Dictamen de la Comisión J...o del 1995

Última revisión
20/07/1995

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 159/1995 del 20 de julio del 1995

Tiempo de lectura: 5 min

Tiempo de lectura: 5 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 20/07/1995

Num. Resolución: 159/1995


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se establece el currículo del ciclo formativo de grado superior de automoción

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. Aquesta Comissió Jurídica Assessora ja ha tingut ocasió de manifestar-se en altres ocasions respecte de l?abast de la competència plena que té la Generalitat en matèria d?ensenyament segons l?article 15 de l?Estatut d?autonomia en el sentit que es troba mediatitzada per les lleis que es dictin en l?exercici de les competències estatals derivades dels números 1 18 i 30 de l?apartat 1 de l?article 149 de la Constitució en connexió amb el seu article 27. Tal com es va dir en el Dictamen 19/92 correspon a l?Estat la fixació dels currículums amb els ensenyaments mínims i a la Generalitat completar-los.

II. La LOOGSE estructura el sistema educatiu en ensenyaments de règim general i de règim especial (art. 3.1) i defineix la formació professional integrada per dos subsistemes el que desplega dins del sistema educatiu i regula la mateixa llei i la formació professional ocupacional. L?esmentada Llei en l?article 4.2 estableix que el Govern fixarà en relació amb els objectius en termes de capacitats continguts i criteris d?avaluació del currículum els aspectes bàsics d?aquest que constituiran els ensenyaments mínims amb la finalitat de garantir una formació comuna de tots els alumnes i la validesa dels títols corresponents. D?altra banda l?apartat tercer del mateix article preveu que les administracions educatives competents establiran el currículum dels distints nivells etapes cicles graus i modalitats del sistema educatiu del qual formaran part en tot cas els ensenyaments mínims.

III. La normativa sobre els ensenyaments mínims es troba en el Reial decret 676/1993 de 7 de maig pel qual s?estableixen les directrius generals sobre els títols i els corresponents ensenyaments mínims de formació professional específica. El cas concret que s?examina s?ha de completar amb el contingut del Reial decret 1648/1994 de 22 de juliol pel qual s?estableix el títol de tècnic superior en automoció i els corresponents ensenyaments mínims que s?han de cursar.

Finalment d?acord amb la LOOGSE que ?com se sap? possibilita que les comunitats autònomes amb competències assumides adeqüin aquests estudis a les característiques sòcio-econòmiques establint els currículums dels ensenyaments professionals es va dictar el Decret 332/1994 de 4 de novembre que estableix l?ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Decret que d?altra banda preveu (article 17) que el Govern de la Generalitat faci el desplegament curricular dels ensenyaments de formació professional.

IV. El Projecte que se sotmet a dictamen és una disposició de caràcter general ja que té per objecte establir el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de serveis d?automoció.

Per tant s?haurà d?examinar si en la tramitació del Projecte de decret s?han seguit els preceptes que regulen el procediment d?elaboració de disposicions generals. Des d?aquest punt de vista el procediment seguit s?ajusta a la normativa establerta en el títol IV de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat. Això no obstant no està lliure d?algunes crítiques que han de permetre a l?Administració activa instruir els expedients amb major rigor.

El Projecte va acompanyat de la memòria justificativa corresponent exigida per l?article 63 de l?esmentada Llei en la qual es recull el marc normatiu es valora l?oportunitat i l?adequació del Projecte s?indiquen les consultes formulades (malgrat que no estan incorporades a l?expedient) i es refereix també a les disposicions afectades encara que com diu la memòria justificativa no n?hi hagi cap.

Pel que fa a l?estudi econòmic exigit pel citat article aquest també es pot considerar que hi figura ja que es remet a l?estudi emès principalment amb motiu del Decret 209/1994 de 26 de juliol de modificació del calendari d?aplicació i de l?adequació dels concerts educatius vigents a la nova ordenació del sistema educatiu a Catalunya. Sobre aquest aspecte s?ha reiterat la conveniència d?evitar aquesta mena de remissions i en conseqüència cal fer una explicació econòmica més precisa i per tant més entenedora en relació amb l?expedient concret que s?examina.

Respecte del tràmit d?audiència previst a l?article 105a) de la Constitució i regulat a l?article 64 de la Llei 13/1989 d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat ?tràmit que va establir també l?article 130.4 de la Llei de procediment administratiu (que no ha estat expressament derogat per la Llei 30/1992 de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú segons la disposició derogatòria 2b)? aquesta Comissió entén que s?ha acomplert en forma suficient. En efecte el Projecte ha estat informat pel Consell Escolar de Catalunya (mitjançant el Dictamen 4/1995) segons exigeix l?article 9 de la Llei 25/1985 de 10 de desembre que regula els consells escolars; l?eficàcia als efectes comentats de l?esmentat informe ja l?ha posat de manifest aquesta Comissió Jurídica (dictàmens 19 i 25 de 1992 i 54/95 entre d?altres) atès el caràcter plural de la composició de l?esmentat Consell en el qual s?hi troben representats els sectors que ostenten la defensa dels interessos generals o que poden tenir alguna cosa a dir en relació amb el Projecte de disposició general.

V. En l?aspecte material el Projecte ha seguit el criteri d?incorporar i per tant de repetir la normativa ?ensenyaments mínims? estatal. Sobre aquesta tècnica ?que té avantatges i inconvenients? ja es va pronunciar aquesta Comissió Jurídica Assessora en el Dictamen 210/94 emès amb motiu del Decret d?ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya i per tant no s?ha de fer cap objecció.

Pel que fa al fons pròpiament dit es troba en l?annex amb un contingut tan específic en relació amb la matèria de què es tracta que impedeix que aquesta Comissió faci cap pronunciament.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre el Projecte de decret que aprova el currículum del cicle formatiu de grau superior en automoció.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga