Dictamen de la Comisión J...l del 1996

Última revisión
25/04/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 118/1996 del 25 de abril del 1996

Tiempo de lectura: 6 min

Tiempo de lectura: 6 min

Relacionados:

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 25/04/1996

Num. Resolución: 118/1996


Cuestión

Reclamación de indemnización instada por la Sra. A, profesora de un centro público educativo, por los desperfectos causados en su vehículo

Contestacion

ANTECEDENTS

1. El dia 15 de maig de 1995 el vehicle de la Sra. A, professora d'un centre, va resultar malmès mentre estava aparcat davant de l'escola.

2. Mitjançant escrit del dia 18 del mateix mes, adreçat al delegat territorial, l'afectada va reclamar l'abonament de les despeses que va haver de satisfer amb motiu de la reparació dels desperfectes i que, segons factura adjunta d'un taller de reparació, xifraven 16.977 pessetes.

En aquest escrit declarà que l'autor de l'incident fou un alumne de l'escola que, en sortir de classe carregat amb la motxilla i la bossa d'esport, va passar pel costat del seu cotxe, topà amb el mirall retrovisor i provocà així el dany.

3. El mateix dia 18, la directora del centre corroborà la versió dels fets donada per la interessada i, en informe d'11 de desembre de 1995, identificà l'autor del dany, declarà que existiren testimonis presencials i que l'incident fou involuntari.

4. El 16 de juny de 1995, la Secretaria de la delegació territorial del Departament d'Ensenyament va trametre a la secretaria general tota la documentació relativa a la reclamació, juntament amb l'informe del delegat territorial.

5. El 2 de febrer de 1996, el Servei de Recursos i Informes Jurídics va proposar desestimar la reclamació formulada i el 15 de febrer de 1996 va tenir entrada a la Comissió Jurídica Assessora un escrit del conseller d'Ensenyament sol·licitant el dictamen corresponent.

FONAMENTS JURÍDICS

I. L'Administració de la Generalitat, segons l'article 87.1 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, respon patrimonialment dels danys i perjudicis que sofreixin els particulars per causa del funcionament dels serveis públics, segons els termes establerts en la legislació vigent.

Aquesta és la manera com recull l'ordenament català la institució de la responsabilitat administrativa, el fonament constitucional de la qual el trobem a l'article 106.1 de la Constitució espanyola i desplegat a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i pel seu reglament.

D'acord amb la normativa esmentada, articles 139 i següents d'aquesta llei, per tal que l'acció de responsabilitat prosperi i el perjudicat tingui dret a ser indemnitzat, cal que s'hagi produït un dany real i efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup de persones. A més, és necessari que l'esmentada lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics, en una relació directa, immediata i exclusiva de causa a efecte i sense intervenció estranya que influeixi en el nexe causal, alterant-lo. I, finalment, que no s'hagi esdevingut per causa de força major.

II. Un cop analitzats els requisits formals de la reclamació interposada, és procedent declarar que no s'han detectat vicis, ja que d'una banda l'acció s'exercità abans que transcorregués el termini de prescripció. De l'altra, la reclamant ha acreditat ser la titular del vehicle que resultà malmès i, per tant, com a persona directament perjudicada en un bé de la seva propietat, gaudeix de suficient legitimació activa per instar un acte d'aquesta naturalesa. Tampoc no se susciten problemes de legitimació passiva atès que la Generalitat és titular del servei que suposadament causà la lesió patrimonial. I, finalment, perquè si bé la reclamació no es formulà davant el conseller sinó del delegat territorial, l'Administració activa, en donar a l'escrit el curs corresponent, ha esmenat d'ofici aquest defecte.

III. Entrant ja en l'estudi dels requisits materials que necessàriament han de concórrer per tal que la reclamació prosperi, cal indicar que en el cas que ara es dictamina no hi ha cap mena de dubte sobre el fet que s'ha produït un dany ?arrencament del mirall retrovisor del cotxe? la realitat i l'efectivitat del qual ha estat acreditada degudament per la directora i diversos testimonis presencials.

La lesió patrimonial en qüestió s'individualitza en una professora del centre i és susceptible de valoració econòmica.

Per tant, constatada la concurrència d'aquests requisits, és necessari prosseguir l'estudi que ens ha de conduir a formular un judici sobre l'existència o no de responsabilitat patrimonial de l'Administració educativa, tot centrant-nos en les concretes circumstàncies que envoltaren aquest cas.

IV. Retornant als fets, ha quedat degudament acreditat a l'expedient i així ho ha reconegut la mateixa perjudicada que la lesió patrimonial que motiva la reclamació la provocà un alumne de l'escola, fora de l'horari lectiu i també escolar i, igualment fora de les dependències públiques.

D'això es deriva que l'única relació existent entre el perjudici esdevingut i l'Administració pública a la qual es pretén imputar aquell són el subjecte actiu ?l'alumne? i el passiu ?la professora?. Aquest vincle, però, és del tot insuficient per atribuir jurídicament al Departament d'Ensenyament la responsabilitat derivada de l'incident.

Diem això perquè ?no ho oblidem? la lesió patrimonial en qüestió va tenir lloc fora de l'horari escolar i aquest sol fet, en no concórrer cap altre títol d'imputació més, predetermina l'exclusió de la responsabilitat patrimonial.

Segons consolidada doctrina d'aquesta Comissió Jurídica Assessora, l'Administració educativa ha de responsabilitzar-se dels danys i perjudicis causats pels agents sotmesos sota la seva guàrdia i custòdia o integrats en la seva organització, circumstància que en aquest cas no es dona perquè, segons hem vist, el dany es va produir al carrer, un cop acabades les classes i en aquest moment el centre no té cap tipus de control ni obligació respecte dels actes dels seus pupils. Per aquest motiu, no és operativa, a efectes de responsabilitat, la condició d'alumne del centre del subjecte actiu del dany.

Igualment és irrellevant la del subjecte passiu ja que la lesió patrimonial no se li causà per la seva especial condició de professora de l'escola sinó que, segons es desprèn de l'expedient, es provocà involuntàriament i, fins i tot, d'una manera fortuïta ?recordem que el mirall l'arrencà el nen en qüestió quan corria per entremig de dos vehicles (un dels quals era el de la mestra) i el colpejà amb la motxilla que duia penjada?.

Així doncs, cal concloure que el dany produït no fou conseqüència del funcionament del servei públic educatiu motiu pel qual no se'l pot responsabilitzar dels perjudicis que d'aquest se'n derivaren.

Tenint en compte les especials circumstàncies que concorregueren en aquest cas ?l'autoria dels danys és coneguda i existiren diversos testimonis presencials dels fets?, aquesta Comissió Jurídica Assessora vol, encara, fer una darrera puntualització pel fet que, en anteriors dictàmens, s'ha desestimat la responsabilitat administrativa, precisament per la no concurrència d'aquests requisits.

No obstant això, aquest pronunciament no és contrari a la doctrina d'aquest òrgan ja que, en aquells supòsits, la inexistència de responsabilitat es declarà per manca de prova dels fets constitutius, de tal manera que, si s'hagués pogut acreditar la realitat del títol d'imputació al·legat, ja fos mitjançant l'existència de testimonis presencials dels fets o bé perquè l'autoria hagués correspost a un subjecte integrat dins l'organització i disciplina del centre, probablement les conclusions haurien estat diferents.

CONCLUSIÓ

És procedent desestimar la reclamació d'indemnització instada per la Sra. A, professora d'un centre públic educatiu, pels desperfectes causats al seu vehicle.

 

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

En el taller de un constitucionalista
Disponible

En el taller de un constitucionalista

Ignacio Álvarez Rodríguez

17.00€

16.15€

+ Información

Trilogía. Justicia a escena: ¡acción!
Disponible

Trilogía. Justicia a escena: ¡acción!

V.V.A.A

30.90€

29.35€

+ Información