Dictamen de la Comisión J...o del 1997

Última revisión
04/02/1997

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 24/1997 del 04 de febrero del 1997

Tiempo de lectura: 8 min

Tiempo de lectura: 8 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 04/02/1997

Num. Resolución: 24/1997


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se establecen las condiciones de los traslados de las oficinas de farmacia y el procedimiento para su autorización

Contestacion

ANTECEDENTS DE FET

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. Ha estat tramès a aquesta Comissió Jurídica Assessora el Projecte de decret pel qual s?estableixen les condicions dels trasllats de les oficines de farmàcia i el procediment per a la seva autorització als efectes que al més aviat possible s?emeti el pertinent dictamen.

Correspon a aquest alt òrgan consultiu del Govern de la Generalitat dictaminar preceptivament els projectes de disposicions de caràcter general que es dictin en execució de les lleis (art. 3.1.b del text refós de les seves lleis reguladores aprovat pel Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març).

El termini d?emissió del dictamen que és el màxim de dos mesos a comptar des de l?entrada de l?expedient es pot reduir en els casos d?urgència a petició de l?òrgan consultant (art. 12 de l?esmentat text refós). Aquesta petició es dedueix de la fórmula ?al més aviat possible? inclosa en l?escrit de remissió de l?expedient i s?accepta malgrat que no s? al·lega la seva justificació com hagués estat pertinent.

II. La llei ?diu l?art. 36 de la Constitució? regularà l?exercici de les professions titulades. Aquest exercici segons el Tribunal Constitucional ?es impensable sin la existencia de una ley que las discipline? perquè ?afegeix? ?es claro que la regulación de estas profesiones en virtud de ese mandato legal está expresamente reservada a la ley?; però ?también es claro sin embargo que dada la naturaleza del precepto esta reserva específica es bien distinta de la general que respecto de los derechos y libertades se contiene en el artículo 53.1 de la Constitución española y que en consecuencia no puede oponerse aquí al legislador la necesidad de preservar ningún contenido esencial de derechos y libertades que en ese precepto no se proclaman y que la regulación del ejercicio profesional en cuanto no choque con otros preceptos constitucionales puede ser hecha por el legislador en los términos que tenga por conveniente? (STC 83/1984 de 24 de juliol FJ 3).

En l?ordenament jurídic català l?Estatut d?autonomia atorga a la Generalitat competència exclusiva en matèria d?ordenació farmacèutica sens perjudici de la legislació sobre productes farmacèutics que és competència de l?Estat (art. 9 apartat 19) i la Llei 31/1991 de 13 de desembre d?ordenació farmacèutica estableix la referida ordenació.

La Llei 31/1991 regula en el seu article 8 el trasllat de les oficines de farmàcia. La utilització de l?àrea bàsica de salut situa l?oficina de farmàcia com un servei sanitari integrat en la planificació general dels serveis sanitaris.

Segons l?apartat 3 de l?esmentat article 8 ?s?han de determinar per reglament les condicions del trasllat que pot ésser voluntari forçós o provisional?. ?En el supòsit de trasllat voluntari? ?afegeix l?apartat 4? ?s?han de respectar les distàncies fixades en l?article 6.7.b d?aquesta Llei.

En les altres dues modalitats es pot fixar per reglament una distància menor respecte a la resta d?oficines de farmàcia que en cap cas no ha d?ésser menor de cent vint-i-cinc metres?. Aquesta remissió al reglament no configura una habilitació genèrica al Govern per a reglamentar la matèria sinó d?acord amb la doctrina jurisprudencial del Tribunal Constitucional (FJ 4 de l?esmentada sentència 83/1984) es limita a permetre a la potestat reglamentària del Govern un complement de la regulació legal indispensable per motius tècnics o per a optimitzar l?acompliment de les finalitats proposades per la pròpia llei.

Per tant aquest dictamen té per objecte principal analitzar si el Projecte de decret pel qual s?estableixen les condicions dels trasllats de les oficines de farmàcia i el procediment per a la seva autorització estableix o no una regulació independent i no clarament subordinada a la Llei 31/1991.

III. Abans d?entrar a examinar el contingut del Projecte de decret cal comprovar si en la seva elaboració s?ha seguit el procediment regulat en els articles 61 a 67 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat amb la finalitat de garantir la legalitat l?encert i l?oportunitat d?aquesta nova disposició de caràcter general.

Es fa constar que l?expedient va acompanyat d?una Memòria tècnica i d?una Memòria jurídica comprensives de diversos extrems entre els quals hi ha la justificació de l?adequació del Projecte de decret a les finalitats preteses. La nova norma ha estat sotmesa a audiència de les entitats afectades segons es recull en l?antecedent 2 d?aquest dictamen. Finalment la proposta de disposició general ha estat informada pel Servei Jurídic del Departament que ha fet una anàlisi molt complerta de les al·legacions formulades en el tràmit d?audiència proposant modificacions que donen lloc a una segona versió del Projecte de decret.

No s?ha remés ni la llista de disposicions afectades per la proposta ni la taula de vigències de disposicions anteriors; però es pot assenyalar que aquests requisits són dispensables ja que es tracta d?un projecte de disposició innovadora i el compliment dels altres requisits formals i especialment el del tràmit d?audiència acredita que s?han tingut en compte de forma adequada les normes d?elaboració de disposicions de caràcter general.

IV. L?objecte del Projecte de decret és la determinació de les condicions del trasllat de les oficines de farmàcia tenint en compte que aquest trasllat pot ésser segons l?article 8.3 de la Llei 31/1991 voluntari forçós o provisional.

Amb encert el Projecte de decret determina quan el trasllat es podrà considerar voluntari forçós i provisional i una vegada establerta aquesta delimitació amb referència al trasllat forçós especifica les causes que el poden justificar. En relació amb aquestes causes s?han formulat algunes al·legacions en el tràmit d?audiència que han estat analitzades pel Servei Jurídic del Departament en forma encertada. Una d?aquestes al·legacions demanava per exemple que hauria de concretar-se què s?entén per ruïna parcial del local. Aquest és un concepte jurídic indeterminat (STS de 2 de febrer de 1982) que és configurat per la llei com un supòsit concret de forma que només dona una solució justa en la seva aplicació al supòsit de fet corresponent i per tant no és necessària una major concreció.

El Projecte de decret complementa adequadament la classificació legal dels trasllats de les oficines de farmàcia i respecta la regla de que en cap cas la distància respecte a la resta d?oficines de farmàcia no ha d?ésser menor de cent vint-i-cinc metres (art. 3.4 i 4.4).

V. Es formulen a continuació les següents observacions ?cap d?elles essencial? encaminades a millorar el Projecte de decret principalment des del punt de vista de la tècnica normativa.

A) Com l?objecte del Projecte de decret és desenvolupar la Llei 31/1991 amb referència al trasllat de les oficines de farmàcia es pot suprimir en el seu preàmbul l?al·lusió a les Lleis 13/1989 de Catalunya i a la 30/1992 estatal.

B) Donada l?extensió del Projecte de decret que només comprèn 9 articles no es considera necessari estructurar-lo en tres capítols perquè a més el règim jurídic (títol del capítol I) abasta també el procediment (capítol II) i aquest l?acta d?obertura o posada en marxa i l?eficàcia de les resolucions (capítol III).

C) Caldria eliminar les cites del Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya que es fan en els

articles 1.2 i 4.8.

D) Les distàncies (art. 3.4) caldria consignar-les en lletres.

E) L?article 4 que és massa extens podria subdividir-se en dos a partir de l?apartat 6.

F) Donat que l?article 10.2 del Decret 40/1992 de 17 de febrer que es cita en l?article 7.3 diu el mateix que el 6.2 del Projecte de decret pareix lògic substituir l?actual menció al Decret 40/1992 per la de l?esmentat article 6.2 de la nova disposició.

G) Les disposicions finals cal que tinguin una numeració en ordinals expressats en lletres.

H) L?últim incís de la disposició final 1 (?serà d?aplicació ?el decret? a totes les sol·licituds de trasllat que es presentin a partir d?aquesta data ?la de publicació-?) s?interpreta que vol dir que el decret no és aplicable als procediments ja iniciats abans de la seva entrada en vigor els quals es regeixen per la normativa anterior perquè en establir-se que el decret entrarà en vigor l?endemà de la seva publicació sobra el transcrit incís malgrat que seria oportú regular quin ha d?ésser el règim aplicable als procediments ja iniciats.

D?altra banda podria prescindir-se de la disposició final 2 ja que la tasca de prendre les mesures necessàries per a l?execució del decret és merament executiva i se sobreentén sense habilitació.

CONCLUSIÓ

Una vegada considerades les observacions formulades en el fonament jurídic V d?aquest dictamen es pot elevar al Govern per a la seva aprovació el Projecte de decret pel qual s?estableixen les condicions dels trasllats de les oficines de farmàcia i el procediment per a la seva autorització.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Adquisición pública de medicamentos: superando la barrera de la burocracia
Disponible

Adquisición pública de medicamentos: superando la barrera de la burocracia

Antonia Olivares Hortal

34.00€

32.30€

+ Información

Fiscalidad de las oficinas de farmacia. Paso a paso
Disponible

Fiscalidad de las oficinas de farmacia. Paso a paso

V.V.A.A

14.50€

13.78€

+ Información

Derecho constitucional. Esquemas y casos prácticos para su estudio
Disponible

Derecho constitucional. Esquemas y casos prácticos para su estudio

V.V.A.A

25.50€

24.23€

+ Información

Fundamentos del derecho penal y consecuencias jurídicas del delito
Disponible

Fundamentos del derecho penal y consecuencias jurídicas del delito

Miguel Bustos Rubio

21.25€

20.19€

+ Información