organització comarcal de Catalunya.

L?acord del Ple del Consell comarcal del Bages de 22 de juliol de 1996 fonamenta el seu informe favorable en què ?la consecució de la promoció de cada municipi integrant requereix una actuació conjunta que atengui la seva interrelació natural i possibiliti l?obtenció dels recursos financers i la capacitat de gestió suficients?.

La Memòria justificativa de la creació del Consorci fa constar que els municipis consorciats necessiten fórmules associatives per a la seva promoció que han d?aportar sense cap dubte una millora econòmica i una estabilitat social en territoris que han estat molt castigats per la crisi econòmica del sector tèxtil i pel retard de la millora de la xarxa viària que ha impossibilitat la instal·lació d?indústries d?altres sectors.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre l?expedient sobre la creació del Consorci per a la promoció de municipis del Moianès.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga