Dictamen de la Comisión J...e del 1996

Última revisión
12/09/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 274/1996 del 12 de septiembre del 1996

Tiempo de lectura: 4 min

Tiempo de lectura: 4 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 12/09/1996

Num. Resolución: 274/1996


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se establece el currículo del ciclo formativo de grado superior de instalaciones electrónicas

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. L?article 4.3 de la Llei orgànica 1/1990 de 3 d?octubre d?ordenació general del sistema educatiu atribueix a les administracions educatives competents l?establiment del currículum dels diferents nivells etapes cicles graus i modalitats del sistema educatiu respectant en tot cas els ensenyaments mínims l?establiment dels quals és competència estatal.

En el capítol IV del seu llibre I configura el títol de formació professional de grau mitjà que es cursa després de l?obtenció del de graduat d?educació secundària i el de formació professional de grau superior que es cursa després de l?obtenció del de batxiller amb accés respectivament als títols de tècnic i de tècnic superior.

És en aquest marc que es dicta el Reial decret 676/1993 de 7 de maig pel qual s?estableixen directrius generals sobre els títols i els corresponents ensenyaments mínims de formació professional. El seu text estableix els conceptes fonamentals a tenir en compte tot reservant a l?Estat prèvia consulta a les comunitats autònomes en matèria d?ensenyament l?establiment d?aquells currículums i preveient a l?article 7 que es determinaran per Reial decret les competències professionals respectives els aspectes bàsics de cada currículum els ensenyaments mínims i la durada d?aquests.

Això últim és el que ha fet el Reial decret 621/1995 de 21 d?abril pel qual s?estableix el títol de tècnic superior d?instal·lacions electrotècniques i els corresponents ensenyaments mínims.

A partir d?aquí d?acord amb l?article 12 del Reial decret 676/1993 que preveu que aquelles comunitats autònomes establiran els currículums corresponents a cada títol dels quals formaran part però els citats ensenyaments mínims es redacta el Projecte de decret que ara es dictamina.

Però com ha posat de manifest aquesta Comissió Jurídica Assessora en els seus dictàmens 2 3 4 9 10 i 11 tots de 1996 la qüestió és veure fins a quin punt la minuciositat d?aquests dos reials decrets respecta la competència plena que en matèria d?ensenyament estableix per a la Generalitat l?article 15 de l?Estatut d?autonomia ?en tota la seva extensió nivells i graus modalitats i especialitats?.

Sembla evident que en el marc que resulta de les dues disposicions estatals minimitza l?àmbit que resta a la disposició del legislador autonòmic de manera que no sembla compatible amb aquell precepte del bloc de la constitucionalitat i fins i tot amb els plantejaments formulats per aquella llei orgànica.

II. Al marge d?aquella consideració el projecte sotmès a dictamen s?ha tramitat d?una manera correcta amb el corresponent tràmit d?informació pública en el qual figura el dictamen del Consell Escolar de Catalunya preceptiu segons l?article 9 de la Llei 25/1985 de consells escolars.

Quant al seu contingut més enllà del dels annexos ?que atès el seu abast eminentment tècnic no ha de ser objecte de comentari? cal fer les observacions següents:

a) L?exposició de motius hauria d?indicar al final que la norma es dicta d?acord amb el Dictamen d?aquesta Comissió segons que resulta de l?article 5.3 del Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març pel qual s?aprova la refosa de les lleis de la Comissió Jurídica Assessora i 18 del seu reglament aprovat per Decret 127/1991 de 17 de juny.

b) La previsió que el Departament d?Ensenyament podrà desplegar el currículum feta en la disposició addicional segona podria semblar oposada a la literalitat de l?article 62 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat que limita aquella possibilitat a l?aspecte organitzatiu dels departaments.

Malgrat tot les especials característiques del sistema educatiu en especial el caràcter eminentment tècnic de la seva regulació en particular en allò que fa referència a la matèria curricular fan recomanable un punt de vista més ampli favorable per tant al precepte.

c) Les referències d?aquesta disposició addicional i de la següent al Departament d?Ensenyament s?han de substituir per unes altres al conseller.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre el Projecte de decret pel qual s?estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d?instal·lacions electrotècniques amb les observacions indicades sota fonament jurídic II.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga