Dictamen de la Comisión J...o del 1996

Última revisión
11/01/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 12/1996 del 11 de enero del 1996

Tiempo de lectura: 4 min

Tiempo de lectura: 4 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 11/01/1996

Num. Resolución: 12/1996


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se establece el currículo del ciclo formativo de grado superior de diseño y producción editorial

Contestacion

ANTECEDENTS

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. El Reial decret 676/1993 de 7 de maig es fonamenta en les disposicions de la Llei orgànica 1/1990 de 3 d?octubre d?ordenació general del sistema educatiu i estableix les directrius generals dels títols i els corresponents ensenyaments mínims en matèria de formació professional atesa la modificació establerta en aquest ensenyament precisament a partir d?aquella llei.

És a dir aquesta en el capítol IV del llibre I configura d?una part el títol de formació professional de grau mitjà que es cursa després de l?obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària i de l?altra el títol de formació professional superior que es cursa després de l?obtenció del títol de Batxiller amb accés respectivament als títols de Tècnic i de Tècnic Superior.

Aquell Reial decret doncs defineix els conceptes fonamentals a tenir en compte en aquest tipus d?ensenyaments; indica que els títols professionals seran establerts pel govern ?evidentment el de l?Estat? prèvia consulta de les comunitats autònomes amb competència en matèria d?ensenyament i preveu que es determinaran per Reial decret les competències professionals respectives els aspectes bàsics de cada currículum que contindran els ensenyaments mínims i la durada d?aquests ?article 7? afegint que les comunitats autònomes amb aquelles competències establiran els currículums corresponents a cada títol dels quals formaran part aquells ensenyaments mínims ?article 12?.

Cal dir que aquesta última competència era ineludible si es té en compte la competència plena que en matèria d?ensenyament reconeix a la Generalitat l?article 15 de l?Estatut d?autonomia i d?altra banda havia estat recollida per Decret 332/1994 de 4 de novembre pel qual s?estableix l?ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

La qüestió seria que la competència autonòmica en matèria d?ensenyament que l?Estatut afirma ?en tota la seva extensió nivells i graus modalitats i especialitats? ha estat degudament respectada després pel Reial decret 2.422/1994 de 16 de desembre que d?acord amb aquell Reial decret 676/1993 estableix el títol de Tècnic Superior en Disseny i Producció Editorial i els corresponents ensenyaments mínims amb una minuciositat que en realitat deixa un marge poc significatiu al desplegament previst a l?article 12 del Reial decret 676/1993.

II. Però això és una qüestió aliena a aquest dictamen. Allò que interessa en canvi és que és en aquest marc que es proposa el Projecte de decret sotmès a dictamen i que estableix el currículum d?aquella titulació després d?una tramitació que s?ha dut a terme d?una manera correcta en un expedient que reuneix els requisits exigits en la legalitat vigent.

En aquest sentit val a dir que d?acord amb l?article 9 de la Llei 25/1985 de consells escolars s?ha demanat el corresponent informe al Consell Escolar de Catalunya la importància del qual atesa la composició d?aquest organisme ha estat subratllada per aquesta Comissió en dictàmens anteriors per exemple els 19 i 25 de 1992 i els del 155 al 163 de 1995.

Val a dir també ?aspecte important per raó de la matèria objecte de la disposició? que s?ha demanat informe als agents econòmics concretament al Foment del Treball Nacional a la Petita i Mitjana Empresa de Catalunya i a la Cambra Oficial de Comerç Indústria i Navegació d?una banda i a la Comissió Obrera Nacional de Catalunya i a la Unió General de Treballadors de l?altra.

III. Quant al seu contingut estrictament jurídic ?car el que fa referència al currículum en sentit estricte que es recull en l?annex del projecte pel seu caràcter estrictament tècnic no es creu que hagi de ser ara objecte de ponderació? cal fer les observacions no substantives següents:

a) L?exposició de motius hauria d?indicar al final que la disposició es dicta d?acord amb aquest dictamen segons que resulta de l?article 5.3 del Decret legislatiu 1/1991 de 25 de març que conté el text refós de les lleis reguladores de la Comissió Jurídica Assessora i de l?article 18 del seu reglament aprovat per Decret 127/1991 de 17 de juny.

b) La previsió que el Departament d?Ensenyament podrà desplegar el currículum en el sentit previst en la disposició addicional primera ?evidentment a través de disposicions amb rang d?ordre? s?ha d?entendre adaptada a l?article 62 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre d?organització procediment i règim jurídic de l?Administració de la Generalitat atès el caràcter organitzatiu en un sentit ampli.

CONCLUSIÓ

S?informa favorablement sobre el Projecte de decret pel qual s?estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de disseny i producció editorial.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

El impacto de internet de las cosas en la ciudadanía europea
Disponible

El impacto de internet de las cosas en la ciudadanía europea

V.V.A.A

27.20€

25.84€

+ Información

Sistema jurídico e instituciones de Andalucía
Disponible

Sistema jurídico e instituciones de Andalucía

V.V.A.A

51.00€

48.45€

+ Información

Conflictos de competencia en torno al medicamento
Disponible

Conflictos de competencia en torno al medicamento

V.V.A.A

25.50€

24.23€

+ Información