Dictamen de la Comisión J...l del 1996

Última revisión
18/04/1996

Dictamen de la Comisión Jurídica Asesora de Cataluña núm 100/1996 del 18 de abril del 1996

Tiempo de lectura: 6 min

Tiempo de lectura: 6 min

Órgano: Comisión Jurídica Asesora de Cataluña

Fecha: 18/04/1996

Num. Resolución: 100/1996


Cuestión

Proyecto de Decreto por el que se aprueba el Reglamento de organización y funcionamiento interno del Consejo de la Policía-Mossos d?Esquadra

Contestacion

ANTECEDENTS DE FET

Es dedueixen del Dictamen.

FONAMENTS JURÍDICS

I. Correspon a aquesta Comissió Jurídica Assessora dictaminar preceptivament els projectes de reglaments o disposicions de caràcter general que es dictin en execució de les lleis i de les seves modificacions (article 3.1.b del text refós de les lleis reguladores d?aquesta Comissió aprovat pel decret legislatiu 1/1991 de 25 de març). Aquesta naturalesa té el Projecte de decret pel qual s?aprova el Reglament d?organització i funcionament intern del Consell de la Policia-Mossos d?Esquadra que ha estat remès a aquest alt òrgan consultiu pel conseller de Governació.

L?article 60 de la Llei 10/1994 d?11 de juliol disposa que s?han d?establir per reglament l?organització i el funcionament intern del Consell de la Policia.

La potestat reglamentària de l?Administració de la Generalitat correspon al Govern i les disposicions que procedeixen d?aquest adopten la forma de decret (articles 61 i 62 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre).

Per tant existeix la pertinent habilitació legal específica i malgrat que el reglament es refereix a l?organització i funcionament intern del Consell de la Policia cap inconvenient obsta a la utilització del rang de decret per a l?aprovació de la norma projectada pel fet que si bé és veritat que en un supòsit anàleg l?Ordre ministerial de 22 de juliol de 1987 va aprovar el Reglament intern del Consell de la Policia estatal ho va fer amb caràcter provisional i ?hasta su aprobación definitiva por la norma de rango jurídico adecuado?.

II. L?elaboració del Projecte de decret resumida en l?antecedent 3 d?aquesta Dictamen s?ha ajustat als tràmits previstos als articles 63 64 i 65 de la Llei 13/1989 de 14 de desembre.

Cal destacar la participació de les organitzacions sindicals representatives mitjançant l?aportació d?esborranys de reglaments i amb la seva intervenció en les deliberacions hagudes primer en el si de la Comissió d?Assumptes Professionals Jurídics i de Formació (sessions de 18 de gener; 1 7 i 14 de febrer i 6 de març de 1996) i després en el Consell de la Policia (sessió de 9 de març de 1996).

Per tant el tràmit d?audiència dels afectats ?la importància del qual aquesta Comissió Jurídica Assessora l?ha posat de relleu reiteradament? ha estat observat d?una manera adient.

III. Abans d?entrar a analitzar l?articulat del Projecte de decret s?ha de reiterar l?observació que no s?estima convenient la utilització de l?expressió de ?la persona titular del Departament de Governació? i que resulta inconvenient dir com es fa en l?article 9 del Reglament que el president del Consell és la persona titular del Departament ?o persona en qui aquesta delegui?.

La direcció de cada Departament correspon al conseller (article 11.1 de la Llei 13/1989 abans esmentada) i les competències dels consellers són delegables llevat dels supòsits excepcionals en el secretari general o en els directors generals (article 37). Per tant la delegació de la presidència del Consell de la Policia que correspon al conseller es pot fer en el secretari general com a segona autoritat del Departament (article 13) o en un director general (article 37) malgrat que segons la Llei 30/1992 de 26 de novembre es pot acordar la delegació de l?exercici de competències atribuïdes als seus òrgans en altres òrgans encara que no siguin jeràrquicament depenents quan hi hagi circumstàncies d?índole tècnica econòmica social jurídica o territorial que ho facin convenient (art. 13.1).

L?element primari i essencial de l?òrgan administratiu és la persona que ho integra i que activa les competències d?aquells però al·ludint al conseller no cap esmentar ?la persona titular? de l?òrgan.

IV. Es formulen al text del Projecte les observacions següents:

En la disposició final del Projecte de decret es considera adient mantenir la vacatio legis prevista amb caràcter general en el nostre ordenament jurídic i no establir que el Decret entrarà en vigor l?endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Article 1. Seria convenient precisar l?òrgan concret al qual es pot fer la delegació de la presidència.

Article 2. L?article 53 de la Llei 10/1994 que aquí es reprodueix es refereix a altres funcions que atribueixen al Consell disposicions generals.

El Reglament no afegeix cap.

Article 3. Ometre la paraula ?paritàriament? que en l?article 54 de la Llei 10/1994 qualifica a ?integrat?. La redacció d?aquest article 3 és confusa. Hi ha extrems del precepte legal (xifra total de membres en representació del cos i base d?un representant per cada dos-cents cinquanta funcionaris o fracció de cadascuna de les escales que constitueixin el cos) que no apareixen recollits en el reglament.

Article 5. Els drets d?assistència regulats en aquest article han estat qüestionats en la deliberació del Consell pels representants d?alguna organització sindical. Caldria reconsiderar aquesta qüestió. En la regulació del Consell Estatal de Policia (article 8 del Reglament de 22 de juliol de 1987) es diu que ?el cargo de miembro del Consejo de Policía no dará lugar a otras compensaciones económicas que las indemnizaciones que se deriven de los gastos causados para su adecuado desempeño?.

Article 15.1. Caldria substituir ?1/3 part? per ?un terç?.

Article 16.2. Donat el caràcter paritari del Consell es pot admetre que en segona convocatòria el quòrum s?assoleixi amb l?assistència d?una tercera part dels representants de l?Administració i una tercera part dels representants de les organitzacions sindicals. L?exigència de ?sempre i quan hi siguin presents com a mínim representants de dues organitzacions sindicals? caldria reconsiderar-la en funció de l?operativitat del Consell.

Disposició addicional única. Seria més adient formular-la com article 21. Malgrat que se sobreentén caldria afegir que l?aprovació de la reforma correspon en tot cas (és a dir hagi o no iniciativa del Consell) al Govern de la Generalitat. D?altra banda tampoc no és acceptable dir que ?els projectes de reforma del reglament han d?ésser aprovats per majoria absoluta dels membres del Consell?.

Una nova redacció és aconsellable per tal que admetent una certa possibilitat d?iniciativa del mateix consell es reservi en tot cas al Govern l?aprovació de la reforma del reglament.

L?observació a la disposició addicional única té caràcter essencial per la qual cosa si no es tenen en compte el Projecte de reglament no es pot dictar d?acord amb aquesta Comissió Jurídica Assessora sinó ?vist el seu dictamen? (article 18 del Reglament aprovat pel Decret 127/1991 de 17 de juny).

CONCLUSIÓ

Una vegada tinguda en compte l?observació essencial formulada en el fonament jurídic IV d?aquesta Dictamen i considerades les altres recollides en el mateix fonament es pot elevar al Govern per a la seva aprovació el Projecte de decret pel qual s?aprova el Reglament d?organització i funcionament intern del Consell de la Policia-Mossos d?Esquadra.

Acceda al PDF oficial en el botón de Descarga