Dictamen de la Comisión J...e del 1995

Última revisión
28/09/1995

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 189/1995 del 28 de septiembre del 1995

Tiempo de lectura: 10 min

Tiempo de lectura: 10 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 28/09/1995

Num. Resolución: 189/1995


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se aprueba el Reglamento de rifas, tómbolas y combinaciones aleatorias de Cataluña

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. L?expedient sotmès a la consideració d?aquesta Comissió Jurídica Assessora ha complert les formalitats que exigeix la legalitat vigent.

No és menys cert però que el document que es qualifica d?informe sense data ni signatura que figura en aquell expedient sota número 24 es limita a fer una relació de les esmenes formulades sense entrar en l?examen de les raons per les quals aquestes han estat o no acceptades.

Al marge d?això la disposició projectada milloraria si es dugués a terme una depuració de la seva redacció que conté girs i paraules poc correctes des d?un punt de vista idiomàtic. D?altra banda el seu contingut per exemple a l?hora d?establir els requisits de les sol·licituds palesa un plantejament inclinat a l?acumulació documental i per tant poc favorable a l?agilitació del tràmit aspecte a tenir en compte atès que el silenci administratiu té virtualitat denegatòria com es veurà més endavant.

II. El Projecte de decret quant al seu contingut pot diferenciar-se en tres parts la primera de les quals és a dir l?article 1r té per objecte incloure en el catàleg dels jocs i apostes autoritzats a Catalunya les combinacions aleatòries.

És a dir la Llei 15/1984 de 20 de març del joc en la seva disposició addicional primera establí que el govern determinaria aquest catàleg en el termini de tres mesos amb inclusió almenys dels jocs i apostes que relacionava entre els quals figuraven les rifes i les tómboles objecte també unes i altres del decret que s?està examinant però no aquelles combinacions.

L?esmentat catàleg fou establert pel Decret 325/1985 de 28 de novembre amb referència també en allò que ara ens interessa només a les rifes i a les tómboles i preveient-se a l?apartat 2 de l?article 1 que la llista continguda en la disposició podia ser ampliada per decret. Aquesta possibilitat doncs es concreta ara en l?article primer del que és objecte de dictamen.

La segona part d?aquest és a dir l?article 2n aprova el Reglament de les Rifes les Tómboles i les Combinacions Aleatòries que s?uneix per annex i que serà objecte d?examen en el fonament jurídic següent.

La tercera part ve constituïda per la disposició final segona que modifica els articles 76 i 77 del Decret 144/1994 de 14 de juny pel qual es regulen i s?adeqüen d?acord amb la Llei 30/1992 de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú els procediments reglamentaris que afecten les matèries de règim local. La modificació té per objecte introduir la competència del delegat territorial del Govern de la Generalitat en allò que fa referència a les promocions de vendes mitjançant activitats de joc o combinacions aleatòries (76) i a les rifes (77) quan l?activitat no excedeixi de la seva demarcació.

Cal advertir però que l?article 77 del Reglament annex al Projecte de decret que serà objecte de dictamen en el següent fonament jurídic atribueix similar competència a aquells delegats en relació amb les tómboles aspecte que no es recull en la reforma que ara es du a terme de l?article 77 del Decret 144/1994 aspecte que convindria que fos esmenat.

Cal observar finalment que en alguns dels escrits presentats en el tràmit d?audiència s?ha objectat l?establiment en els esmentats articles 76 i 77 reformats pel projecte del silenci negatiu transcorreguts tres mesos de la sol·licitud sobre la base que l?article 43.3 lletra c) d?aquella llei estatal 30/1992 de 26 de novembre exigeix per a l?esmentada eficàcia negativa una disposició continguda en llei formal.

Cal observar en primer lloc que aquesta eficàcia negativa no és una innovació de la reforma proposada sinó que resulta de la redacció donada a aquells preceptes per Decret 144/1994. D?altra banda aquella pretesa exigència només podria deduir-se d?una lectura precipitada del citat article 43.3 que en establir en aquella lletra c) la corresponent excepció a la regla general del silenci positiu parla simplement de ?la normativa de aplicación?.

III. Entrant en l?examen del reglament que com queda dit es comprèn en un annex del projecte cal fer les observacions següents:

a) Les definicions de les rifes i de les tómboles que figuren a l?article 1 no coincideixen exactament amb les de l?abans citat Decret 325/1985 de 25 de novembre d?aprovació del primer catàleg de jocs i apostes autoritzats a Catalunya modificació però acceptable atesa la mateixa categoria reglamentària de les dues normes.

En canvi si la paraula celebració de l?apartat 1 vol referir-se al fet del discerniment dels premis com sembla sobren les paraules ?total o parcialment?.

b) La referència inicial de l?article 2 al Decret 324/1985 i a la Llei 15/1984 és innecessària.

D?altra banda al revés d?allò que es fa en relació amb les tómboles en relació amb les rifes no es preveu la seva celebració en ocasió de fires i festes locals omissió que convindria corregir. Tot això en el benentès que el mot ?locals? hauria d?interpretar-se en sentit ampli no equivalent a municipals i que la redacció emprada sembla limitar el supòsit als esdeveniments periòdics amb exclusió dels ocasionals.

És possible en canvi que una expressió relativa a fires festes aplecs o esdeveniments similars resultés més útil.

c) En relació amb l?article 3 i atès que segons la nova redacció donada a l?article 76 del Decret 174/1994 hi ha casos en els quals l?autorització per a les rifes és donada pel delegat territorial del Govern de la Generalitat la comunicació de referència en aquell article del projecte també hauria de fer-se a aquest ?i no a la Direcció General? quan la rifa no sigui supraterritorial.

A part d?això essent així que de fet el precepte és una excepció al requisit d?autorització prèvia de l?article 6 la seva ubicació correcta fóra a continuació d?aquest últim article començant el seu text per exemple amb l?expressió ?malgrat tot?.

d) És evident que el text dels articles 6 7 i 8 que estableixen la competència per a la concessió d?autoritzacions permet i per raons d?economia legislativa fins i tot fa recomanable la seva refosa en un sol precepte.

e) També és possible la refosa dels articles 9 i 12 que tracten de les sol·licituds per a la celebració de rifes i tómboles. Evidentment en seria una particularitat la possibilitat que a part de les persones físiques puguin sol·licitar la celebració de tómboles prevista ara a l?article 12.4.

Al marge d?això la indicació feta en els dos preceptes en el sentit que les institucions o corporacions públiques han de ser ?constituïdes d?acord amb la normativa vigent? s?hauria de suprimir per ser una obvietat.

D?altra banda hom podria simplificar la referència feta a l?apartat 3 a les societats per exemple parlant de ?les societats inscrites en el Registre corresponent amb almenys un any d?antiguitat?. Ara bé atès que les úniques societats que s?inscriuen i precisament en el Registre mercantil són les mercantils no les civils hom podria parlar concretament de societats mercantils i de Registre mercantil si realment el que es vol és reduir l?activitat a aquestes societats.

Finalment cal remarcar que l?antiguitat exigida de la inscripció és d?un any per a les associacions i entitats de l?apartat 2 i de dos per a les societats diferència difícil de comprendre.

f) A l?article 10 entre les dades necessàries per sol·licitar l?autorització per celebrar una rifa en relació amb els béns immobles l?apartat 6 fa referència als seus límits extensió i càrregues requisit superflu car entre la documentació a adjuntar segons l?article 11 es comprèn una certificació registral que contindrà precisament aquestes dades. Fóra millor reduir l?exigència a la indicació de la situació de la finca.

D?altra banda el mateix apartat al·ludeix d?una banda a les característiques dels premis i d?altra a la forma d?adjudicació conceptes que potser haurien de presentar-se independentment.

La indicació de la modalitat o classificació de la rifa sol·licitada que es relaciona en l?apartat darrer del precepte estaria millor situada més al començament del document per exemple com a apartat 3.

g) El text de l?apartat 1 de l?article 11 podria substituir-se pel següent: ?quan es tracti de sol·licitants que no tinguin la condició d?institucions o corporacions públiques còpia autèntica o testimoni notarial que acreditin les dades d?identificació de l?entitat inclòs l?objecte i la duració les dades relatives a l?administració que calgui justificar i la inscripció en el Registre corresponent?.

Les exigències de l?apartat 4 no sempre es podran atendre tractant-se de béns mobles. És a dir no sempre es disposarà dels documents al·ludits i d?altra banda si es tenen la seva aportació a la sol·licitud pot donar lloc a una documentació molt voluminosa raó per la qual potser fóra suficient que es tinguessin a la disposició de l?Administració.

h) L?article 13 relatiu a la formalització de les sol·licituds per a la celebració de tómboles podria refondre?s perfectament amb un mínim esforç amb l?article 10 relatiu a les rifes.

Cal observar a més que al revés d?allò que sí estableix el citat article 10 quant a les rifes no es fa referència aquí al NIF que en canvi sí és al·ludit com a document a aportar en l?article 14.3.

i) També l?article 14 podria refondre?s en benefici d?una convenient economia legislativa amb l?article 11 i cal reiterar aquí en línies generals les observacions fetes en relació amb aquest últim precepte.

j) De l?article 16 es dedueix que la intervenció notarial és prevista com a requisit general en les combinacions aleatòries i en canvi no es fa cap referència a aquest aspecte a l?article 18 relatiu precisament als requisits de celebració i que per tant sembla la ubicació més apropiada.

Igual observació s?ha de fer en relació amb l?obligació de dipositar en poder de notari les bases dels presorteigs.

k) En relació amb l?esmentat article 18 cal entendre que l?exigència de petició d?informe al Departament de Comerç Consum i Turisme prevista a l?apartat 6 s?ha d?obtenir per la mateixa Administració.

En cas contrari el requisit no s?adiu amb el que hauria de ser el règim normal de relació entre l?Administració i l?administrat que cal situar en el concepte de servei de l?article 103 de la Constitució i més concretament sota el principi de coordinació a què fa referència el mateix precepte.

Dit d?una altra manera: si l?informe de referència és necessari per prendre correctament la decisió és a la mateixa Administració que correspon la seva obtenció com un tràmit intern sense que correspongui imposar al particular més tràmits burocràtics que els estrictament necessaris. Caldria doncs que aquest aspecte restés puntualitzat en el text.

IV. Cal fer finalment dues observacions. La primera fa referència al títol de la disposició de la qual podrien perfectament desaparèixer les paraules finals ?de Catalunya?. La segona es formula en relació amb el text substantiu del projecte el qual en la disposició final primera preveu que el conseller de Governació podrà dictar normes de desenvolupament del decret.

Com ha indicat reiteradament aquesta Comissió Jurídica Assessora el precepte és incorrecte si s?està pensant en normes amb rang de decret i és innecessari si com cal suposar es pensa en l?emissió de normes amb categoria d?ordre. Així resulta del text dels articles 61 i 62 de la ja citada Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre el Projecte de decret pel qual s?aprova el Reglament de Rifes Tómboles i Combinacions Aleatòries amb les observacions formulades de les quals es considera essencial la que consta sota fonament III lletra k).

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga