Dictamen de la Comisión J...o del 1996

Última revisión
09/05/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 130/1996 del 09 de mayo del 1996

Tiempo de lectura: 8 min

Tiempo de lectura: 8 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 09/05/1996

Num. Resolución: 130/1996


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se regula la acreditación de los diplomas y títulos propios de las universidades catalanas

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. L?article 28 de la Llei orgànica 11/1983 de 25 d?agost de reforma universitària després de preveure que el govern de l?Estat establirà els títols que tinguin caràcter oficial i validesa en tot el territori d?aquell preveu també en l?apartat 3 que les Universitats en ús de la seva autonomia podran impulsar ensenyaments conduents a l?obtenció d?altres diplomes o títols.

Posteriorment el Reial decret 1496/1987 de 6 de novembre sobre obtenció expedició i homologació de títols universitaris desenvolupa aquells preceptes regulant en l?apartat II els títols i diplomes propis de les Universitats.

Res no diu en canvi en relació amb aquestes titulacions pròpies la Llei 26/1984 de 19 d?octubre sobre coordinació universitària i creació de Consells Socials més enllà de la previsió feta en l?article 15 sobre la necessitat de la seva inclusió amb un any d?antelació com a mínim a la seva implantació en la programació universitària de Catalunya.

És sobre aquesta base normativa que es redacta el Projecte de decret sotmès a dictamen.

II. Abans d?entrar però en l?examen del seu contingut cal fer algunes observacions en relació amb la tramitació seguida en la seva elaboració.

En la memòria que figura a l?expedient en la referència als informes i a les consultes formulades hom indica que en data 4 i 5 d?octubre de 1995 i en data 30 del mateix mes el projecte fou sotmès a audiència dels rectors de les universitats catalanes i del Consell Interuniversitari de Catalunya respectivament quan és així que aquella memòria és de data 18 de gener de 1996.

Per tant no s?ha tingut en compte el precepte de l?article 63 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat que concep la memòria no com una formalitat més de l?expedient sinó com un text important d?abast explicatiu que acompanya el projecte de bon començament per facilitar la comprensió del seu contingut per tant en el tràmit d?audiència.

D?altra banda l?informe econòmic que figura en l?expedient es limita a unes consideracions genèriques que és evident que no il·lustren sobre les conseqüències que en conceptes de cost-benefici al·ludits per aquell article 63 pot tenir l?aplicació del Decret projectat.

III. Entrant ja en l?examen del contingut del projecte cal fer les observacions que s?indiquen a continuació.

a) A l?article 2.1 lletra b) s?ha omès la referència als diplomes que en canvi es fa en tot l?articulat juntament amb la referència als títols.

b) Als articles 3.1 i 4.2 seria preferible que el text indiqués que les sol·licituds de referència s?han d?adreçar pel rector ?que per definició segons l?article 18 de la Llei de reforma universitària és qui executa els actes del Consell Social? al Comissionat tot elevant a aquest el corresponent acord del Consell.

c) Els articles 4.5 7.5 i 8.4 indiquen que no és necessària la presentació de la documentació que ja obra en poder del Comissionat per a Universitats i Recerca en les tramitacions a les quals fan referència. En canvi aquesta previsió no es fa a l?article 3 relatiu a l?obtenció de l?acreditació.

Caldria considerar la conveniència d?eliminar aquesta dispensa en cada procediment i recollir-la en un precepte de caràcter general.

d) La comprovació de les dades de referència a l?apartat 1 de l?article 6 no és competència dels tècnics del Comissionat per a Universitats i Recerca sinó d?aquest que és l?òrgan administratiu responsable. Molt menys pot ser comès de ?serveis externs degudament contractats?. Una altra cosa és que el Comissionat pugui interessar la col·laboració d?aquests serveis externs però la comprovació seguirà essent responsabilitat seva.

D?altra banda la referència feta en l?apartat 3 del mateix article a les verificacions és aliena al concepte de revisió de l?acreditació que és l?objecte propi del precepte. És a dir la verificació de l?actuació del centre ?objecte de l?apartat 2? serà en tot cas un fet previ que podrà donar lloc o no a la revisió.

e) En comptes de l?al·lusió que fa l?article 8.2 als ?requisits formals? de l?acreditació fóra més exacte parlar simplement de ?requisits? car és evident que l?acord del Consell Social demanant la revocació d?aquella és un requisit material no només formal.

f) La discrecionalitat atribuïda al Comissionat per a Universitats i Recerca a l?hora d?establir el termini dins el qual la Universitat pot rectificar l?actitud que ha dut a l?eventual revocació de l?acreditació pot resultar inconvenient. Una altra cosa fóra l?establiment d?uns terminis màxim i mínim dins dels quals podria moure?s ateses les circumstàncies l?acord del Comissionat.

g) En relació amb l?article 10 cal fer algunes observacions que es consideren importants.

El precepte fa referència als diplomes i títols propis de les universitats com a ?diplomes i títols propis acreditats per la Generalitat de Catalunya que seran expedits pels rectors de les universitats públiques o centres equivalents de les universitats privades en nom del president de la Generalitat de Catalunya?.

Cal tenir molt present que l?article 149.1.30 de la Constitució reconeix a l?Estat competència exclusiva en matèria d?expedició de títols. És cert en canvi que la Llei 11/1998 de 25 d?agost de reforma universitària article 28 en referir-se als títols si bé precisa que els de caràcter oficial els expedirà el rector en nom del rei quant als títols propis es limita a establir que ?las universidades en uso de su autonomía podrán impartir enseñanzas conducentes a la obtención de otros diplomas y títulos?.

En canvi el 1496/1987 de 6 de novembre sobre obtenció expedició i homologació de títols universitaris ?precisament els tres conceptes en els quals aquell article 149.1.30 afirma la competència exclusiva de l?Estat? estableix a l?article 7.2 quant a les universitats públiques i l?article 9.2 quant a les universitats privades que l?expedició dels diplomes i títols de referència tindrà lloc pel rector precisament en nom de la universitat.

L?observació pot ser més important si es té en compte que el Projecte de decret renuncia a regular les característiques d?aquests diplomes i títols ?no confusió amb els oficials indicació expressa que no tenen aquest caràcter? amb la qual cosa el seu text sembla respectar la virtualitat en la matèria d?aquell Reial decret.

Cosa que en vista d?aquella competència estatal exclusiva sembla ineludible.

h) A l?article 11 cal sobreentendre que en dir-se en ell que en el tràmit d?acreditació hom valorarà la col·laboració amb altres universitats allò que vol expressar-se és que aquesta col·laboració es valorarà positivament. Seria millor doncs que el text ho digués expressament.

i) Els preceptes de l?article 13.1 i del primer incís del 13.2 per bé que amb una formulació diferent són equivalents i per tant podria suprimir-se?n un.

j) En bona tècnica legislativa és preferible que les disposicions addicionals i les disposicions finals s?identifiquin pels ordinals corresponents escrits en lletra i no per números.

k) De la lectura de l?article 13 i més encara en vista de l?excepció que s?estableix a favor de la Universitat Oberta de Catalunya que es comentarà seguidament es dedueix que el finançament dels títols propis només es preveu quant a les universitats públiques.

Sobre aquesta base el text inicial del precepte podria ser més directe. Per exemple: ?Les universitats públiques catalanes podran rebre fons dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya destinats a diplomes i títols propis. A tal objecte caldrà ??

l) La disposició addicional tercera té un contingut més propi d?un precepte substantiu a integrar en l?articulat per exemple com a article 14.

m) La disposició addicional cinquena preveu l?aplicació del règim a la Universitat Oberta de Catalunya malgrat el seu origen privat quan és així que el Projecte de decret fa referència a les universitats públiques.

Malgrat tot hom no pot oblidar les peculiaritats del règim d?aquesta institució que resulta de la Llei 3/1995 de 6 d?abril en l?article 7 de la qual entre les seves fonts de finançament es fa referència a la subvenció fixada anualment en el pressupost de la Generalitat. Com a lògica conseqüència l?article 8 sotmet la Universitat Oberta al control del Parlament que haurà de presentar anualment una memòria i el rendiment de comptes de les seves actuacions.

Aquestes circumstàncies justifiquen sens dubte la disposició addicional comentada.

n) La disposició final primera en conferir al Departament de la Presidència ?més pròpiament al conseller? i al Comissionat per a Universitats i Recerca autorització per al desplegament i l?execució del Decret està afirmant una obvietat i per tant és innecessària.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre el Projecte de decret pel qual es regula l?acreditació dels diplomes i títols propis de les universitats catalanes amb les observacions formulades especialment la compresa en el fonament jurídic III lletra g).

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga