Dictamen de la Comisión J...o del 1996

Última revisión
09/05/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 144/1996 del 09 de mayo del 1996

Tiempo de lectura: 5 min

Tiempo de lectura: 5 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 09/05/1996

Num. Resolución: 144/1996


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se regula el desarraigo de árboles y de arbustos

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. El Departament d?Agricultura Ramaderia i Pesca remet a aquesta Comissió Jurídica Assessora el Projecte de decret pel qual es regula el desarrelament d?arbres i d?arbustos. Sol·licita el Dictamen preceptiu conforme a l?article 3.1.b) del Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març que aprova el text refós de les lleis reguladores d?aquest alt òrgan consultiu.

I com s?ha repetit reiteradament la funció dictaminadora d?aquesta Comissió en matèria de projectes de disposicions generals comporta: a) l?estudi de la competència de la Generalitat i l?habilitació del seu Govern per dictar la norma de què es tracti; b) la comprovació d?haver-se seguit els tràmits procedimentals previstos per la Llei; i c) les observacions sobre la legalitat de la norma i els suggeriments sobre possibles defectes a evitar o millores tècniques a introduir en el Projecte.

II. En el cas examinat no presenta cap problema la competència del Govern de la Generalitat per dictar el Decret projectat. En efecte la Llei 6/1988 de 30 de març forestal de Catalunya en la seva disposició final estableix: ?s?autoritza el Consell Executiu perquè desenvolupi per reglament les disposicions d?aquesta llei?. La Memòria al·ludeix expressament els articles 46.2 i 49.1 del mateix text legal. Resulta curiós constatar com en el primer dels articles esmentats en descriure els aprofitaments forestals es detallen un seguit de productes ?fustes llenyes escorces pastures fruits resines plantes aromàtiques plantes medicinals bolets (incloses les tòfones) i productes apícoles? però no els arbres i arbustos com a tals és a dir en la seva realitat total. Nogensmenys és clar que constitueixen objecte d?aprofitament forestal (per a la jardineria com diu l?exposició de motius del Projecte o per altres finalitats) a l?empara de la clàusula general referida a ?en general els altres productes propis dels terrenys forestals? continguda a l?article 46.2 en descriure els aprofitaments i a l?article 49.1 que estableix que el Departament d?Agricultura Ramaderia i Pesca pot regular aquest aprofitament forestal.

D?altra banda resulta oportú recordar que l?article 9.10 de l?Estatut atribueix a la Generalitat de Catalunya competència exclusiva en matèria d?aprofitaments i serveis forestals d?acord amb allò que disposa el número 23 de l?apartat 1 de l?article 149 de la Constitució.

III. Pel que fa al procediment d?elaboració del Decret cal subratllar que l?expedient està molt ben presentat si bé té un contingut molt succint (com també ho és el Projecte de decret) que permet però considerar que s?han complimentat en principi tots els requisits procedimentals establerts en els articles 63 i següents de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat de Catalunya.

Això no obstant s?ha de constatar la manca en l?expedient d?alguns requisits formals sobre els que aquesta Comissió s?ha pronunciat ja en diverses ocasions. Així no s?expressa el Centre directriu que ja ha iniciat l?elaboració del Projecte de disposició (articles 63.1 de la Llei 13/1989) però sí els que han participat en ella; els documents interns ?constitutius o acompanyants de la Memòria? no figuren signats ni datats. Només no estan els documents amb projecció externa i l?informe del servei jurídic. I això suposa un incompliment de la normativa general que exigeix que tot document incorporat a un expedient tingui una referència formal suficientment clara en relació amb qui n?és l?autor i a la data en què es produeix.

D?altra banda cal assenyalar que el Projecte ha estat tramès per a consulta a diferents sindicats i organitzacions professionals agràries a entitats públiques amb activitat en el sector i a la Federació de Municipis de Catalunya i l?Associació Catalana de Municipis. Encara que cap d?ells ha manifestat el seu parer s?ha de considerar complimentat el tràmit d?audiència exigit per la Llei.

Finalment cal detectar també una certa confusió entre l?estudi econòmic en termes de cost benefici a què es refereix l?article 63.2 de la Llei 13/1989 i que fa referència al conjunt del contingut de la disposició i l?estudi del cost i el finançament de la creació o modificació de serveis en el cas que la nova disposició ho comporti. En el cas examinat hi ha una referència d?alguna manera supèrflua a aquesta darrera qüestió però no a la primera.

Tota l?altra documentació exigida per la Llei es pot considerar també complimentada.

IV. És procedent referir-se ara al contingut de la proposta de decret objecte de Dictamen.

a) L?exposició de motius del text definitiu hauria de fer constar de conformitat amb el que estableix l?article 18 del Reglament d?aquesta Comissió aprovat pel Decret 127/1991 de 17 de juny que es dicta d?acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora ja que no es formulen observacions essencials.

b) A l?article 1 fóra aconsellable que la referència normativa inclogués la Llei 6/1988 forestal de Catalunya i eventualment altres disposicions aplicables.

c) L?article 2.1 hauria de precisar que la comunicació s?ha de fer per escrit com ho exigeix l?article 50.1 de la Llei. També fora convenient clarificar que és l?Administració la que disposarà i efectuarà l?assenyalament in situ.

d) Caldria desenvolupar una mica més tot el règim procedimental apuntat als articles 2 i 3 establint uns terminis concrets per a les resolucions administratives i establint els efectes de la seva manca.

e) L?article 5 resulta d?alguna manera innecessari atès el contingut de l?article 74.1 de la Llei forestal.

f) L?article 6 tampoc no és necessari. De considerar-se convenient reproduir el text legal sembla més oportú col·locar-lo sistemàticament com a segon paràgraf de l?article primer.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre el Projecte de decret pel qual es regula el desarrelament d?arbres i d?arbustos amb les observacions no essencials contingudes al fonament jurídic IV.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Los galaicos: ¿castreños o celtas?
Disponible

Los galaicos: ¿castreños o celtas?

Fernando Gil González

8.45€

8.03€

+ Información

Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar
Disponible

Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar

6.83€

6.49€

+ Información

La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea
Disponible

La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea

Carlos Francisco Molina del Pozo

17.00€

16.15€

+ Información

Sistema jurídico e instituciones de Andalucía
Disponible

Sistema jurídico e instituciones de Andalucía

V.V.A.A

51.00€

48.45€

+ Información

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Disponible

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)

Consejo Consultivo de Andalucía

29.75€

28.26€

+ Información