Dictamen de la Comisión J...o del 1996

Última revisión
23/05/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 147/1996 del 23 de mayo del 1996

Tiempo de lectura: 11 min

Tiempo de lectura: 11 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 23/05/1996

Num. Resolución: 147/1996


Cuestión

Reclamación de indemnización instada por S. C. P., S. A., contra el Ayuntamiento de Cunit por los daños causados a consecuencia del acto resolutorio de una concesión

Contestacion

ANTECEDENTS

1. Per acord del Ple de l'Ajuntament de Cunit de 10 de juny de 1994 es va aprovar la declaració de validesa de la licitació i adjudicació del contracte de concessió administrativa per a la construcció d'una estació de servei i túnel de rentat a favor de l'empresa S. C. P., SA. El 21 de juny de 1994 es va notificar a S. C. P., SA, l'adjudicació definitiva de la concessió administrativa al seu favor i, el 27 de juliol del mateix any, es va formalitzar el contracte administratiu corresponent.

Amb anterioritat a l'adopció d'aquests acords i a la signatura del contracte, ja en el mes d'abril de 1994 els representants de la comunitat de propietaris veïna del terreny en el qual s'havia d'instal·lar l'estació de servei i el túnel de rentat, es va dirigir a l'Ajuntament mostrant el seu recel.

2. Segons es desprèn de l'expedient, la societat concessionària no va iniciar les obres estipulades en els terminis fixats en el contracte, si bé havia sol·licitat les preceptives llicències i havia fet efectives diverses quantitats pels conceptes de llicències d'obres, taxa per serveis urbanístics, impost sobre construccions i taxa per obertura d'establiments.

Tot i ser cert que no havia iniciat les obres, el fet és que a principis del mes de maig de 1995 es van produir una sèrie de fets que són fonamentals per la comprensió del present dictamen, a saber, que havent-se obert tràmit d'audiència a tots els veïns en data 7 d'abril de 1995, un nombre important d'aquests va impugnar i els copropietaris de l'edifici esmentat van aportar un dictamen tècnic d'un evident pes específic i que rebutjava fins i tot la possibilitat de considerar que una estació de servei era un equipament comunitari. Aquestes impugnacions, unes anteriors i altres posteriors, van coincidir amb la resolució de l'Alcaldia de 10 de maig de 1995 deixant sense efecte la concessió per a la construcció i explotació d'una estació de servei i túnel de rentat en el solar d'actes i amb l'informe del tècnic municipal del dia següent, donant compte que les obres no s'havien iniciat.

3. L'Ajuntament de Cunit, en sessió plenària celebrada l'11 de juliol de 1995, va acordar ratificar la resolució de l'alcaldia del dia 11 de maig anterior, de deixar sense efecte la concessió administrativa abans esmentada i aprovar la devolució dels impostos reportats i abonats per l'esmentada empresa.

4. El 7 de setembre de 1995, l'empresa S. C. P., SA, va sol·licitar per escrit que se li retornessin totes les despeses ocasionades que ascendien a 1.218.224 pessetes. En contestació a aquest escrit, el 25 de setembre de 1995, l'Ajuntament de Cunit va comunicar a S. C. P., SA, que, de conformitat amb l'acord del Ple d'11 de juliol de 1995, s'havia acordat la devolució dels impostos i dipòsits per un import de 259.624 pessetes.

5. El 7 de novembre de 1995, S. C. P., SA, va manifestar la seva disconformitat amb la resolució adoptada i va anunciar la interposició de recurs contenciós-administratiu.

6. El 7 de desembre de 1995, S. C. P., SA, va formular reclamació de responsabilitat patrimonial pels danys i perjudicis que l'actuació municipal li havia causat i que quantificava en 602.600 pessetes. La quantitat reclamada la desglossava de la forma següent: 250.000 pessetes en concepte de garantia definitiva, 334.624 pessetes en concepte autoliquidació de la taxa per serveis urbanístics i per l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres i 277.600 pessetes per l'autoliquidació de la taxa d'obertura d'establiments.

7. Per Decret d'alcaldia de 12 de gener de 1996 es va acordar la iniciació de l'expedient de responsabilitat patrimonial pel procediment abreujat i el nomenament d'instructor i secretari de l'expedient.

8. El 30 de gener de 1996, S. C. P., SA, va formular escrit d'al·legacions en el qual proposava l'acabament convencional del procediment. Posteriorment, el 10 de febrer, l'instructor i secretari van emetre un dictamen jurídic en el qual consideraven oportú estimar la reclamació de responsabilitat formulada per S. C. P., SA, per un import de 602.600 pessetes. Aquest dictamen jurídic va ser aprovat per acord de la Comissió de Govern de 15 de febrer de 1996.

9. El 22 de març de 1996, la Direcció General d'Administració Local va informar favorablement sobre la tramesa de l'expedient a la Comissió Jurídica Assessora i, el 2 d'abril de 1996, va tenir entrada a aquest òrgan consultiu un escrit de petició de dictamen del conseller de Governació.

FONAMENTS JURÍDICS

I. D'acord amb l'article 4 del Decret legislatiu 1/1991, de 25 de març, pel qual s'aprova la refosa de les lleis 3/1985, de 15 de març, i 21/1990, de 28 de desembre, de la Comissió Jurídica Assessora, i en virtut de l'article 3.2.a) de l'esmentat text refós, en relació amb l'article 12 del Reial decret 429/1993, de 26 de març, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, el conseller de Governació sol·licita d'aquesta Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat dictamen preceptiu en relació amb la indemnització de danys i perjudicis instada per S. C. P., SA, contra l'Ajuntament de Cunit pels danys causats com a conseqüència de la resolució per la concessió que se li havia prèviament atorgat per la construcció, instal·lació i explotació d'una estació de servei i túnel de rentat dins del sòl urbà d'aquella població.

L'expedient ha estat tramitat per l'Ajuntament de Cunit pel procediment abreviat, el que comporta, d'acord amb el que estableix l'article 143 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l'article 14 del seu Reglament en matèria de procediment de les administracions públiques sobre responsabilitat patrimonial, que l'Ajuntament admet que és inequívoca la relació de causalitat entre el funcionament del servei i la lesió, així com la valoració del dany i el càlcul de la quantia de la indemnització.

No obstant aquest reconeixement explícit de l'Administració del dret del reclamant que resulta, segons els textos legals citats, de la tramitació de la reclamació a través del procediment abreujat, aquesta Comissió Jurídica Assessora ha d'examinar l'expedient en la seva total amplitud, per així establir-ho els articles 12 i 16 del Reglament esmentat.

Per tant, el dictamen s'ha de pronunciar sobre l'existència o no de la relació de causalitat entre el funcionament del servei públic i la lesió i en el seu cas sobre la quantia de la indemnització, d'acord amb els criteris previstos en la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que remeten a la legislació d'expropiació forçosa, a la legislació fiscal i a les altres normes aplicables, ponderant-se quan sigui procedent les valoracions predominants en el mercat.

II. Des d'un punt de vista formal, que és el primer que s'ha d'examinar, la petició és totalment correcta perquè es produeix dins de l'any de l'acte causant del dany i es dirigeix a l'alcalde de l'Ajuntament de Cunit, havent-se tramitat l'expedient totalment d'acord amb el que estableix el Reglament de procediment per aquest tipus de reclamacions i amb el corresponent tràmit d'audiència a l'interessat.

III. Quant al dany, és avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona jurídica, això és, S. C. P., SA.

Per tant, queden per examinar la relació de causalitat i la valoració del dany.

IV. Pel que fa a la relació de causalitat, aquesta és també palesa. L'acceptació de la mateixa per part de l'Ajuntament responsable del dany ja és un fet que, en principi, n'acredita l'existència, però aquesta relació de causalitat igualment resulta evident de l'examen de l'expedient.

S'ha de fer notar que l'expedient originàriament no preveia la causa real en mèrits de la qual es deixà sense efecte la concessió administrativa.

La decisió primera de l'alcalde es va fonamentar en el fet que el concessionari no havia començat les obres dins el termini establert en el plec de condicions i en el conveni signat amb S. C. P., SA.

De la lectura de l'expedient es dedueix allò que finalment es reconeix a l'acord municipal que ratifica el Decret d'alcaldia i plenament en l'informe del secretari de 10 de febrer de 1996; això és, que el motiu principal pel qual es va deixar sense efecte la concessió va ser l'oposició massiva dels veïns amb els qui l'Ajuntament no va entendre oportú enfrontar-se, possiblement per raons polítiques, i sens dubte també per raons jurídiques, degut a la inconveniència de l'emplaçament de l'estació de servei i sobretot de la qualificació d'equipaments sobre la qual s'havia previst el seu funcionament.

Per Decret d'alcaldia núm. 175/1995, signat el dia 10 de maig de 1995, s'aprova deixar sense efecte la concessió ?atès que segons l'informe del tècnic municipal no s'ha iniciat ni realitzat cap tipus d'obres de les estipulades en la mateixa?.

Aquest informe del tècnic municipal no figura a l'expedient tramès a la Comissió, però el recull en els seus informes el secretari municipal i li atribueix com a data el dia 11 de maig, això és, el dia següent al que l'alcalde el cita per fonamentar el seu Decret.

Per tant, en el Decret d'alcaldia no es fa cap referència a les impugnacions dels veïns, però en l'apartat 2n s'acorda donar-los trasllat de l'acord, a l'igual que l'adjudicatari.

El Decret d'alcaldia s'eleva al Ple municipal previ un informe del secretari municipal en el qual ja s'admet que ?durant el període d'exposició al públic de l'expedient d'activitats classificades es van produir diversos escrits d'oposició a la construcció dels serveis previstos en la concessió? i també al fet que l'empresa S. C. P., SA, havia fet esment, en haver-li estat notificat el Decret d'alcaldia, que havia presentat la petició de llicències sense tenir cap tipus de contestació.

Això va determinar que el dia 11 de juliol de 1995 el Plenari acordés mantenir el Decret d'alcaldia, entre altres motivacions la de: ?vistes les reclamacions presentades per tercers interessats en la tramitació de l'atorgament de les autoritzacions preceptives municipals? i va afegir un apartat 2n en el qual va ?aprovar la devolució dels impostos a l'empresa ?S. C. P., SA?, fet que comporta un reconeixement de culpa.

Per carta de l'alcalde, de data 25 de setembre de 1995, es va trametre a S. C. P., SA, xec bancari amb un import de 259.624 pessetes i se li va indicar que en relació amb les altres reclamacions que havia formulat tenia oberta la via contenciosa administrativa davant els tribunals jurisdiccionals competents o la via administrativa de responsabilitat patrimonial de l'Administració pública.

S. C. P, SA, va anunciar la interposició de recurs contenciós administratiu i va produir la corresponent petició de responsabilitat patrimonial, reduint la seva petició inicial d'1.218.224 pessetes a 602.600 pessetes, perquè va deixar de computar l'import del projecte.

En data 12 de gener de 1996 l'alcalde acorda la incoació de l'expedient de responsabilitat patrimonial ?pel procediment abreujat establert en el Capítol III del Reial decret 429/1993?.

L'expedient el tanca un dictamen de l'instructor i secretari, que és el secretari de l'Ajuntament, en el qual se cita el règim de silenci administratiu pel transcurs de dos mesos en les peticions de llicències d'obres i el mateix règim pel transcurs de quatre mesos en les sol·licituds d'activitats.

I la conclusió és que ?s'ha pogut produir un funcionament anormal dels serveis públics, consistent en la no emissió i tramitació de les llicències d'obres i activitats en temps i forma, atès que no es va emetre cap informe favorable o desfavorable o requerint l'aportació de més o millor informació documental amb anterioritat a l'acord de deixar sense efecte la concessió atorgada?, actuació de l'Ajuntament que es qualifica de productor d'un ?dany antijurídic avaluable econòmicament que comporta la devolució de les taxes?.

Conclou el secretari municipal amb l'afirmació que entén oportú estimar la reclamació patrimonial per un import de 602.600 pessetes i en aquest sentit es produeix la proposta de resolució.

Aquesta Comissió Jurídica Assessora considera que, sens perjudici que S. C. P., SA, a l'inici de la seva actuació es va retardar en la presentació dels projectes, la causa última de la no tramitació per part de l'Ajuntament d'aquests va ser conseqüència de l'oposició del veïnat, el que determina que el dany que produeix l'acord de deixar sense efecte la concessió al concessionari és antijurídic, ja que no té l'obligació de suportar-lo i comporta la imputació per la responsabilitat a l'Ajuntament.

V. Quant a la quantificació, en la qual ha d'entrar la Comissió Jurídica Assessora, ens sembla conforme la que s'ha fixat per via convencional, que limita els efectes als impostos i taxes i a la devolució del dipòsit.

CONCLUSIÓ

És procedent informar favorablement sobre la reclamació d'indemnització instada per ?S. C. P., SA? contra l'Ajuntament de Cunit, així com la quantia a què s'ha arribat de mutu acord en el procediment abreujat que s'ha seguit per l'Ajuntament.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Responsabilidad civil por productos y servicios defectuosos
Disponible

Responsabilidad civil por productos y servicios defectuosos

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Responsabilidad extracontractual derivada de accidente dentro de una iglesia católica
Disponible

Responsabilidad extracontractual derivada de accidente dentro de una iglesia católica

Amado Quintana Afonso

12.75€

12.11€

+ Información

Robótica y Responsabilidad
Disponible

Robótica y Responsabilidad

Manuel Iglesias Cabero

10.92€

10.37€

+ Información

Otras Indemnizaciones relacionadas con el despido
Disponible

Otras Indemnizaciones relacionadas con el despido

6.83€

6.49€

+ Información