Sentencia Civil 247/2024 ...o del 2024

Última revisión
09/07/2024

Sentencia Civil 247/2024 Audiencia Provincial Civil de Girona nº 2, Rec. 244/2024 de 25 de marzo del 2024

Tiempo de lectura: 35 min

Tiempo de lectura: 35 min

Relacionados:

Orden: Civil

Fecha: 25 de Marzo de 2024

Tribunal: AP Girona

Ponente: JOAQUIN MIGUEL FERNANDEZ FONT

Nº de sentencia: 247/2024

Núm. Cendoj: 17079370022024100208

Núm. Ecli: ES:APGI:2024:438

Núm. Roj: SAP GI 438:2024


Voces

Cláusula contractual

Defensa de consumidores y usuarios

Objeto del contrato

Elementos esenciales del contrato

Prestatario

Banco de España

Buena fe

Interés remuneratorio

Cláusula abusiva

Clausula contractual abusiva

Voluntad de las partes

Partes del contrato

Encabezamiento

Secció núm. 02 Civil de l'Audiència Provincial de Girona (UPSD AP Civil Sec.02)

Plaça Josep Maria Lidón Corbí, 1, pl. 5a - Girona

17001 Girona

Tel. 972942368

Fax: 972942373

A/e: upsd.aps2.girona@xij.gencat.cat

NIG 1702342120228281896

Recurs d'apel·lació 244/2024 2

Matèria: Condicions generals de la contractació

Òrgan d'origen: Secció Civil. Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 1 de Blanes

Procediment d'origen: Procediment ordinari (Contractació - art. 249.1.5) 684/2022

Entitat bancària: Banc de Santander

Per a ingressos en caixa, concepte: 1647000012024424

Pagaments per transferència bancària: IBAN ES55 0049 3569 9200 0500 1274

Beneficiari: Secció núm. 02 Civil de l'Audiència Provincial de Girona (UPSD AP Civil Sec.02)

Concepte: 1647000012024424

Part recurrent / Sol·licitant: COFIDIS, S.A.

Procurador/a: Cecilio Castillo Gonzalez

Advocat/ada:

Part contra la qual s'interposa el recurs: Emma

Procurador/a: Laura Escudero Ortiz

Advocat/ada: RUBEN RODRIGUEZ ROMERO

SENTÈNCIA NÚM. 247/2024

Il·lms. Srs.:

MAGISTRATS

Sr. JOAQUIM FERNÁNDEZ FONT

Sra. MARIA ISABEL SOLER NAVARRO

Sr. JAUME MASFARRÉ COLL

Girona, 25 de març de 2024

Antecedentes

PRIMER. El 22 de febrer de 2024 es van rebre les actuacions de Procediment ordinari (Contractació - art. 249.1.5) 684/2022, procedents del Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 1 de Blanes, a fi de resoldre el recurs d'apel·lació interposat pel procurador Cecilio Castillo Gonzalez en representació de COFIDIS, S.A., contra la Sentència de data 15/11/2023, en què consta com a part apel·lada la procuradora Laura Escudero Ortiz, en representació de Emma.

SEGON. El contingut de la decisió de la Sentència objecte de recurs és el següent:

"ESTIMO ÍNTEGRAMENTE LA DEMANDA INTERPUESTA Emma CONTRA COFIDIS, SA. DECLARO LA NULIDAD DEL CONTRATO SUSCRITO ENTRE LAS PARTES POR FALTA DE TRANSPARENCIA. DE CONFORMIDAD CON LA DECLARACIÓN DE NULIDAD, CONDENO A COFIDIS,SA A DEVOLVER A LA ACTORA LAS CANTIDADES APORTADAS POR CONCEPTOS DIFERENTES AL IMPORTE PRESTADO, TALES COMO INTERESES Y COMISIONES Y CUALESQUIERA OTRAS QUE SE DETERMINEN EN TRÁMITE DE EJECUCIÓN DE SENTENCIA. Impongo a la parte demandada del pago de las costas causadas en este proceso."

TERCER. El recurs es va admetre i es va tramitar de conformitat amb la normativa processal per a aquest tipus de recursos.

Es va assenyalar la data per dur a terme la deliberació, votació i decisió, que han tingut lloc el 25/03/2024.

QUART. En la tramitació d'aquest procediment s'han observat les normes processals essencials aplicables al cas.

Es va designar com a ponent el magistrat Joaquim Fernández Font.

Fundamentos

Tema litigiós.

PRIMER. La demandant sol·licitava que es declarés la nul·litat del contracte de crèdit conegut habitualment com a "revolving", que va signar amb la societat financera demandada (COFIDIS SA) el15 de febrer de 2.017.

Aquesta pretensió es fonamenta en el caràcter usurari del crèdit concedit atès l'interès retributiu pactat, que seria notòriament superior al normal en altres operacions financeres similars.

De manera subsidiària, reclamava que es declarés el caràcter abusiu per manca de transparència de la clàusula d'interessos retributius incorporada al contracte, que infringiria la normativa sobre condicions generals de la contractació.

Igualment, sol·licitava la nul·litat per la mateixa raó de la clàusula contractual relativa al sistema d'amortització i la de posicions deutores.

Per la via de la pretensió principal sol·licita que se li retorni la quantitat que ha pagat al banc per sobre de la que va disposar.

Per la de la subsidiària, demana la devolució de les quantitats pagades per aplicació de les clàusules que considera nul·les per abusives.

SEGON. La sentència de primera instància ha desestimat la pretensió que es basava en el caràcter usurari del contracte.

Ha estimat la pretensió relativa a la nul·litat per abusiva de la clàusula que fixa l'interès retributiu.

TERCER. La societat financera demandada no està d'acord amb aquesta decisió.

El seu recurs es basa en què les clàusules esmentades són clares, transparents i de fàcil comprensió per al consumidor, el que determina la seva validesa.

No admissió de la contestació a la demanda.

QUART. La diligència d'ordenació de 12 de maig de 2.023, no va admetre a tràmit la contestació a la demanda perquè la societat demandada no va esmenar els defectes formals que s'hi van detectar.

Això fa que totes les al·legacions del seu recurs s'hagin de considerar una qüestió nova perquè no es van fer en el moment processal en què s'havien d'haver plantejat, que era el de la contestació a la demanda ( article 456-1 de la LEC).

Això no exclou que, basada la pretensió subsidiària de la demandant en el caràcter abusiu de diverses clàusules per manca de transparència, aquest tribunal haurà d'estudiar si les concretes clàusules impugnades per abusives es poden considerar no transparents.

Incorporació al contracte de la clàusula.

CINQUÈ. A la data en què es va signar el contracte havia entrat en vigor l' article 80.1 b el Real Decreto Legislativo 1/2.007, de 16 de noviembre, de la Ley General para la Defensa de los Consumidores y Usuarios, en la redacció introduïda per la Ley 3/2014, de 27 de marzo, pel que fa als requisits que havien de complir les clàusules dels contractes entre un professional i un consumidor, disposava:

"b) Accesibilidad y legibilidad, de forma que permita al consumidor y usuario el conocimiento previo a la celebración del contrato sobre su existencia y contenido. En ningún caso se entenderá cumplido este requisito si el tamaño de la letra del contrato fuese inferior al milímetro y medio o el insuficiente contraste con el fondo hiciese dificultosa la lectura".

SISÈ. Aquesta norma ha estat novament modificada per la Ley 4/2022, de 25 de febrero, que imposa que la lletra d'aquests contractes tingui una alçada mínima de 2,5 mil·límetres i que l'espai entre línies no tingui menys de 1,15 mil·límetres.

Per raons temporals, no és aplicable a un contracte signat, com hem vist, amb anterioritat a la seva entrada en vigor.

SETÈ. Les condicions generals del contracte estan redactades amb una lletra molt petita i difícilment llegible.

Es constata una clara diferència entre la lletra emprada en les instruccions per demanar el crèdit i la que s'ha fet servir per redactar les seves condicions generals.

El tipus de lletra emprada en la redacció del contracte i la distància entre les seves línies, predisposada per l'entitat financera demandada, podria determinar que les diverses clàusules que l'integren, entre les quals hi ha les impugnades per abusives en la demanda, es consideressin no incorporades i, per tant, no aplicables al consumidor.

VUITÈ. Si fem un esforç bastant considerable per poder-les llegir, haurem d'estudiar si es poden considerar transparents.

Caràcter abusiu de la clàusula d'interès retributiu.

NOVÈ. El problema que es planteja a l'hora de valorar el possible caràcter abusiu de les clàusules incloses en un contracte entre un professional i un consumidor relatives a la determinació de l'interès retributiu aplicable, és quin abast ha de tenir aquest control, si partim de la base que ens trobem davant d'un element essencial del contracte.

Efectivament, l'interès retributiu és la determinació del preu a pagar per rebre un préstec o un crèdit.

És a dir, la contraprestació del capital que es rep o del que es pot disposar.

DESÈ. L' article 4 de la Directiva 93/13 de la UE disposa:

"1. Sin perjuicio del artículo 7, el carácter abusivo de una cláusula contractual se apreciará teniendo en cuenta la naturaleza de los bienes o servicios que sean objeto del contrato y considerando, en el momento de la celebración del mismo, todas las circunstancias que concurran en su celebración, así como todas las demás cláusulas del contrato, o de otro contrato del que dependa.

2. La apreciación del carácter abusivo de las cláusulas no se referirá a la definición del objeto principal del contrato ni a la adecuación entre precio y retribución, por una parte, ni a los servicios o bienes que hayan de proporcionarse como contrapartida, por otra, siempre que dichas cláusulas se redacten de manera clara y comprensible."

ONZÈ. La sentència del Tribunal Suprem de 9 de maig de 2.013, parteix de la base que la determinació del tipus d'interès retributiu o ordinari que el client haurà de pagar per la disponibilitat del capital és una clàusula que configura un dels elements essencials del contracte.

Continua argumentant que d'acord amb la normativa comunitària, aquesta mena d'elements no es poden sotmetre a un examen de l'equilibri de la reciprocitat de les prestacions de les parts o del seu contingut.

Ara bé, aquesta impossibilitat no impedeix que s'hagi d'analitzar la seva transparència quan s'han incorporat a contractes celebrats entre professionals i consumidors.

Primer, s'ha de valorar la seva incorporació al contracte i que sigui intel·ligible. És a dir, la seva transparència purament documental.

Després, s'haurà de ponderar si el consumidor ha rebut prou informació, de manera que se n'adoni que és un dels elements essencials del contracte i de la càrrega tant econòmica com jurídica que li suposa.

DOTZÈ. Aquella resolució argumenta:

" 197. Sin embargo, que una condición general defina el objeto principal de un contrato y que, como regla, no pueda examinarse la abusividad de su contenido, no supone que el sistema no las someta al doble control de transparencia que seguidamente se expone.

2.1. La transparencia a efectos de incorporación al contrato.

201. En el Derecho nacional, tanto si el contrato se suscribe entre empresarios y profesionales como si se celebra con consumidores, las condiciones generales pueden ser objeto de control por la vía de su incorporación a tenor de lo dispuesto en los artículos 5.5 LCGC -"[l]a redacción de las cláusulas generales deberá ajustarse a los criterios de transparencia, claridad, concreción y sencillez" -, 7 LCGC -"[n]o quedarán incorporadas al contrato las siguientes condiciones generales: a) Las que el adherente no haya tenido oportunidad real de conocer de manera completa al tiempo de la celebración del contrato [...]; b) Las que sean ilegibles, ambiguas, oscuras e incomprensibles [...]"...

Además del filtro de incorporación, conforme a la Directiva 93/13/CEE y a lo declarado por esta Sala en la Sentencia 406/2012, de 18 de junio , el control de transparencia, como parámetro abstracto de validez de la cláusula predispuesta, esto es, fuera del ámbito de interpretación general del Código Civil del "error propio" o "error vicio", cuando se proyecta sobre los elementos esenciales del contrato tiene por objeto que el adherente conozca o pueda conocer con sencillez tanto la "carga económica" que realmente supone para él el contrato celebrado, esto es, la onerosidad o sacrificio patrimonial realizada a cambio de la prestación económica que se quiere obtener, como la carga jurídica del mismo, es decir, la definición clara de su posición jurídica tanto en los presupuestos o elementos típicos que configuran el contrato celebrado, como en la asignación o distribución de los riesgos de la ejecución o desarrollo del mismo".

211. En este segundo examen, la transparencia documental de la cláusula, suficiente a efectos de incorporación a un contrato suscrito entre profesionales y empresarios, es insuficiente para impedir el examen de su contenido y, en concreto, para impedir que se analice si se trata de condiciones abusivas. Es preciso que la información suministrada permita al consumidor percibir que se trata de una cláusula que define el objeto principal del contrato, que incide o puede incidir en el contenido de su obligación de pago y tener un conocimiento real y razonablemente completo de cómo juega o puede jugar en la economía del contrato.

212. No pueden estar enmascaradas entre informaciones abrumadoramente exhaustivas que, en definitiva, dificultan su identificación y proyectan sombras sobre lo que considerado aisladamente sería claro. Máxime en aquellos casos en los que los matices que introducen en el objeto percibido por el consumidor como principal puede verse alterado de forma relevante.

213. En definitiva, como afirma el IC 2000,"[e]l principio de transparencia debe garantizar asimismo que el consumidor está en condiciones de obtener, antes de la conclusión del contrato, la información necesaria para poder tomar su decisión con pleno conocimiento de causa".

Aquesta sentència arribava a la següent conclusió:

"a) Que el cumplimiento de los requisitos de transparencia de la cláusula aisladamente considerada, exigidos por la LCGC para la incorporación a los contratos de condiciones generales, es insuficiente para eludir el control de abusividad de una cláusula no negociada individualmente, aunque describa o se refiera a la definición del objeto principal del contrato, si no es transparente.

b) Que la transparencia de las cláusulas no negociadas, en contratos suscritos con consumidores, incluye el control de comprensibilidad real de su importancia en el desarrollo razonable del contrato".

El mateix criteri trobem en les sentències del Tribunal Suprem de 14 de desembre, 7 de novembre i 8 de juny de 2.017, i més recentment, per exemple en les de 4 d'abril i 21 de desembre de 2.022.

TRETZÈ. La sentència del TJUE de 16 de març de 2.023 explica:

" "la exigencia de transparencia que figura en el artículo 5 de la Directiva 93/13 no puede limitarse al carácter comprensible de esas cláusulas desde un punto de vista formal y gramatical, sino que, por el contrario,.. debe interpretarse de manera extensiva... de manera que el consumidor esté en condiciones de evaluar, basándose en criterios precisos e inteligibles, las consecuencias económicas que se deriven para él...".

CATORZÈ. En conclusió, per molt que una clàusula inclosa en un contracte entre un professional i un consumidor afecti a un element essencial del contracte, com ho és el pacte d'interessos retributius, aquesta qualitat només determinarà la impossibilitat d'entrar a valorar l'abusivitat del seu contingut, no l'anàlisi de si és transparent.

La transparència no implica només la seva incorporació física al contracte, sinó també que el seu redactat siguin clar i senzill d'entendre, i que la clàusula en sí mateixa sigui accessible i fàcil de trobar.

Igualment, és exigible que el consumidor pugui conèixer la càrrega tant econòmica com jurídica que es deriva de la clàusula.

Transparència de la clàusula.

QUINZÈ. La sentència del Tribunal Suprem de 9 de març de 2.021, recorda:

"7.- Como hemos declarado en las sentencias 241/2013, de 9 de mayo , y 314/2018, de 28 de mayo , el control de incorporación o inclusión es, fundamentalmente, un control de cognoscibilidad. Lo que requiere, en primer lugar, que el adherente haya tenido oportunidad real de conocer al tiempo de la celebración del contrato la existencia de la condición general controvertida y, en segundo lugar, que la misma tenga una redacción clara, concreta y sencilla, que permita una comprensión gramatical normal".

SETZÈ. La sentència del mateix Tribunal de 27 d'octubre de 2.020, fixa els requisits que ha de complir la incorporació de les clàusules del contracte als efectes de la seva eficàcia:

"El control de inclusión o de incorporación supone el cumplimiento por parte del predisponente de una serie de requisitos para que las condiciones generales queden incorporadas al contrato. Mediante el control de incorporación se intenta comprobar que la adhesión se ha realizado con unas mínimas garantías de cognoscibilidad por parte del adherente de las cláusulas que se integran en el contrato.

- Aunque la LCGC se refiere a la incorporación de las condiciones generales al contrato en dos preceptos: en el art. 5 , para establecer los requisitos de incorporación, y en el art. 7, para establecer cuándo las condiciones generales no quedan incorporadas al contrato, en la práctica se aplica en primer lugar el filtro negativo del art. 7 LCGC , y si se supera es necesario pasar una segunda criba, ahora positiva, que es la prevista en los arts. 5.5 y 7 de la misma Ley : la redacción de las cláusulas generales deberá ajustarse a los criterios de transparencia, claridad, concreción y sencillez, de modo que no quedarán incorporadas al contrato las que sean ilegibles, ambiguas, oscuras e incomprensibles ( sentencias 314/2018, de 28 de mayo , y 57/2019, de 25 de enero ).

El primero de los filtros mencionados, el del art. 7, consiste, pues, en acreditar que el adherente tuvo ocasión real de conocer las condiciones generales al tiempo de la celebración. La sentencia 241/2013, de 9 mayo (a la que sigue, entre otras, la sentencia 314/2018, de 28 de mayo ) consideró suficiente que la parte predisponente acredite la puesta a disposición y la oportunidad real de conocer el contenido de dichas cláusulas para superar este control, independientemente de que el adherente o el consumidor realmente las haya conocido y entendido, pues esto último tendría más que ver con el control de transparencia y no con el de inclusión.

El segundo de los filtros del control de incorporación, previsto en los arts. 5 y 7 LCGC , hace referencia a la comprensibilidad gramatical y semántica de la cláusula.

En suma, para superar el control de incorporación, debe tratarse de una cláusula con una redacción clara, concreta y sencilla, que permita una comprensión gramatical normal y que el adherente haya tenido oportunidad real de conocer al tiempo de la celebración del contrato...".

En el mateix sentit, sentències de 15 de desembre de 2.015, 27 de juny de 2.017 o de 30 de maig de 2.018.

DISSETÈ. Aplicant els principis que acabem de resumir al contracte litigiós, no hi ha cap dubte que ens trobem davant d'un contracte d'adhesió les clàusules del qual han estat predisposades anticipadament per l'entitat emissora de la targeta de crèdit.

És, per tant, un contracte dirigit a la contractació en massa, és a dir, per vincular a un número indeterminat de persones que no poden negociar, sinó només acceptar o rebutjar l'oferta que se'ls presenta.

Del que acabem de dir, es deriva que ens trobem davant d'unes condicions generals de la contractació tal i com les defineix l' article 1 de la llei 7/1998 de 13 d'abril amb la que es va incorporar a l'ordenament intern espanyol la Directiva 93/13/CEE.

DIVUITÈ. La sentència del Tribunal Suprem de 4 de març de 2.020, fa esment a les característiques específiques d'aquesta mena de contractes:

" las propias peculiaridades del crédito revolving, en que el límite del crédito se va recomponiendo constantemente, las cuantías de las cuotas no suelen ser muy elevadas en comparación con la deuda pendiente y alargan muy considerablemente el tiempo durante el que el prestatario sigue pagando las cuotas con una elevada proporción correspondiente a intereses y poca amortización del capital, hasta el punto de que puede convertir al prestatario en un deudor "cautivo", y los intereses y comisiones devengados se capitalizan para devengar el interés remuneratorio".

En definitiva, l'entitat financera concedeix al consumidor la possibilitat de disposar d'un límit de crèdit determinat, que es pot tornar a terminis, amb quotes periòdiques que es poden establir com un percentatge del deute existent o com una quota fixa.

Es paguen unes quotes periòdiques que normalment es poden modificar dins d'uns mínims establerts per l'entitat creditora.

La seva peculiaritat és que el deute derivat del crèdit es renova mensualment: disminueixen els abonaments fets amb el pagament de les quotes, però va augmentant si es demanen diners o per l'ús de la targeta , així com amb els interessos, comissions i altres despeses que es financen conjuntament.

La sentencia que acabem d'esmentar acaba recordant que aquestes especials característiques han motivat que actualment el Banco de España exigeixi a les entitats una especial diligència, que es concreta en determinades mesures que fan avinent la dificultat que suposa per un consumidor mig adonar-se de la real càrrega econòmica que comporta la subscripció d'aquests tipus de contractes.

DINOVÈ. Les condicions del contracte, insistim que només es poden llegir amb un esforç considerable, són absolutament insuficients per permetre que el consumidor pugui conèixer el funcionament i les conseqüències econòmiques del producte de què es tracta.

De manera més específica, l'existència de l'element més característic d'aquesta mena de contractes, com és que el consumidor torna a disposar, amb les conseqüències econòmiques inherents, de les quantitats que va amortitzant, no queda clarament explicat d'una manera comprensible ni destacada.

La opacitat del contracte sobre les conseqüències econòmiques de l'ajornament del pagament, el que implica el funcionament del sistema revolving, és total.

Tot i que a la segona plana de la sol·licitud del crèdit es pot conèixer quin és el tipus TAE aplicat, no el destaca de cap manera.

Tampoc ho fa respecte del sistema de pagament escollit.

No és fins a les condicions generals i enmig d'una pluralitat de clàusules diverses, que es poden trobar les diferents modalitats de pagament, que no es destaquen ni diferencien entre elles d'una manera clara.

La de modalitat de pagament ajornat no explica les característiques bàsiques del sistema revolving ni la càrrega econòmica i jurídica que suposa.

La sola lectura de les condicions generals no permet al consumidor poder-se fer una idea de les condicions del contracte i del cost econòmic que li representa, el que fa que la clàusula que determina l'interès retributiu a pagar, no es pugui considerar transparent, el que implica que materialment no s'ha incorporat al contracte.

Que se li hagin enviat extractes mensuals no amaga que en el contracte no s'incorporava amb la claredat suficient les seves característiques bàsiques.

En aquest mateix sentit s'ha pronunciat, entre altres, la sentència de la Secció Primera de l'Audiència de Barcelona de 30 de juny de 2.022.

Desequilibri important.

VINTÈ. Una clàusula d'un contracte entre un professional i un consumidor que no compleixi els requisits de transparència, no ha de ser necessàriament abusiva.

Per ser-ho cal que, a més, li generi un desequilibri patrimonial important en els drets i obligacions derivats del contracte.

En aquest sentit, l' article 3.1 de la Directiva 93/13 diu:

"Las cláusulas contractuales que no se hayan negociado individualmente se considerarán abusivas si, pese a las exigencias de la buena fe, causan en detrimento del consumidor un desequilibrio importante entre los derechos y obligaciones de las partes que se derivan del contrato".

El mateix principi el trobem a l' article 82.1 del Real Decreto Legislativo 1/2007, de 16 de noviembre, por el que se aprueba la Ley General para la Defensa de los Consumidores y usuarios, que disposa:

"Se considerarán cláusulas abusivas todas aquellas estipulaciones no negociadas individualmente y todas aquéllas prácticas no consentidas expresamente que, en contra de las exigencias de la buena fe causen, en perjuicio del consumidor y usuario, un desequilibrio importante de los derechos y obligaciones de las partes que se deriven del contrato."

VINT-I-UNÈ. La sentència del TJUE de 26 de gener de 2.017, argumenta:

"El examen del eventual carácter abusivo de una cláusula de un contrato celebrado entre un profesional y un consumidor implica determinar si ésta causa en detrimento del consumidor un desequilibrio importante entre los derechos y obligaciones de las partes del contrato. Este examen debe realizarse teniendo en cuenta las normas nacionales aplicables cuando no exista acuerdo entre las partes, los medios de que dispone el consumidor en virtud de la normativa nacional para hacer que cese el uso de ese tipo de cláusulas, la naturaleza de los bienes o servicios objeto del contrato en cuestión, y todas las circunstancias que concurran en su celebración".

Les sentències del Tribunal Suprem de 12 de novembre de 2.020, vàries de la mateixa data, diuen:

"la falta de transparencia no supone necesariamente que las condiciones generales sean desequilibradas".

VINT-I-DOSÈ. El contracte que analitzem fixa un tipus d'interès retributiu que excedeix en més de tres punts i mig del que rebien les entitats financeres en el moment en què es va signar per operacions similars d'acord amb les estadístiques publicades pel Banco de España.

Aquesta diferència, tot i que no permet qualificar d'usurari el préstec, és evident que causa un desequilibri molt important al consumidor demandant ja que suposa la imposició d'un preu pel crèdit rebut molt superior a d'altres operacions semblants signades en aquella època.

En conclusió, la clàusula qüestionada ha de ser considerada abusiva.

Costes.

VINT-I-TRESÈ. D' acord amb l' article 398.1 de la LEC, imposem les costes de la segona instància a la part apel·lant.

Fallo

PRIMER. Desestimem el recurs d'apel·lació presentat en nom de COFIDIS, S.A. contra la sentencia de primera instància.

SEGON. Imposem les costes de la segona instància a la part apel·lant.

Contra aquesta resolució es pot presentar recurs de cassació, d'acord amb allò que estableix l' article 477.2.3º de la LEC si s'acredita el seu interès cassacional, i per infracció processal, de conformitat al que disposa la seva disposició final setzena.

Serà competent per a la seva resolució el Tribunal Suprem i s'haurà d'interposar davant d'aquesta Secció de l'Audiència en el termini de vint dies des de la seva notificació.

En el moment d'interposar-los s'haurà de fer el pagament del dipòsit preceptiu, si escau.

Notifiqueu aquesta resolució a les parts i, una vegada ferma, retorneu les actuacions originals al Jutjat de Primera Instància i Instrucció d'on procedeix.

Així ho ha decidit la Sala, integrada pels Il·lms. Srs. Magistrats indicats, els quals, a continuació, signen.

Podeu consultar l'estat del vostre expedient a l'àrea privada de seujudicial.gencat.cat.

Les persones interessades queden informades que les seves dades personals s'han incorporat al fitxer d'assumptes de l'oficina judicial, sota la custòdia i responsabilitat d'aquesta, on es conservaran amb caràcter confidencial i es tractaran amb la màxima diligència.

Així mateix, queden informades que les dades que conté aquesta documentació són reservades o confidencials i que el tractament que se'n pugui fer queda sotmès a la legalitat vigent.

Les parts han de tractar les dades personals que coneguin a través del procés de conformitat amb la normativa general de protecció de dades. Aquesta obligació incumbeix als professionals que representen i assisteixen les parts, així com a qualsevol altra persona que intervingui en el procediment.

L'ús il·legítim de les dades pot donar lloc a les responsabilitats establertes legalment.

Amb relació al tractament de les dades amb finalitat jurisdiccional, els drets d'informació, accés, rectificació, supressió, oposició i limitació s'han de tramitar conforme a les normes que siguin aplicables en el procés en què s'obtinguin les dades. Aquests drets s'han d'exercir a l'òrgan o oficina judicial en què es tramita el procediment i n'ha de resoldre la petició qui en tingui la competència atribuïda en la normativa orgànica i processal.

Tot això de conformitat amb el Reglament EU 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, la Llei orgànica 3/2018, de 6 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i el capítol I bis del títol III del llibre III de la Llei orgànica 6/1985, de l'1 de juliol, del poder judicial.

Sentencia Civil 247/2024 Audiencia Provincial Civil de Girona nº 2, Rec. 244/2024 de 25 de marzo del 2024

Ver el documento "Sentencia Civil 247/2024 Audiencia Provincial Civil de Girona nº 2, Rec. 244/2024 de 25 de marzo del 2024"

Acceda bajo demanda

Accede a más de 4.000.000 de documentos

Localiza la información que necesitas

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

La contratación pública en el ámbito sanitario
Disponible

La contratación pública en el ámbito sanitario

Javier García Amez

15.30€

14.54€

+ Información

Código de Comercio y leyes mercantiles
Disponible

Código de Comercio y leyes mercantiles

Editorial Colex, S.L.

25.50€

24.23€

+ Información

Suscripción más de 250 formularios para PYMES
Disponible

Suscripción más de 250 formularios para PYMES

Editorial Colex, S.L.

100.00€

95.00€

+ Información

Reforma hipotecaria. Paso a paso
Disponible

Reforma hipotecaria. Paso a paso

V.V.A.A

21.87€

20.78€

+ Información