Dictamen de la Comisión J...o del 1995

Última revisión
09/02/1995

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 20/1995 del 09 de febrero del 1995

Tiempo de lectura: 14 min

Tiempo de lectura: 14 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 09/02/1995

Num. Resolución: 20/1995


Cuestión

Modificación del Plan general de ordenación urbana de Girona

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. Pel que fa al compliment dels requisits procedimentals específics exigits en la tramitació dels projectes de modificació dels plans d?ordenació urbana que alteren determinacions relatives a zones verdes i espais lliures es constata que els acords municipals d?aprovació inicial i provisional ?de 21 de desembre de 1993 i 24 de maig de 1994. van ser adoptats amb el quòrum establert per l?article 76 del Decret legislatiu 1/1990. Així mateix el projecte de modificació ha estat informat favorablement pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques.

II. Hem de cridar l?atenció sobre el fet que la documentació del projecte en la part relativa a les alteracions de zones verdes presenta una certa incoherència i manca de claredat. Així en la ?Memòria-Modificació d?espais lliures? redactada segons diligència del secretari de l?Ajuntament d?acord amb les disposicions de la Comissió d?Urbanisme de 22 de juny de 1994 s?inclou un sector ?43.3 Sector Domeny II- que havia estat informat desfavorablement. En el mateix document apareixen plànols corresponents a un sector que no ha estat objecte ni d?aprovació provisional ni de consideració en l?esmentat acord de l?Administració urbanística: sector 64.2. Així mateix en la relació explicativa dels sectors s?al·ludeix a dos sectors ?64.3 i 64.8. que no apareixen ni al resum de quantificacions ni es representen als plànols ni va ésser objecte dels acords abans citats. Es constata doncs un desordre que caldria corregir abans de l?aprovació definitiva.

Lògicament hem pres en consideració únicament els sectors informats favorablement pel conseller constatat que han estat objecte en la seva tramitació dels preceptius acords.

III. El projecte de modificació del Pla general d?ordenació de Girona és de fet un conjunt de modificacions no relacionades en general entre si. Aquesta característica comporta que el parer sobre la prevalença dels interessos públics en presència s?hagi de construir no únicament sobre la globalitat del projecte sinó també i amb especial èmfasi sobre cada una de les modificacions que són en realitat autònomes. D?altra banda si bé pel que fa al vessant quantitatiu l?anàlisi global és possible en canvi l?examen dels aspectes qualitatius globals no pot ser sinó la suma de la consideració de les característiques de cada proposta ?sector a sector? de modificació.

Així doncs en successius fonaments prendrem en consideració els dinou sectors o àrees l?alteració del plantejament dels quals afecten el sistema d?espais lliures. Abans però farem una valoració global o de totalitat.

IV. El conjunt de les modificacions ressenyades a l?antecedent quatre implica l?adscripció de 51.992 m2 de noves superfícies al sistema d?espais lliures si bé aquest increment es produeix en set sectors (33.1; 33.6; 35.1; 43.5; 54.6; 64.1; 74.4). D?altra banda deu sectors experimenten una reducció de les zones verdes o espais lliures (43.2; 45.1; 54.5; 54.23; 64.15; 64.16; 64.18; 65.3; 74.9; 93.1). Aquesta reducció és de 6.367 m2. Per tant el projecte de modificació implica un increment net de 45.625 m2. Cal advertir que una gran part de l?increment se situa en el sector de 35.1 (36.119 m2) encara que sense aquesta aportació quedaria un increment net 9.506 m2. Les reduccions són molt més similars: la més gran és de 1.857 m2 (sector 45.1) i la més petita de 48 m2 (sector 65.3).

Els motius que expliquen la reducció dels espais lliures actualment previstos es concreten en: a) millora de la xarxa viària b) ajustar límits a estructures de la propietat sempre que el canvi no sigui significatiu; c) recollir usos industrials o equipaments consolidats preexistents i d) ?reflectir al planejament general els convenis i acords establerts entre l?Ajuntament i agents públics o privats que mitjançant Pla especial modifiquen el planejament vigent?. Entre les raons adduïdes per a les noves qualificacions de zones verdes cal remarcar: a) preservar i protegir les zones boscoses existents en el sòl urbà; b) millorar la qualitat dels espais d?entrada a la ciutat; c) qualificar com a espais lliures zones actualment edificables que per les condicions que presenten la seva situació i topografia no són adequades per a aquests usos; d) ampliar les àrees existents destinades a aquest ús; i e) ?relligar on sigui possible el teixit existent mitjançant els espais lliures?.

Com es pot comprovar aquesta variada motivació s?ha de contrastar respecte de cada sector moment en què es podia verificar en cada cas la seva consistència sense que al nostre entendre una consideració global del projecte pugui esmenar per si sola o d?una manera independent la insuficiència de la solució de cada cas.

V. Modificació 33.1 (Extrem nord-oest del barri Germans Sabat). Aquesta proposta implica un increment de zona verda quantificat en 5.540 m2 que es concreta en la recuperació d?àrees pròximes a la riera i en la disposició d?espais lliures per al barri. Aquest increment és encara més significatiu si es té en compte que la reordenació projectada comporta una disminució del sostre edificable i de la densitat. Tots aquests elements porten a una valoració positiva de la proposta.

VI. Modificació 33.6 (riera de Fontajau). L?increment previst d?espai lliure ?1.200 m2? implica la supressió d?un vial i té per objectiu la protecció de la riera i dels seus marges. L?apreciació de la proposta és positiva.

VII. Modificació 35.1 (sector Nord de Montjuïc). Aquesta previsió comporta l?increment més important de zona verda que quantifica 36.119 m2. Aquest augment es produeix per la requalificació de 4.488 m2 d?equipaments (743 m2 són esportius privats) i 23.101 m2 de zona de ciutat jardí a banda de l?espai de vialitat. Entre els motius que han portat a la proposta s?al·ludeix a les pendents inadequades per a usos edificables i a la conservació dels valors forestals. És clar que la proposta ha de merèixer una apreciació positiva.

VIII. Modificació 43.2 (zona industrial en la confluència dels carrers Riera Rimau i Riera de Fontajau). Aquesta proposta implica una reducció de 560 m2 d?espais lliures. L?objectiu de la modificació consisteix en possibilitar l?ampliació d?una indústria preexistent en l?únic indret en què això és viable. A banda d?afectar-se un vial l?operació implica la requalificació de 560 m2 de zona verda.

Per valorar la compatibilitat d?aquesta proposta amb els interessos públics cal tenir present els elements següents: a) no s?afecta el bosc de protecció de la riera actualment existent; b) els beneficiaris de l?ampliació de la indústria s?obliguen a cedir gratuïtament al municipi un espai lliure situat davant l?escola del barri l?obtenció del qual era difícil i costosa donat que està ocupat per dues edificacions; c) no s?augmenta la densitat del sector; d) no hi ha altres alternatives per a l?ampliació de la indústria; e) reduïda dimensió de l?espai a requalificar. A aquests elements intrínsecs al sector cal afegir l?horitzó global d?increment dels espais lliures si es prenen en consideració la totalitat de les unitats de modificació que configuren aquest projecte. És clar que l?ampliació d?usos industrials no és raó en sí mateixa per avalar la disminució de zones verdes. Ara bé en aquest supòsit el conjunt de circumstàncies intrínseques i globals permeten admetre la proposta de requalificació.

IX. Modificació 43.5 (zona industrial Nestlé). En aquest cas el projecte té per finalitat la reordenació dels espais lliures i àrees edificables de manera que es relocalitza la zona verda prevista. Des d?un punt de vista quantitatiu cal remarcar que la proposta implica un increment de 708 m2. Pel que fa a la funcionalitat del nou emplaçament es qualifica com igualment adequada. Per tant la proposta pot merèixer una consideració positiva.

X. Modificació 45.1 (sud del carrer Torre de Sant Narcís al barri de Montjuïc). La proposta implica la supressió d?una zona verda de 1.857 m2 i es requalifiquen els terrenys com a zona de volumetria específica. Només dos elements en suport d?aquest canvi es poden trobar a l?expedient: a) retorn a la qualificació original del Pla parcial de Montjuïc; b) existeix un conveni signat entre l?Ajuntament i els propietaris ja que aquests ?ja varen cedir altres terrenys que es precisaven a canvi d?aquests?. La primera raó no té cap significació en sí mateixa ja que si el planejament general va alterar legítimament el Pla parcial un retorn a aquest pot tenir sentit per motius concrets però no pel simple fet del retorn. Respecte del conveni signat cal advertir que es desconeixien les clàusules d?aquest i no s?expliquen quins són els terrenys ja cedits i a què estan destinats. En tot cas hi manca una consideració sobre la innecessarietat de la zona verda que es vol suprimir. Cal afegir a més que no es poden confondre dos nivells diferents: el de l?ordenació i el de la gestió. Podria ser ?és una hipòtesi? que els propietaris no tinguessin ja l?obligació de cedir gratuïtament la zona verda (en raó d?haver ja fet front als deures urbanístics en la cessió anterior que al·ludeix el conveni que s?esmenta). Ara bé la inexistència de l?obligació de cedir no implica la remoció de la zona verda aspecte aquest relatiu a l?ordenació urbanística. I respecte d?aquest no s?aporta cap motivació per avalar la proposta de manera que no es fa una estimació positiva.

XI. Modificació 54.5 (Farinera Teixidor). El projecte comporta la supressió d?una zona verda de 600 m2 a fi de preservar una edificació preexistent de caràcter modernista (obra de l?arquitecte M.). L?espai es requalifica com a equipament i es preveu la seva restauració per conveni amb la propietat.

L?objectiu de preservar i restaurar un edifici catalogat fa plausible el projecte si a més es té en compte que es qualifica com equipament i l?abast reduït de la supressió poc significativa en vista de la globalitat del projecte de modificació.

XII. Modificació 54.6 (Illes Sant Eugènia Parc Central). La proposta comportaria d?una banda l?ampliació de l?espai lliure en 2.700 m2. D?altra banda es preveu la possibilitat d?aparcament en el subsòl d?una plaça mitjançant concessió administrativa i segons les normes previstes pel Pla general (clau 3.ap). L?aspecte més rellevant d?aquesta proposta és l?increment de l?espai lliure ja que la compatibilitat amb l?ús d?aparcament en soterrani està declarada pel mateix Pla general i no implica una requalificació dels espais sinó que aquests continuen integrats en el sistema d?espais lliures i zones verdes.

XIII. Modificació 54.23 (Antics Maristes). La proposta es concreta en la re-qualificació com equipament d?un edifici ja de propietat municipal que ocupa una superfície de 270 m2 situat al Barri Vell. Cal considerar en aquest cas la limitada extensió afectada el destí d?equipament previst i la titularitat pública dels terrenys de manera que l?equilibri entre espais lliures i àrees residencials no resulta afectat. En aquest sentit es pot apreciar com a plausible l?alteració.

XIV. Modificació 64.1 (Àrea contigua a zona comercial). La proposta es complexa. D?una banda es preveu la possibilitat de disposar d?aparcaments en el subsòl de la plaça actual i s?augmenta l?edificabilitat de zona comercial. D?altra banda es cedeix a l?Ajuntament terrenys destinats a equipaments vial zona verda. L?increment d?espai lliure segons la Memòria del projecte és de 1.125 m2.

La previsió d?un increment de zona verda ha de ser valorada positivament encara que simultàniament s?admet l?ús d?aparcament en soterrani en una part d?aquests espais. A aquest respecte ja s?ha advertit sobre les disposicions del Pla general que accepta aquesta compatibilitat tot mantenint-se l?adscripció dels espais a zona verda. L?increment de l?ús comercial no comporta l?obligació d?un augment proporcional d?espais lliures en raó de l?article 75 del Decret legislatiu 1/1990 si bé és un element a tenir en compte en el marc d?un anàlisi global. En tot cas en aquest supòsit es preveu un augment dels espais lliures.

XV. Modificació 64.15 (Illa carrers Roca Pericot Ametller i B. Reixach). L?objectiu d?aquesta proposta és molt senzill: adequar la delimitació de la zona verda i equipaments a la realitat física. Aquesta operació comporta una lleugera reducció de les zones verdes estimada en 60 m2. Es tracta d?un canvi sense significació.

XVI. Modificació 64.16 (Prolongació Emili Grahit en la confluència amb Carrer de Bolós). Aquesta proposta implica la reducció 1.160 m2 de zona verda que resulten destinats en la seva totalitat a vials. L?objectiu es concreta en la connexió amb l?eix viari de la Creueta i es possibilita l?obertura d?un vial estructurador del sector. Encara que el simple fet de substituir zones verdes per vials no es por considerar en general admissible en aquest cas la relativa importància de la reducció la significació de la nova vialitat i l?equació global del projecte que comporta un fort increment d?espais lliures permet considerar positivament el projecte.

XVII. Modificació 64.18 (C. C. de Bolós). Aquesta proposta implica la reducció dels espais lliures en 630 m2. La motivació principal és la desafectació d?una edificació preexistent. D?altra banda i com efecte derivat en delimitar-se una unitat d?actuació amb terrenys limítrofs es facilita l?apertura d?un vial que ha de connectar amb l?eix viari de la Creueta. Per valorar el projecte cal tenir en compte a més la relativa dimensió de l?espai que es vol suprimir així com l?abast global del projecte de modificació que com ja hem reiterat implica un augment substancial dels espais lliures. També s?ha de remarcar la previsió d?espais lliures de certa dimensió en la mateixa àrea. Si es consideren conjuntament tots aquest elements la proposta pot rebre una valoració positiva sempre que l?edificació preexistent fos construïda legalment això és amb llicència legitima extrem del qual no en tenim constància.

XVIII. Modificació 65.3 (Grup Sant Daniel). L?abast d?aquesta proposta és molt reduït. Es tracta d?un ajustament de límits entre la zona verda i l?equipament del grup Sant Daniel. Implica una reducció 48 m2 d?espai lliure.

XIX. Modificació 65.7 (Font de la Pólvora). Aquesta proposta s?elabora a partir del fet que l?antiga llera de la riera ha estat coberta i terraplenada de manera adequada per la localització d?un equipament esportiu. La Memòria del projecte considera que la proposta implica la creació d?un espai lliure de 2.120 m2. Si bé en un quadre a la pàgina següent es comptabilitza com a reducció. En canvi l?Administració urbanística assenyala que els terrenys de la llera de la riera ja estan qualificats com a zona verda en el planejament vigent de manera que en cap cas es produirà l?esmentat increment. Més encara entre les condicions que aquesta Administració assenyala es precisen que l?informe favorable està condicionat a què l?equipament esportiu quedi sotmès a la tutela de l?article 76 del Decret legislatiu 1/1990. Al nostre entendre no es donen raons per un canvi de qualificació de manera que els terrenys deixin d?estar adscrits al sistema d?espais lliures sense perjudici que s?admetin els usos esportius propis d?una àrea esportiva.

XX. Modificació 74.1 (sector Mas Brí). Es tracta d?un simple canvi d?emplaçament de la rotonda en què es concreta la solució viària de l?entrada sud a la ciutat. No hi ha disminució d?espais lliures ni s?altera la seva funcionalitat raons que condueixen a una valoració positiva.

XXI. Modificació 74.4 (Sector Mas Gran). La proposta té per objecte un intercanvi de qualificacions de zona verda i equipaments per adequar la zonificació a la realitat física i topografia i preservar el bosc existent. D?altra banda s?incrementa significativament ?4.600 m2 la superfície d?espais lliures. Per tant la valoració és positiva.

XXII. Modificació 74.9 (Accessos a Montilivi). La finalitat de la proposta és la millora dels accessos a la zona universitària. En ampliar la rotonda viària i l?amplada del vial d?accés es produeix una disminució d?espai lliure de 732 m2. Es pot valorar positivament la proposta per la reduïda dimensió de la reducció dels espais lliures i la finalitat que la motiva tot tenint en compte l?increment global d?espais lliures que es deriva del conjunt del projecte de modificació.

XXIII. Modificació 93.1 (accés sud de la ciutat). La proposta es concreta en l?adequació de les determinacions urbanístiques vigents a la realitat industrial existent amb anterioritat a l?aprovació del Pla general d?ordenació el 1986. D?aquesta manera es planteja una reducció d?espai lliure de 450 m2. Una qüestió clau per valorar aquesta modificació rau en si l?edificació industrial va ser construïda legalment ?això és amb llicència correctament atorgada? amb anterioritat a la qualificació com espai lliure. En l?acord de 22 de juny de 1994 de la Comissió d?Urbanisme de Girona s?assenyalava textualment que ?cal aportar al text refós la llicència d?obres de l?edificació?. No consta expressament que s?hagi aportat i la resolució del conseller sembla que dóna per complimentat aquest requeriment. En tot cas la valoració positiva s?ha de condicionar al fet que l?edificació industrial s?hagi construït legalment i per tant amb llicència atorgada abans de la vigència de les determinacions urbanístiques que van comportar l?adscripció dels terrenys al sistema d?espais lliures.

CONCLUSIONS

Primera: s?informa favorablement sobre les modificacions 33.1; 33.6; 35.1; 43.2; 43.5; 54.5; 54.6; 54.23; 64.1; 64.15; 64.16; 65.3; 74.1; 74.4; 74.9 del Pla general d?ordenació urbana de Girona.

Segona: s?informa desfavorablement sobre les modificacions 45.1 i 65.7 del Pla general d?ordenació urbana de Girona.

Tercera: es condiciona el parer favorable al fet que les edificacions siguin amb llicència legítima i anteriors a l?afectació al sistema d?espais lliures en les modificacions 64.18 i 93.1 del Pla general d?ordenació urbana de Girona.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Disponible

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)

Consejo Consultivo de Andalucía

29.75€

28.26€

+ Información

Derecho del trabajo: Normas, fuentes y principios
Disponible

Derecho del trabajo: Normas, fuentes y principios

6.83€

6.49€

+ Información

Medidas cautelares en el proceso civil
Disponible

Medidas cautelares en el proceso civil

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

La figura de la tutela en el Código Civil
Disponible

La figura de la tutela en el Código Civil

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Proceso de ejecución forzosa en el orden civil
Disponible

Proceso de ejecución forzosa en el orden civil

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información