Dictamen de la Comisión J...e del 1997

Última revisión
13/10/1997

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 319/1997 del 13 de octubre del 1997

Tiempo de lectura: 7 min

Tiempo de lectura: 7 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 13/10/1997

Num. Resolución: 319/1997


Cuestión

Proyecto de Orden por el que se regula la evaluación de los centros docentes sostenidos con fondos públicos

Contestacion

ANTECEDENTS DE FET

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. El Projecte d?Ordre sotmès a dictamen tal com resulta prou clarament del seu enunciat té per objecte la regulació de l?avaluació dels centres docents sostinguts amb fons públics.

Tal com s?expressa en la seva exposició de motius la Llei orgànica 1/1990 de 3 d?octubre d?ordenació general del sistema educatiu estableix que els poders públics donaran una atenció prioritària als factors que afavoreixin la qualitat i la millora de l?ensenyament. De fet la llei dedica un capítol el IV a la qualitat de l?ensenyament i a l?article 53 entre els factors a impulsar sobre això cita precisament l?avaluació del sistema educatiu.

Més endavant a l?article 62 estableix que aquesta avaluació s?orientarà a la seva permanent adequació a les demandes socials i a les necessitats educatives aplicant-se sobre els alumnes el professorat els cursos els processos educatius i la pròpia administració. D?altra banda el mateix article preveu que l?avaluació general del sistema educatiu es realitzarà per l?Institut Nacional de Qualitat i Avaluació en el govern i funcionament del qual participaran les administracions educatives.

Aquest plantejament certament genèric és completat per la Llei orgànica 9/1995 de 9 de novembre de la participació l?avaluació i el govern dels centres educatius que dedica a l?avaluació del títol III el qual després de reiterar a l?article 27 els termes de l?article 53 de la Llei del 90 i la referència a aquell Institut a l?article 28 preceptua en l?article 29 que l?Administració educativa corresponent elaborarà i endegarà plans d?avaluació que seran aplicats amb periodicitat als centres docents sostinguts amb fons públics que es duran a terme principalment a través de la inspecció educativa per bé que al final el mateix precepte al costat d?aquesta avaluació externa fa referència a l?avaluació interna que faran els mateixos centres.

El títol esmentat conté altres cinc articles que completen un marc que és el que pren com a referència el projecte que ara és objecte de dictamen. En tot cas ara ja quant a Catalunya específicament caldria completar aquest marc normatiu amb el Decret 305/1993 de 9 de desembre de creació del Consell Superior d?Avaluació del Sistema Educatiu.

II. La tramitació del projecte ha estat correcta i es comprenen en l?expedient tots els documents previstos a la legalitat vigent havent tingut lloc la consulta preceptiva al Consell Escolar de Catalunya.

És cert però que cal fer una referència a una qüestió prèvia que és la del rang normatiu escollit és a dir una ordre i no un Decret atès que la normativa superior són aquelles dues Lleis orgàniques. Malgrat tot atès el contingut de la segona d?elles que de fet dona totes les pautes a tenir en compte en el procés avaluador el sistema escollit ?que d?altra banda és també el que ha seguit l?Estat amb la seva Ordre de 21 de febrer de 1996? té la següent explicació. En efecte cal tenir en compte que l?article 61 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat després d?afirmar que la potestat reglamentària de l?Administració de la Generalitat correspon al Govern preveu que no obstant això cada conseller pot dictar disposicions en matèria d?organització del seu departament. I aquesta Comissió Jurídica ve entenent que en l?àmbit del Departament d?Ensenyament atesa la complexitat del sistema educatiu cal interpretar amb criteris no estrictes aquest concepte d?organització.

És a dir si és lògic exigir el nivell de Decret per exemple per crear organismes com aquell Consell Superior d?Avaluació del Sistema Educatiu o per desenvolupar un sistema de drets i deures del professorat o dels alumnes fins i tot per establir els continguts de determinats currículums i també seria així si hagués de tenir efectes en els centres concertats quan es tracta de regular el desplegament procedimental d?un sistema d?avaluació que en darrer terme tindrà com a destinataris principals el mateix centre i el departament el criteri pot ser més obert i en el nostre cas admetre la seva regulació per mitjà d?una ordre del conseller.

En aquest sentit resta clar de l?article 1.2 del projecte que els destinataris de la informació obtinguda tant de l?avaluació interna com de l?externa són efectivament els propis centres i l?Administració educativa.

III. El text del projecte preveu en el mateix article 1 que l?avaluació es durà a terme mitjançant plans de tres anys que afectaran d?una banda l?àmbit de l?educació-aprenentatge i d?altra l?àmbit organitzatiu realitzant-se l?avaluació interna pels propis centres i l?externa per la inspecció d?ensenyament.

En els dos articles següents preveu el desplegament d?ambdues avaluacions i seguidament a l?article 4 ja en un marc més general l?avaluació per aquell Consell Superior de l?assoliment dels objectius fixats en la legislació vigent en matèria d?educació a Catalunya.

Evidentment el projecte parteix de la base que el sistema iniciarà la seva aplicació ja el curs actual i en aquest sentit l?article 5 estableix que en el primer semestre d?aquest curs tots els centres d?educació infantil i primària i els que imparteixin els dos cicles de l?etapa d?ESO hauran de tenir aprovat pel Consell Escolar el propi pla d?avaluació interna. Aquest plantejament justifica sens dubte l?entrada en vigor de l?Ordre l?endemà de la seva publicació prevista en la disposició final.

En qualsevol cas l?ordenació establerta s?adequa a aquella legalitat orgànica i en l?aspecte jurídic només caldrà observar que al final de l?exposició de motius s?hauria d?indicar que la disposició es promulga d?acord amb aquest dictamen. Així resulta dels articles 5.3 del Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març que conté el text refós de les lleis que regulen la Comissió Jurídica Assessora i 18 del seu reglament aprovat per Decret 127/1991 de 17 de juny.

Ara bé en allò que fa referència al contingut més específic de la norma projectada caldria fer-hi algunes observacions:

a) Caldria veure si el període de tres anys potser pensat més aviat des de l?òptica de l?Administració malgrat el fraccionament previst a l?article 1.4 no és excessivament llarg i per tant eventualment desincentivador des de la perspectiva del centre.

b) L?impuls i el dictamen de l?avaluació interna s?atribueix a l?equip directiu del centre segons l?article 2.3. Caldria veure si no seria més efectiva l?atribució de la responsabilitat al director sens perjudici de la distribució de funcions que hom establís en el si d?aquell equip.

c) És cert que a l?article 2.5 en fer referència a la memòria anual del centre hom preveu més enllà de l?avaluació la formulació de propostes de canvi o millora. Però en general el text de la disposició sembla més centrat en l?avaluació que no és més que un mitjà que no en la millora que és el veritable objectiu.

En aquest sentit a més no resultaria sobrera la previsió d?un sistema d?incentius a fi d?estimular el procés que no existeixen en el projecte potser per tal com l?avaluació es preveu com a obligatòria.

d) Hi ha poques pautes en el projecte sobre com s?ha de fer l?avaluació observació especialment atendible si es parteix de la base que el procés avaluador segons que resulta de l?article 5 es vol endegar ja en el curs present.

c) No seria sobrer preveure també en ordre a l?avaluació global per tant a l?article 4 l?opinió dels qui en definitiva han de rebre els alumnes que provenen dels ensenyaments afectats és a dir la Universitat i la Formació Professional.

CONCLUSIÓ

S?emet informe favorable al Projecte d?ordre per la qual es regula l?avaluació dels centres docents sostinguts amb fons públics.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

IVA y sector público. Paso a paso
Disponible

IVA y sector público. Paso a paso

V.V.A.A

17.00€

16.15€

+ Información

La regulación del hecho religioso en España
Disponible

La regulación del hecho religioso en España

Jorge Subirán Marcos

13.60€

12.92€

+ Información

Ciberdelincuencia: temas prácticos para su estudio
Disponible

Ciberdelincuencia: temas prácticos para su estudio

V.V.A.A

17.00€

16.15€

+ Información

Consideraciones para la elaboración de un protocolo para la prevención del ciberbullying
Disponible

Consideraciones para la elaboración de un protocolo para la prevención del ciberbullying

Manuel Arlandis Ruiz

13.60€

12.92€

+ Información