Dictamen de la Comisión J...e del 1995

Última revisión
23/10/1995

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 208/1995 del 23 de octubre del 1995

Tiempo de lectura: 6 min

Tiempo de lectura: 6 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 23/10/1995

Num. Resolución: 208/1995


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se califican las infracciones en materia de transporte y comercialización de peces, crustáceos y moluscos de talla inferior a la reglamentaria o capturados en época de veda

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. El conseller d?Agricultura Ramaderia i Pesca ha fet arribar a aquesta Comissió Jurídica Assessora ?per a l?emissió del dictamen preceptivament establert per l?article 3.1.b del Text refós aprovat pel Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març? la documentació que integra l?expedient del Projecte de decret pel qual es qualifiquen les infraccions en matèria de transport i comercialització de peixos crustacis i mol·luscs de talla inferior a la reglamentària o capturats en època de veda.

La Llei estatal 53/1982 de 13 de juliol sobre infraccions administratives en matèria de pesca i recollida de mariscs en la seva disposició final primera modifica la Llei 188/1961 de 23 de desembre considerant infracció administrativa el transport o comercialització dels peixos crustacis i mol·luscs de talla inferior a la reglamentària o capturats en època de veda i afegeix: ?Reglamentariamente se calificarán estas infracciones como leves graves o muy graves dependiendo de la cuantía de los productos mencionados y se determinarán las sanciones aplicables dentro de los límites establecidos en la presente Ley; en todo caso llevarán aparejado como sanción accesoria el decomiso de las piezas transportadas o sujetas a venta?.

La Generalitat que podia assumir competències en matèria de pesca en aigües interiors i recollida de mariscs (art. 148.1 11 de la Constitució) té atribuïda aquesta competència en el seu Estatut d?autonomia amb caràcter exclusiu (art. 9.17) i en l?exercici de la mateixa li correspon segons s?escaigui la potestat legislativa la potestat reglamentària i la funció executiva inclosa la inspecció (art. 25.2 EAC).

La Llei catalana 1/1986 de 25 de febrer regula dins l?àmbit de competències de la Generalitat la pesca la cria i la recollida de marisc (art. primer i següents) i autoritza el Consell Executiu perquè dicti les normes necessàries per a desenvolupar i aplicar aquesta Llei (disposició final segona). D?altra banda amb caràcter general la potestat reglamentària de l?Administració de la Generalitat correspon al Govern (art. 61 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre).

Per tant el Govern pot aprovar un Decret en aquesta matèria. No obstant això com que segons el Projecte elaborat aquest es fonamenta en la disposició final primera de la Llei 53/1982 cal examinar si tal Projecte s?ajusta al marc normatiu establert atès el principi de no contradicció entre el contingut del reglament i de la llei.

II. L?elaboració de la proposta de disposició general com es recull en l?antecedent 2 d?aquest dictamen ha estat acompanyada per la documentació exigida per l?article 63 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre si bé amb l?excepció de la certificació de no haver-se presentat cap al·legació en el període d?informació pública i de l?informe del Servei Jurídic la resta no porta data i signatura i és massa sumària.

El Projecte de decret ha estat sotmès a informació pública (art. 64 de la Llei 13/1989). L?escàs caràcter innovador de la proposta explica que no s?hagi presentat cap al·legació.

Per tant formalment s?ha observat la tramitació legalment prevista.

III. Es formulen a la forma i contingut del Projecte de decret les observacions següents:

A) La forma donada al preàmbul és més pròpia d?una resolució administrativa que d?una disposició general; caldria que declarés breument els seus objectius i hauria d?expressar si es formula d?acord amb el dictamen emès per aquesta Comissió Jurídica Assessora o simplement després d?haver-lo vist (art. 53 del Decret legislatiu 1/1991 i art. 18 del Reglament de 17 de juny de 1991).

La Direcció General de Pesca Marítima és el centre directiu que inicia l?elaboració de la disposició de caràcter general (art. 63.1 de la Llei 13/1989) però és només el conseller el que proposa al Govern el Projecte de decret (art. 12.c de la mateixa llei).

B) La matèria objecte de l?article 1 podria dividir-se en dos preceptes separats: òrgan competent per a sancionar i especificació de què s?entén per transport i comercialització (articles primer i segon respectivament segons aquest suggeriment).

La sanció de les infraccions que es cometin en matèria de comercialització dels productes de la pesca marisc i conreus marítims va ésser traspassada a la Generalitat pel Reial decret 655/1984 de 8 de febrer (apartat B e i g de l?annex). El Decret 183/1984 de 28 de juny va assignar els serveis traspassats al Departament d?Agricultura Ramaderia i Pesca (art. primer i segon). El Projecte de decret es limita a atribuir la resolució dels expedients sancionadors a la Direcció General de Pesca Marítima (art. 1.1). En tot cas s?ha de tenir present que d?acord amb el que disposa l?article 134.2 de la Llei 30/1992 de 26 de novembre la fase instructora i la sancionadora han d?encomanar-se a òrgans diferents i així està recollit en el Decret 278/1993 de 9 de novembre sobre el procediment sancionador d?aplicació als àmbits de competència de la Generalitat: ?en tot cas ?diu el seu article 2.5? no es podran atribuir a un mateix òrgan competències d?instrucció i resolució.? El paràgraf 2 de l?article 1 del Projecte és acceptable malgrat l?exigència constitucional de tipicitat de les infraccions en normes de rang legal (art. 25 de la Constitució i art. 129.1 de la Llei 30/1992) perquè es limita a introduir especificacions que contribueixin a la identificació més correcta de les conductes dels infractors sense arribar a constituir noves infraccions ni alterar la naturalesa o els límits que la Llei 53/1982 estableix (art. 129.8 de l?esmentada Llei 30/1992).

C) L?article 2 del Projecte es limita a establir que les infraccions es qualifiquen de lleus. No és exactament això allò que la Llei 53/1982 demanava al titular de la potestat reglamentària en dir que les infraccions es qualificaran ?como leves graves o muy graves?. També la Llei 30/1992 estableix que ?les infraccions administratives han de ser classificades per la llei en lleus greus i molt greus? (art. 129). Se suggereix una reconsideració del Projecte en aquesta matèria.

D) La sanció ?amb multa fins a un milió de pessetes? ?no és procedent l?ús de l?abreviatura ?ptes.?? (art. 3.1) es correspon amb allò establert en l?article 7.1 de la Llei 53/1982; però per a la graduació de la sanció (art. 3.2) s?han de considerar especialment els criteris assenyalats a l?article 131.3 de la Llei 30/1992. Hagués estat convenient que en l?expedient constés la justificació de la peculiaritat de la graduació utilitzada.

E) L?article 4 del Projecte reprodueix fidelment el text de la Llei 53/1982: ?En todo caso llevarán aparejado como sanción accesoria el decomiso de las piezas transportadas o sujetas a venta?. Aquesta reproducció es considera en aquest cas encertada.

CONCLUSIÓ

Un cop considerades les observacions formulades en el fonament III d?aquest dictamen es pot elevar al Govern per a la seva aprovació el Projecte de decret pel qual es qualifiquen les infraccions en matèria de transport i comercialització de peixos crustacis i mol·luscs de talla inferior a la reglamentària o capturats en època de veda.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Los galaicos: ¿castreños o celtas?
Disponible

Los galaicos: ¿castreños o celtas?

Fernando Gil González

8.45€

8.03€

+ Información

Regulación del proceso penal del decomiso
Disponible

Regulación del proceso penal del decomiso

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar
Disponible

Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar

6.83€

6.49€

+ Información