Dictamen de la Comisión J...o del 1996

Última revisión
23/05/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 152/1996 del 23 de mayo del 1996

Tiempo de lectura: 5 min

Tiempo de lectura: 5 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 23/05/1996

Num. Resolución: 152/1996


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se modifica el Decreto 188/1994, de 28 de junio, de creación de la Comisión de Asesoramiento y Supervisión de las personas jurídicas sin ánimo de lucro que tengan atribuida la tutela de menores o de incapacitados

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. El Departament de Benestar Social remet a aquesta Comissió per tal que emeti el corresponent informe un expedient molt breu ?consta només de sis folis? pel qual s?introdueix una modificació ?també mínima? en la composició de la Comissió d?Assessorament i Supervisió de les persones jurídiques sense ànim de lucre que tinguin atribuïda la tutela de menors o d?incapacitats. Es tracta de modificar l?article 4 del Decret 188/1994 de 28 de juny que va crear aquesta Comissió en el sentit de en primer i únic lloc esmentat a la Memòria: a) permetre que la presidència i vicepresidència siguin ocupades per persones que designin els secretaris generals dels departaments afectats; b) establir que els tècnics dels mateixos departaments han de pertànyer a ells i no en són els seus representants; c) augmentar fins a cinc el nombre possible de membres de la Comissió representants de les persones jurídiques interessades i d) explicitar que el secretari de la Comissió té veu però no vot.

L?ofici de remissió del Departament manifesta que s?efectua en virtut del que disposa l?article 3 del Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març que aprova el text refós de les lleis reguladores d?aquesta Comissió sense fer referència al supòsit concret d?aquell llarg article si bé sembla que no hi ha dubte que es tracta de l?apartat 1.b) in fine que es refereix a les modificacions dels projectes de disposicions de caràcter general que es dictin en execució de les lleis i en aquest cas concret de la Llei 39/1991 de 30 de desembre de la tutela i institucions tutelars. Així ho explicita l?informe jurídic que obra a l?expedient.

Es podria discutir si en el cas que s?examina era o no precisa aquesta remissió ja que la modificació ?encara que sigui d?una disposició general dictada en execució d?una llei? és força senzilla i d?alguna manera pertany a l?àmbit organitzatiu. Nogensmenys la decisió presa respon a criteris de prudència i per tant és positiu que l?eventual dubte s?hagi resolt en sentit afirmatiu.

La funció dictaminadora d?aquesta Comissió comporta com sovint s?ha repetit l?estudi de la competència de la Generalitat i l?habilitació del seu govern per dictar la norma de què es tracti la comprovació d?haver-se seguit els tràmits procedimentals previstos per la Llei l?anàlisi de la seva legalitat i la formulació de les observacions i els suggeriments sobre possibles defectes a evitar o millores tècniques a introduir en el Projecte.

II. La competència del Govern de la Generalitat per dictar el Decret projectat no presenta el menor dubte. Aquesta resulta dels apartats 2 ?relatiu al dret civil català? i 28 ?institucions públiques de protecció i tutela de menors? de l?article 9 de l?Estatut d?autonomia. I d?altra banda existeix una especial habilitació legislativa constituïda pels articles 19 i especialment la disposició addicional de l?esmentada Llei 39/1991 de la tutela i institucions tutelars.

En efecte des del primer moment en què el Parlament de Catalunya va legislar en matèria de protecció de menors i de tutela fins arribar a l?actual projecte de Codi de família s?ha vingut considerant positivament que entitats públiques o persones jurídiques privades sense ànim de lucre exerceixin funcions de protecció i de tutela de menors. L?Administració però ha de realitzar en aquests casos funcions d?assessorament i de supervisió. I d?aquí la creació de la Comissió la composició de la qual es modifica mitjançant el Projecte de decret que s?analitza.

III. És procedent ara examinar si en la preparació del Projecte de decret s?han seguit els requisits procedimentals establerts en els articles 63 i següents de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat de Catalunya. En primer lloc cal significar que aquesta darrera Llei no distingeix entre els supòsits d?elaboració ex novo d?una disposició general i els de modificació del seu contingut. Nogensmenys sembla clar que les exigències legals s?han d?ajustar a la naturalesa i l?abast de la modificació projectada.

En aquest cas i com ja s?ha indicat la modificació és ben senzilla. Per aquest motiu cal considerar suficient la Memòria correcte l?informe jurídic i bastant ?més en els termes de l?apartat 3 que en els de l?apartat 2 de l?article 63 de la Llei 13/1989? l?estudi econòmic en termes de cost-benefici. D?altra banda cal assenyalar que tots els documents de l?expedient revesteixen els corresponents requisits formals.

Pel que fa al tràmit de consultes informació pública o audiència exigit pels articles 63.2 i 64 de la Llei 13/1989 en aquest cas es pot donar per excusat en funció de la naturalesa fonamentalment interna i el contingut exigu de la modificació. Solament cal advertir que si bé el Projecte de decret preveu que dugui la firma de la consellera de Justícia tota la tramitació ha estat feta només pel Departament de Benestar Social sense que consti formalment l?opinió favorable de l?altre Departament.

IV. Finalment és procedent indicar que no hi ha cap objecció al contingut del Projecte de decret. Fins i tot la disposició final segona que escurça el període de vacatio legis mereix en aquest cas un judici favorable.

Només s?assenyala el caràcter superflu de la disposició final primera ja que les facultats per a l?aplicació del Decret o bé ja les tenen els consellers en mèrits de normativa més general i per tant res no afegeix o bé no les tenen cas en el qual no és aquest Decret el títol habilitant procedent.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre el Projecte de decret pel qual es modifica el Decret 188/1994 de 28 de juny de creació de la Comissió d?Assessorament i Supervisió de les persones jurídiques sense ànim de lucre que tinguin atribuïda la tutela de menors o d?incapacitats.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Código Civil - Código comentado 2022 (DESCATALOGADO)
Disponible

Código Civil - Código comentado 2022 (DESCATALOGADO)

V.V.A.A

80.70€

12.11€

+ Información

Defensa del honor: aspectos civiles y penales. Paso a paso
Disponible

Defensa del honor: aspectos civiles y penales. Paso a paso

V.V.A.A

12.75€

12.11€

+ Información

Derecho del trabajo: Normas, fuentes y principios
Disponible

Derecho del trabajo: Normas, fuentes y principios

6.83€

6.49€

+ Información

Medidas cautelares en el proceso civil
Disponible

Medidas cautelares en el proceso civil

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

La figura de la tutela en el Código Civil
Disponible

La figura de la tutela en el Código Civil

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información